Kirjoittaja Aihe: Tunturi etuheijastimen kasaan liimaus.  (Luettu 5662 kertaa)

Heinäkuu 06, 2015, 00:35:53 ap
Luettu 5662 kertaa

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli ostettua weteraanikonepäiviltä oulaisista super sport:tiin etuheijastin avaamattomassa pussissa niin kotona huomasin, että oli heijastinosa lähtenyt irti valkoisesta takaosasta, vissiin liimaus pettänyt. Liimasin illalla kasaan heijastimen, mutta mietin, että olisiko laittanut varalta vielä pienet ruuvi kiinni pitämään niihin t ja i kirjaimen kohdalla oleviin koloihin. Kiinnostaisi tietää onko kellään muulla käynyt niin, että etuheijastimesta on valkoinen takaosa irronnut.

Heinäkuu 06, 2015, 00:41:50 ap
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ei ole käynyt noin mutta älä laita ruuveja siihen, erottuvat mokomat alkuperäisestä. Jos olet käyttänyt laadukasta liimaa ja puhdistanut liimapinnat hyvin niin tuskin tulee ongelmia.

Kertaakaan ei ole tullut vastaan etuheijastinta josta olisi osat lähteneet erilleen ja taatusti on heijastimet ovat saaneet iskuja ja tärinää osakseen. Jospa osastasi on liima pehmennyt ja liimaus pettänyt jos osa ollut hengittämättömässä pussissa muutaman kymmentä vuotta?

Heinäkuu 06, 2015, 08:54:55 ap
Vastaus #2

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muutamia olen liimannut kasaan.  Näkee jos menee valkoiseksi sieltä sisältä.  Silloin on jostain kohtaa liimaus pettänyt.  Olen räplännyt heijastimen irti ja putsannut sisältä ja liimannut 2-k liimalla kiinni.  Jotkut liimat saattaa sulattaa sitä muovia esim. pikaliimat.  Tällöin menee pilalle koko heijastin.

Heinäkuu 06, 2015, 09:19:37 ap
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Yksi hyvä keino kokeilla sopiiko liima heijastimelle on kokeilla ensin liimata pienoismallin "lasia" muoviin. Jos ei samennu uskaltaa liimaa käyttää heijastimeenkin.

Heinäkuu 06, 2015, 10:09:04 ap
Vastaus #4

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole käynyt noin mutta älä laita ruuveja siihen, erottuvat mokomat alkuperäisestä. Jos olet käyttänyt laadukasta liimaa ja puhdistanut liimapinnat hyvin niin tuskin tulee ongelmia.

Kertaakaan ei ole tullut vastaan etuheijastinta josta olisi osat lähteneet erilleen ja taatusti on heijastimet ovat saaneet iskuja ja tärinää osakseen. Jospa osastasi on liima pehmennyt ja liimaus pettänyt jos osa ollut hengittämättömässä pussissa muutaman kymmentä vuotta?
se voipi olla. Tosin osat näytti ihan siltä, kun ei olisi ikinä ollutkaan liimattuna. Avaamaton pussi oli ja en huomannut siinä reikiä ja saksilla aukaisin.

Muutamia olen liimannut kasaan.  Näkee jos menee valkoiseksi sieltä sisältä.  Silloin on jostain kohtaa liimaus pettänyt.  Olen räplännyt heijastimen irti ja putsannut sisältä ja liimannut 2-k liimalla kiinni.  Jotkut liimat saattaa sulattaa sitä muovia esim. pikaliimat.  Tällöin menee pilalle koko heijastin.
En nyt muista minkälainen liimatuubi oli muuta kuin, että se oli vihreä, mutta siinä oli mainintaa monesta eri muovilaadusta mitä voi liimata. Molempiin osaan piti laittaa liimaa ja odottaa 10-25min ennen kuin osat sai painaa yhteen. 

Edit: liima millä liimasin oli bison kit läpinäkyvä: lasinkirkas, vedenpitävä, korkealaatuinen kontaktiliima sisä- ja ulkokäyttöön
http://www.netrauta.fi/kit-kontaktiliima-variton-50-ml-ip
kuva heijastimesta ennen liimausta. Kohdistin taustalevyn näköjään kuvauksen ajaksi :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2015, 21:18:56 ip kirjoittanut matti perätalo »

Heinäkuu 08, 2015, 01:43:14 ap
Vastaus #5

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuo heijastin on 70-luvun loppupuolen pappiksissa käytetty. SuperSporteissa ei ole tuota kohokirjoitusta hopeoitu vaan on täysin kirkas. Ehkä ero johtuu siitä että pappiksissa korvattiin ne alumiinirinkulat heijastimella ja siksi heijastimessa haluttiin olevan hopeaa, ikäänkuin pehmeä siirtyminen rinkuloista heijastimeen.

Heinäkuu 08, 2015, 09:27:30 ap
Vastaus #6

Kari Viitanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä hopeoitua kohokirjoitus heijastinta käytettiin -76 vauhtikoneessa ja "huber" etuhaarukalla olevissa super sporteissa -77-79.
Täysin kirkas malli tuli 80-luvulla, kun olin jo lopettanut aktiivi mopoilun.

Heinäkuu 08, 2015, 15:39:13 ip
Vastaus #7

Kari Vähäkainu

• Vieras
Jaa, no sitten minun hubereissa on heijastin vaihtunut kun yhdessäkään ei sellaista ole ollut.

Heinäkuu 08, 2015, 19:00:41 ip
Vastaus #8

Tauno Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
sama mielipide et oli pappiksis   itekkin   -76- -79 superia oon ostanu 5-6kpl ja missään ei ole hopeoituna ollu ja varpisti ovat alkuperäisiä ollu ..

Heinäkuu 08, 2015, 20:54:35 ip
Vastaus #9

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Heinäkuu 09, 2015, 00:26:01 ap
Vastaus #10

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tehtaan esitekuvissa on usein prototyyppejä jotka voivat poiketa tuotantomalleista, siksi niihin ei voi sataprosenttisesti luottaa.