Kirjoittaja Aihe: Autokaupoilla taas  (Luettu 25425 kertaa)

Kesäkuu 11, 2015, 21:01:01 ip
Vastaus #15

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ei nykyaikana ajella kädet rasvassa, silloin ku mulla oli Volvo piti konepelliä avata erinäisistä syistä. Auto on ajamista varten ja ihan sama onko öljyt min/max välissä, yhtä hyvin kulkee.

Kulkee se vaikkei ihan minimissäkään asti olisi. Mulla ambulanssi-Volvo alkoi tuikautella öljynpainevaloa vasemmalle käännyttäessä, piti lorauttaa 4 litraa öljyä koneeseen että öljypinta ylsi maksimimerkkiin. En muista paljonko öljytilavuus on volkkarin kutosdiisselissä.

Kesäkuu 11, 2015, 21:02:47 ip
Vastaus #16

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nyt poijaat puhutaan autosta eikä ranskan pullasta. Miksi sillä ei voinut ajaa vaikka tikku minimissä, sitä rasvaa on vielä paljon. Ajon jälkeen öljyä on yläkerrassa paljon ja aamusella voi olla paljon enemmän, ylenmääräinen tarkastelu vain vanhentaa kuskia.

Kesäkuu 11, 2015, 22:43:10 ip
Vastaus #17

Heikki Ahola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noissa Mazdoissa käytössä olevissa 1.8 ja 2.3 moottoreissa on ongelmana männänrenkaiden jumittuminen. Nämä kun ovat Fordin moottoreita. 1.6 ja 2.0 taas Mazdan omaa tuotantoa, näissä ei samaa oiretta. Mutta kaasuläppä kerää ajan mittaan likaa ja tuppaa jumittumaan...

Kesäkuu 12, 2015, 05:52:31 ap
Vastaus #18

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nyt poijaat puhutaan autosta eikä ranskan pullasta. Miksi sillä ei voinut ajaa vaikka tikku minimissä, sitä rasvaa on vielä paljon. Ajon jälkeen öljyä on yläkerrassa paljon ja aamusella voi olla paljon enemmän, ylenmääräinen tarkastelu vain vanhentaa kuskia.

Konppoon Henkkoo, sitä vartenhan autoehin (ja monneen muuhunnii härveliin) on laetettu niitä varotusvaloja ettei jatkuvasti tarvii olla kytteemässä onko jottae litkuva sopivasti, vaeko liijan vähän.
Eikä se ou niin noponnuukoo vaekka varotusvalot vilikkuukii,
kyllä se kone ite sen ilimasoo jos vaekkapa öljyn kierto loppuu sen vähhyyven takia, kuuloohan sen sitten kolinasta. :P
-pena-

Kesäkuu 12, 2015, 08:33:17 ap
Vastaus #19

Risto Saastamoinen

• Vieras

Konppoon Henkkoo, sitä vartenhan autoehin (ja monneen muuhunnii härveliin) on laetettu niitä varotusvaloja ettei jatkuvasti tarvii olla kytteemässä onko jottae litkuva sopivasti, vaeko liijan vähän.
Eikä se ou niin noponnuukoo vaekka varotusvalot vilikkuukii,
kyllä se kone ite sen ilimasoo jos vaekkapa öljyn kierto loppuu sen vähhyyven takia, kuuloohan sen sitten kolinasta. :P

Pena ellää vielä sitä aikaa, kun koneremppa tehtiin joka toinen vuosi vaikka ei olis ollu tarviskaan, huvin vuoksi. Ja öljyhän saattaa olla vielä kierrolla jos ei yllä mittatikkuun, muistakee se!

Kesäkuu 12, 2015, 09:02:54 ap
Vastaus #20

Kari Vähäkainu

• Vieras
Sitte voitelujärjestelmä hörppää tyhjää kun öljynpainevalo vilkkuu, siitä tietää että pitää lisätä öljyä koneeseen. Näin olen toiminut joidenkin öljypoltinten kohdalla ja ei oo kilahtanu myllyt.

Kesäkuu 12, 2015, 12:40:17 ip
Vastaus #21

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aikoinaan kuuntelin sivusta Siilinjärvellä, kun yks Arttu oli ostanut uuden Ladan. Kyselijät epäilivät, että sehän syö öljyäkin.  Arttu vastasi epäilyihin sanomalla, että kyllähän se söis, mutta kun minä en anna!

Kesäkuu 12, 2015, 17:12:45 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miullakii oli seitkytluvulla kuussatanenfiiu, sillä kun meni kurviin lujjaa alko kone kilkattaa. Kaasu ylös, kurvin jälkeen öljypumppu ylti taas öljyyn ja sopivassa paikassa kaato aina mukana olevasta kannusta arviolta öljyä konneeseen. Ei se siitä sen kummemmaksi menny, vaihoin myöhemmin amazooniin. Nykyautoissa on erilaiset kumit, ei oo tainnu viimiseen kahteen vuosikymmeneen auto kuivalla asfaltilla luistaa, eikä oo tarvinnu öljyykää lisätä...
...muisteli taas jaakkovaakko

Kesäkuu 12, 2015, 17:24:35 ip
Vastaus #23

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä Mazdanki kone pysyy kunnossa kunnon öljyillä ja koneen pitää välillä antaa pyöriä sielä kuudentonnin kiekoilla, eikä tenupensaa tankkiin vaikka sais laittaa. Monet säästää köröttelemällä kutosvaihteella, koneet on tehty ajoon. Sana Volvo on muuten latinaa ja suomeksi meinaa minä pyörin, ei ole muuten yhtään voortin ääni. Piruko noista tietää missä ovat tehty, jossain viidakon reunassa pellivajassa ny kumminki.

Jos öljyt ostaa jostain mätänetin tarjoushyllystä niin männänrenkaat on tietty jumissa, Mobil rally formulaa vaan koneeseen niin hyvin menee.

Kesäkuu 12, 2015, 17:55:02 ip
Vastaus #24

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mulla oli 240 Volovo 1.9 jonka kone oli käyty läpi, hiottu ja hoonattu, ja siihen oli pantu liikkuvat uusiksi justiisa ennen kun se mulle tuli, nii eikö siinä mokomassa ruvennu kuitennii jo kolomen kuukauven piästä öljyvalo vilahtelemaan. Mitä nuita öljyjä nyt turhaan vaehon välillä kahtelemmaan, housun lahkeethan siinä vuan sotkeentuu jos mittatikkuva niihin kuivaeloo. :-X

Ei sattunu olemaan mukana öljyvä mitä lisätä, eikä huoltoasematkaa ollu vielä uamulla aaki, niin aattelin että kyllä se kaapuntiin sen reilut 50 km kestää ajoo. Ja kestihän se, minkä nyt motarilla Siilinjärven ja Kuopion välillä lämmöt rupes nousemaan ja kone alako kalakattammaan.

Pantiin vuan uuvet laakeriliuskat kun entisistä oli luikupinta kulahtanu poes, ja tuas matka jatku. Eihän siitä ihan uuven veronen tullu, tyhjäkäännillä ei öljyvalo sammunu ollenkaa, vuan ajoen minä sillä siltään vielä sen jäläkeennii monta vuotta. :-\
-pena-

Kesäkuu 12, 2015, 18:41:13 ip
Vastaus #25

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on ollut erilaisia Volvoja ja öljy oli jotain shellin 10w-30 diisseliä kun sitä sai viraapeli iltana ilmatteeksi hanasta, aina mutkissa valo vilkahti kun kolmisen tonnia ajettu. No loppu se Volvolla olo ja viimeiseen 2.3 koneeseen rally formulaa niin ei vähentynyt yhtään. Oli muuten sveitsin mallinen automaatti ja ohjekirjassa luki et automaatin öljyt vaihdetaan korjausten yhteydessä. Ei ollut edes tyhjennys roppua vaan lootan pellipohja piti irroittaa, sitten muuttu säännöt eli vuoristoajo tai matkailu vaunun vetäminen niin 60 000Km ja vaihto. Kyllä silläkin ajoin 250 000Km ja kerran oli loota auki ku porattiin siihen venttiiliin vähän reikiä auki että kiljahti ku vaihtoi kakkoselle.

Mulla on uusi autokuume taas, sain koittaa kaverin Honda sitymaasturia. Olipas helppo nousta puikkoihin ku on korkeempi ja oli saanut Honda lippiksenki, kävin jo autokaupassa ja sanoin et soita heti jos moinen tulee. Tää johtuu siitä mun nilkan tulehduksesta, mutta kerran täälä vaan eletään. Emäntä sanoi että jos vaihdat hän ottaa mazdan ja kiia saa mennä, tykkäsi kiiasta mutta kun sai koittaa oikeaa autoa niin mieli muuttui.

Kesäkuu 12, 2015, 19:33:18 ip
Vastaus #26

Jaakko Latvanen

• Vieras
Pentin Volvoon oli tehty ns. virtuaaliremontti; käsitteestä "pitäs tehä" oli tullu käsiä likkaamatta käsite "on tehty"...

Mutta niiko Henkkakii, ite kanssa todennu että kuuenkympin jälkeen ois aika mukava mennä semmoseen autoon, mihin ja mistä pois vois luiskahtaa tasaltaa eikä tarviais kiemurrella eikä päätä taivutella ovitolpan alle.  Muutamia sellasia malleja on muitakin ko maasturit, esimerkiksi ne entiset A-sarjan mersut, mutta ko ne kaatuu hirviä väistäissä...

Jaakkovaakko

Kesäkuu 12, 2015, 20:11:57 ip
Vastaus #27

Kari Vähäkainu

• Vieras
Sain ajella tuttavan uudenkarheaa Volvo citymaasturia matka-ajoa ja kaupunkiajoa. Kaupungissa eto peli kun laittoi cruisen päälle; auto hoiti itse jarrutukset ja kiihdytykset, ainoa tehtävä kuskina oli käännellä ohjauspyörää. Matka-ajossa huomasin yhden miinuksen; autolla ei kertakaikkiaan voi ajaa ilman cruisea, yritin mutta auto yritti väkisin mennä liian lujaa. Satasen nopeudessa tunne oli sellainen että piti vilkuilla peileihin ettei mummot lähde rollaattoreilla ohittelemaan, vauhti ei tuntunut yhtään. Nykyautot (ainakin jotkut) ovat ihan liian hyviä ajaa. Kuulemma moinen Volvo maksoi jotain 70 000 € joten ei niitä liiaksi asti tule liikenteessä näkemään.

Kesäkuu 12, 2015, 20:38:22 ip
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
M Oli muuten sveitsin mallinen automaatti ja ohjekirjassa luki et automaatin öljyt vaihdetaan korjausten yhteydessä. Ei ollut edes tyhjennys roppua vaan lootan pellipohja piti irroittaa,

Onkos noissa missään semmosta?
Minä kun en oo nähny ku noita GM tekemiä laatikoita(kymmenittäin) vaan ja niihin ei semmoinen koskaan kuulu.
Jotku hifistelijät on porannu jälkikäteen asennettavia roppuja.
Jenkkilooda se on muute Vulvassakiin..

Tuossakiin piti maalata öljypohja ettei ruostu puhki  ;)

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2015, 20:41:31 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Kesäkuu 12, 2015, 22:46:56 ip
Vastaus #29

Jari Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 6413
Juu, siksi kai se proppu puuttuu että tulee vaihdettua myös se öljysuti sieltä sisältä. Itse olen kyllä hifistelly ja tehny sen propun, ettei tarvii aina olla kainaloita myöten öljyssä kun pohjan irrottaa :-\. Helpoin on tehdä kun poraa reiän öljypohjan reunaan ja laittaa sisäpuolelle mutterin parilla täpällä kiinni. Siihen sitten vain pultti+kupariprikka propuksi.
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000