Osinkoveron nostoa väläyteltiin uutisissa.
Meidän yhteiskuntajärjestelmässä valtiolla on aika vähän muita tuloja kuin verot. Ja menoja sillä on ne, mitä valitsemamme kansanedustajat lainsäädännöllään määräävät. Hallitus joko verottaa näitä menoja vastaavasti tai lisää velkaa, eli maksattaa tulevilla polvilla. Ei se justkaan tuon monimutkaisempaa ole. Artisti maksaa, aina.
Tuomitsin itse alun alkaen motoristien edunvalvontatyön jonninjoutavaksi puuhasteluksi. Minun luuloni mukaan olimme liian pieni ryhmä, ei riitä painoarvo edes kunnallisvaalien alla.
Väärässäpä olin.
Luullakseni suurin kunnia lankeaa järjestöille, jotka asiaperustein olivat kertomassa vaikutuksista. Varmaan vaikutuksensa oli myös massiivisella liikennekäytöstä poistolla, joka osoitti virkamiesten laskelmat vääriksi. Moottoripyöräilijänä kiitän nöyrimmästi kaikkia asiallista edunvalvontaa tehneitä! Jotain kautta ne verot maksetaan, saattaa mennä enemmänkin kuin olisi nyt mennyt. Periaatteessa olen tyytyväinen; vapaassa demokratiassa ihmiset valitkoot harrastuksensa. Kanssaeläjät on otettava huomioon, mutta kateuteen tai oletusarvoihin perustuva ohjailu ei kuulu demokratiaan.
Kiitos ja kumarrus, VMPK, SMOTO, se modified mikä se nyt olikaan, mp-kauppiaat, Leo Belik, Teemu S. Lindfors, Brandtin johto, ja joka ainut, joka jaksoi uskoa vaikutusmahdollisuuksiin!
Odotellaan kevättä iloisina.
Jaakko Latvanen