Kirjoittaja Aihe: Ohei kypärään tarroja?  (Luettu 5070 kertaa)

Kesäkuu 01, 2015, 23:03:05 ip
Luettu 5070 kertaa

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus joku myi Ohei kypärään tarrasarjaa.
Kuka olikaan henkilö?

Tai mistä muualta saattaisi saada valmiina?

-Ohei tarra sivulle
-SML:n hyväksyntätarra eteen
-Heijastinkolmio taakse

Kesäkuu 03, 2015, 00:06:04 ap
Vastaus #1

Harri Rintamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ohei tarrat löytyy molemmille puolille, kysy 0415 832 650

Kesäkuu 03, 2015, 05:54:01 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• Vieras

-Ohei tarra sivulle
-SML:n hyväksyntätarra eteen
-Heijastinkolmio taakse

Minun - usein hataraksi osoittautunut - muistini tarjoaisi sellaista, että Ohei-kypärä ja SML:n hyväksymistarra eivät olisi samaa ajankuvaa? Että tuo SML-tarra olisi tullut käyttöön jossain 70-luvun alussa tai taitteessa, ja Ohei ei olisi enää kuulunut hyväksyttyjen joukkoon?

Kuten sanoin, muistin varaista luuloa, topiikin aloittajalla saattaa olla oikeaa tietoa. Tai jos haluaa itselleen juuri sellaisen rekvisiitan, ei se minua millään lailla haittaa. Heitin vain pohdittavaksi, jos haluaa olla oikeasti museaalisen tarkka.

jv

Ps. Onhan se ent. naapurikin vielä harrastuksissa mukana, ei ole hetkeen palstalla piipahtanutkaan!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2015, 12:45:05 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 03, 2015, 08:59:47 ap
Vastaus #3

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En osaa sanoa.
Mutta noita SML tarroja näkyy niin monessa Oheissa. Joku varmaan tietää paremmin?

Mihinkä vuosiväleille Ohei kypärää on valmistettu?
Onko lasikuitukoppa kaikissa samankokoinen, mutta sisäpuolelta muuntamalla saatu erilaisia kokoja?
Onkohan koko 60 ollut viimeinen koko?

Tarrasarja jo tilattu.

Kesäkuu 03, 2015, 10:35:29 ap
Vastaus #4

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Veikkaampa, että ohei pottia ei 70 luvun taitteessa kukaan enää iljennyt käyttää, minulla on pari tuollaista pottaa ja olettaisin niiden merkkien olevan originaalit.
Jussi 044 7212497

Kesäkuu 03, 2015, 12:11:36 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• Vieras
Voi olla off-topiikkia, mutta palaan muistoihini. Ajoin ensimmäisen kilpailun moottoripyörällä talvella 1968. Kypäräksi olin jostain saanut sellaisen mallin, jossa kypärän alareuna oli suora, eli siis korvien kohdalla ei ollut mitään alemmas ylettyvää. Alaosaltaan kypärä oli pehmeää nahkaa, ja kiinnitys leuan alta nahkahihnalla, jossa oli tavallinen solki. Tuo kypärä sattui olemaan malliltaan päähäni käypäinen ja aika kevyt. Silloin oli jo markkinoilla noita jet-malliksi kutsuttuja, joissa kuori ylsi sivuilta alemmaksi. Tuo minun yksilöni oli elonsa vaiheissa ollut kovilla; kuori oli toiselta laidalta halki! No siitä selvisin paklaamalla ja maalaamalla... Lippana siinä oli nahkainen lippa, joka oli myös hieman muotopuoli. Muistan maalanneeni mustaan tai tummaan nahkalippaan tekstin "lippavino" asian vahvistamiseksi valkealla maalilla. Siitä en ole varma, oliko tuo kypärä Ohei vai joku muu. Ajoin jäärataa, motocrossia ja maarataa 175 Husqvarnalla vuodet -68, -69 ja vielä muutaman alkutalvesta -70, keskimmäiseltä vuodelta on lakkarissa yksi SM-piste ja 10. sija lopputaulukossa.. Mutta edelleen muisti tarjoilee, että tuo sama paklattu ja maalattu kypärä palveli kaikki nämä vuodet! Siinä Jussin veikkaus saattaa liipata liki totuutta, että saatoin olla ainut, kuka enää ilkesi tuollainen potta päässä lähtöviivalle kammeta. Nyt ei tulisi kyllä mieleen lähteä edes pappatrialin todella matalille kiville eikä makkaranpaistoenduroon vastaava tekele päänsuojana... Ja edelleen hataran muistin mukaan tuossa viritelmässä ei olisi ollut koskaan mitään hyväksymistarraa?

Uudelleen tulin kilpa-ajokuvioihin -73 päästyäni miten kuten taas jaloilleni vakavan liikenneonnettomuuden jäljiltä. Ja siihen kohtaan minun muistini sitten sijoittaa jettikypärän ja tuon harmaan, kolmion muotoisen SML-tarran. Tarran paikka oli minun muistissani sivulla takana, ei edessä? Oliko sitten aiemmin ollut jotain toisenlaista hyväksymistarraa, siitä ei ole minulla muistikuvia.

En tiedä, onko moottoriliitolla vanhat säännöstöt arkistoituina, sieltä voisi löytyä faktaa. Tai jos tämän topiikin siirtäisi kilvanajo-osioon, siellä vierailevat mm. Tapio Rautalammi ja Risto Tenhunen silloin tällöin, jos heille on dementia ollut armollisempi? Vai liekö koko asia kellekään minkäänarvoinen...

muisteli taas jaakkovaakko, onneksi ei ole kenenkään pakko lukea...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2015, 12:48:47 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »