Kirjoittaja Aihe: Ja kun moottoripyörät oli verolle pantava!  (Luettu 443332 kertaa)

Marraskuu 22, 2016, 08:57:49 ap
Vastaus #420

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Marraskuu 28, 2016, 07:43:09 ap
Vastaus #421

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainattu luvatta internetistä.
Lähde ja faktapohja tuntematon ;D

Tässä on mun tilannekartoitus aiheesta. Sisältää sekä faktoja että huhuja.

Vero koskee A2- ja A-luokkien ajoneuvoja.
Liikennekäytöstäpoistetut ajoneuvot on vapautettu verosta.
Liikennekäyttöönotto käynnistää juoksevan 12 kk verojakson.
Veron määrä on 150 euroa/12 kk.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 29, 2016, 14:30:58 ip
Vastaus #422

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ehottomasti pitäs se vero kohistaa niille, joilla on varaa hankkia.  Esimerkiks täysin tarpeettomia ja vielä kalliimpia vehkeitä seisomaan talliin, tai sellaseen turhatoimintaan kuin kilvanajjoon.

Miulla ois vielä parempi verotuskohteen valintalaki: verot perittäis muilta.

jv

Marraskuu 29, 2016, 14:43:23 ip
Vastaus #423

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Jos on kyse käyttömaksusta niin helpoin ja vähiten paperisotaa aiheuttaa polttoainevero, siis se pieni 2/3 osaa hinnasta.
Tässä olisi se hyvä puoli vielä että ulkomaanelävätkin maksais sitä.
Mutta jos se on kateus tai omaisuusvero, niin parempi kohde olisi kiinteistöt jotka eivät ole omassa käytössä  ;)
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Marraskuu 29, 2016, 14:49:29 ip
Vastaus #424

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Polttoainevero on menneen talaven lumia, kö niitten käyttö vähenee koko ajan. Sitte vielä seki, että ku me kaikki hyristellään sähköhyryillä viijentoista vuojen päästä, niin polttoainevero ei tuota ennää mittään. Siihen on vaan pakko miettiä korvaavia veroja tilalle.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 29, 2016, 15:24:36 ip
Vastaus #425

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Älä huoli, kyllä verotettavaa aina niistäkin löytyy.

Marraskuu 29, 2016, 16:21:27 ip
Vastaus #426

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Polttoainevero on menneen talaven lumia, kö niitten käyttö vähenee koko ajan. Sitte vielä seki, että ku me kaikki hyristellään sähköhyryillä viijentoista vuojen päästä, niin polttoainevero ei tuota ennää mittään. Siihen on vaan pakko miettiä korvaavia veroja tilalle.

Käsitykseni mukaan meillä kyllä on jo sähkövero:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961260

;)

Marraskuu 29, 2016, 16:55:02 ip
Vastaus #427

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Äähh. Sähköverohan ei riitä kattammaan julukisen terveyvenhuollon kuluja, kelan tukiautomaatteja ja joittain pieniä tien paikkauksia, kö sähkömoottorit ovat aivan eri tasolla hyötysuhteessa. Sitten sitä ei oikkein voi nostaa polttoaineveron tasolle, ku sitä aika palijo kuitenki käytettään kotitallouksissa ei liikkumisseen. Eihän siitä ölijylämmityksen polttoaineestakkaan tarvihe maksaa liikennepolttoaineen verua.

Niinpähän se jää ainuaksi vaihtoehoksi kilometriperustainen vero. Niijja tietysti vuosittainen omistusvero.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 29, 2016, 17:55:20 ip
Vastaus #428

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Äähh. Sähköverohan ei riitä kattammaan julukisen terveyvenhuollon kuluja, kelan tukiautomaatteja ja joittain pieniä tien paikkauksia, kö sähkömoottorit ovat aivan eri tasolla hyötysuhteessa. Sitten sitä ei oikkein voi nostaa polttoaineveron tasolle, ku sitä aika palijo kuitenki käytettään kotitallouksissa ei liikkumisseen. Eihän siitä ölijylämmityksen polttoaineestakkaan tarvihe maksaa liikennepolttoaineen verua.

Niinpähän se jää ainuaksi vaihtoehoksi kilometriperustainen vero. Niijja tietysti vuosittainen omistusvero.

Voihan siihen sähkö autoon/mopoon laittaa lakisääteisen kWh mittarin (jonka artisti maksaa) ja sen mittarin lukema kerrotaa (viranomaisen toimesta) 10:llä tai 100:lla ennen sähkölaskun maksuun panoa  ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 29, 2016, 18:51:16 ip
Vastaus #429

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei liity moottoripyörien verottamiseen mitenkään mutten malta olla tässä välissä mainitsematta:

Olen ihmetellyt, että miksei verottaja ole keksinyt verottaa maa- ja ilmalömpöpumpuilla tuotettua "ilmaista" lämpöenergiaa.
Eli jos vaikka 1kWh:lla sähköä tuotetaan 4kWh lämpöä niin 3kWh jää verottamatta,  :o

Vai onko tässä vaan juoni ja ensin ihmisillä ostatetaan Suomi täyteen lämpöpumppuja ja vero mätkäistään vasta sitten.

Ja sitten takaisin aiheeseen.....

Marraskuu 29, 2016, 19:54:28 ip
Vastaus #430

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä oon vähän Ossin kanssa samaa mieltä että kun aletaan siirtymään sähköautoihin ja fossiilisista polttoaineista luovutaan, niin meitä aletaan verottamaan yhä vaan uusista asioista ja entistäkin raskaammalla kädellä. Sitä ei voi ihmislapsi nyt edes ymmärtää mistä kaikista meitä vielä tulevaisuudessa verotetaankaan.  :-[
 Vihreän unelman mukaisesti ajellaan sitten kimppakyytiä sähköautoilla johon tulee virtaa ympäristöystävällisistä kivihiilivoimaloista, ja tietty siitä olkiluoto 3:sta, jos se maailman kallein rakennus on ylipäätään edes valmis sähkön tuottoon meidän sukupolven aikana? Tai vaihtoehtoisesti ostetaan sitä ympäristöystävällisesti tuotettua sähköä vennäinmaalta?
 Oi niitä aikoja.

Marraskuu 29, 2016, 21:43:44 ip
Vastaus #431

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä oon vähän Ossin kanssa samaa mieltä että kun aletaan siirtymään sähköautoihin ja fossiilisista polttoaineista luovutaan, niin meitä aletaan verottamaan yhä vaan uusista asioista ja entistäkin raskaammalla kädellä. Sitä ei voi ihmislapsi nyt edes ymmärtää mistä kaikista meitä vielä tulevaisuudessa verotetaankaan.  :-[

Semmoistahan on viime aikoina ihan vakavissaan esitetty, että omistusasunnossa asumisesta saa "asuntotuloa", jota pitäisi tietenkin verottaa:

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001695515.html

Mä ymmärrän melko monimutkaisiakin asioita, mutta tätä mä en ymmärrä. Ainakaan mun tilille ei ole ropsahtanut kiekkoakaan siitä että asun omassa talossa. Menopuolella sen sijaan tapahtuu kyllä... :P

Marraskuu 29, 2016, 22:18:22 ip
Vastaus #432

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Semmoistahan on viime aikoina ihan vakavissaan esitetty, että omistusasunnossa asumisesta saa "asuntotuloa", jota pitäisi tietenkin verottaa:

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001695515.html

Mä ymmärrän melko monimutkaisiakin asioita, mutta tätä mä en ymmärrä. Ainakaan mun tilille ei ole ropsahtanut kiekkoakaan siitä että asun omassa talossa. Menopuolella sen sijaan tapahtuu kyllä... :P
Oliskohan nuo viisaat olleet humalassa? Silloin velat saattaa muuttua saataviksi.  :-X

Marraskuu 29, 2016, 23:00:07 ip
Vastaus #433

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kun korot on alhaalla, niin vois olla semmoinen, vaikkapa yhden prosentin velkavero, niin juha saisi enemmän pelimerkkejä, kun markkinatalous ei tuota niitä riittävästi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 29, 2016, 23:23:16 ip
Vastaus #434

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Sokeriverottamista ei sitten saada aikaan, uutisoitiin tänään. EU estää mutta ei päättäjillä taitoa keksiä muotoa tai tapaa, miten se voitaisiin toteuttaa....?
Uusien asuntojen sijoitusostajilla on mahdollisuus verokikkailla rahoitusvastikkeen vähennyksillä, jota asunnon käyttöönsä ostavalla ei ole. Neljännes asuntokaupoista kun on tällaisia uusia, joita myydään neljäs- tai kolmasosahinnoilla velattomaan verrattuna, voi vaan miettiä verokertymän jäämättäsaamis määrää.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home