Täällä on aika monta kirjoittajaa, jotka ovat ottaneet melko kiihkeästi kantaa tuota suunniteltua moottoripyörien käyttöveroa vastaan. Käsi ylös ne, jotka ovat näiden kannanottajien joukossa, mutta joilla ei ole itsellään (tai lähiomaisillaan) yhtään moottoripyörää! Epäilen, että yhtään kättä ei nouse. Eli moottoripyöräveroa vastustetaan, koska se aiheuttaa itselle lisää maksuja. Kannattaa huomioida, että niitä, joilla ei ole moottoripyörää, on huomattavasti enemmän; saattaa toimenpiteet kääntyä itseään vastaan.
Omia etuja saa ajaa, ja pitääkin ajaa, se on oikein. Mutta yhdelläkään teistä ei riitä voimat pakottamaan esimerkiksi minua mihinkään mielenosoitukseen. Olen tyytyväinen, jos joku taho toiminnallaan saa tuon veron estetyksi; se tarkoittaa minulle 150 euron säästöä vuosittain - vielä muutamiksi vuosiksi, luulisin. Eli kannustan kovasti kaikkia moottoripyörän omistajia vastustamaan käyttömaksua - mielellään kuitenkin järkiperäisillä toimilla! Jos onnistutte, voin säästyneellä 150 eurolla ostaa vaikka jonkun namiskuukkelin kameraan, jonkun varmasti aivan tarpeettoman.
Omista lähtökohdistani, jos haluan menojani pienentää vaikka tuolla 150 eurolla vuodessa, on olemassa huomattavasti rationaalisempia keinoja kuin vastustaa moottoripyörien käyttömaksua. Voisin vaikka katsoa tuon meidän jätehuoltosopimuksen kompostoitavan jätteen osalta toisin, kilpailuttaa vähän useammin sähkösopimuksen, tai vaihtaa dieselmoottorisen auton, jolla ajokilometrejä tulee noin 1000 kuukaudessa, bensakäyttöiseen.
Jokainen ajaa omia etujaan omista lähtökohdistaan, ja minä kyllä sen jokaiselle suon. Kuten itsellenikin. Omista lähtökohdistani koetan myös suhteuttaa - verrata toisiinsa - asiat oikein. Raha-asiat ovat helpompia verrattavia - niissä on yhteinen yksikkö. Tunteita ja rahaa kun sotkee, voi olla skaalausvaikeuksia tiedossa.
jv