Kirjoittaja Aihe: Mistä siro päävirtakatkaisin moottoripyörään?  (Luettu 23461 kertaa)

Huhtikuu 26, 2015, 21:39:55 ip
Vastaus #15

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Nyt tuntuu olevan vähän isommat amppeerimäärät kyseessä,arviolta akun oltava vähintään 150 ellei 200 Ah jolloin sen starttivirta olisi 1100 A.
Starttivirrat isommissa autoissa yleensä alle 600 A.
Startin teho 1100 A ja 10 V olisi kai 11 kW,aika jötikkä ja piuhojenkin pitää olla jo kaapeleita ettei olisi turhia häviöitä.
Mutta kaikki tietysti mahdollista ainakin virtapiikkinä
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 26, 2015, 22:18:20 ip
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Nyt tuntuu olevan vähän isommat amppeerimäärät kyseessä,arviolta akun oltava vähintään 150 ellei 200 Ah jolloin sen starttivirta olisi 1100 A.
Starttivirrat isommissa autoissa yleensä alle 600 A.
Startin teho 1100 A ja 10 V olisi kai 11 kW,aika jötikkä ja piuhojenkin pitää olla jo kaapeleita ettei olisi turhia häviöitä.
Mutta kaikki tietysti mahdollista ainakin virtapiikkinä

Jep.
Kyllä se virta(ei vain piikki) on kait teoriassa päällä niinkauan kunnes lähtee käyntiin-tai akuista loppuu teho.
Tarkalleen 11,5 Kw Delco-Remyn startti et aika hyvin veikkasit  ;)
Tota noin kun se on korkeepuristeinen diesel,laivasta..niin siksi varmaan.eikä ole välitystä,uudemmissa on kuulemma laitettu ehkä senkin takia ettei tule ongelmia niiden akkujen kanssa..mulla on 250 noi akut nyt kun ei ollu rahaa ostaa isompia.kaapelit on 160 neliöö,itse en oo niitä laitellu.Kyllä ne just kestää.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

muoks: pannaas vielä noi loput kuvat liitteksi,kun tuli eilen katseltua.
Viimenen näyttäs olevan joku MosFet-lätkä eli vaatis pikkasen elektroniikkaa ohjaukseen mutta olishan se hieno  ;)
Sitten tuosta Nagan releestä:minulla näyttäs olevan samanlainen auton konehuoneessa(ehkä lisävaloille)eli niitä ja vastaavia ilmeisesti saa autotarvikeliikkeestäkin koska. Kun kysyy vaan isoimpia tarvikereleitä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2015, 06:05:47 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 27, 2015, 08:21:31 ap
Vastaus #17

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Näköjänsä kaikki mahdollista,ihmekku ei ole 24 V.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 27, 2015, 13:37:22 ip
Vastaus #18

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Näköjänsä kaikki mahdollista,ihmekku ei ole 24 V.
No se on sen verta vanhaa tekniikkaa,,ja ei ne Amerikansuunnalla ollu luultavasti ollu kovin suosittuja kuormureissakaan.Venepuolella kylläkin jos on isompi mylly kyseessä niin ilman muuta.
Eikös 36V ole nykypäivää vai miten se on?
Siis vaikken mitään uusista autoista tiedä(eikä kiinnosta)niin toki tajuan ettei ny ihan jokavehkeessä ole mutta esim sähköautossapa taitaa olla vielä suurempikin jännite..
24 tosiaan jo auttas aika paljon asiaa mutta en nyt rupee muuttelemaan esim hehkutulppia-nekin ottaa kylminä 160A,lämmettyään enää 80A..jännitteenalentajaa vois käyttää lämppärin puhkuun,polttoainepumppuihin(ehkä-ehkä ei) yms pienempiin pumppuihin ja lamput on helppo vaihtaa.
Startti löytys varmasti 24V.
Tuossa näkys olevan mulle passeleita 24-32V tartteja jos vaan tarttis mut ei tartte,heppoja vaan ei oo sanottu..
http://www.go2marine.com/product/76692F/diesel-starters-detroit-diesel-gm-caterpillar-cummins-50mt-24-32v-volt.html

Vähän karkas jo aiheesta,mikäs se olikaan..niin VFR:n päävirtakatkaisija  :)

ps.Poika toi mulle vkloppuna tommosen katkaisijan,aatteli puolestani että laittasin sen sarvitrakoriin akkukaapelin väliin kun tuli kerran puheeksi että se on vähän vaarallinen jos tulee joku ohjausvirhe niin sitä ei pysäytä mikään.
 Eli tappokatkasijaks meinattiin iskee tämmönen 20 Kiinan ampeeria kestävä  ;D
3€ lupasin siitä maksaa väl.palkkioineen ettei oo hinnan kiroissa nämä.Ja kyllä se varmaan joku 5A oikeesti kestää minkä sytkävirta ottaa.Remelikäynnistys nääs.

Isojytky tuos vierellä..Ilmastointiputki vrt. solenoidi.Tais kylä olla vanhaa satkun putkea vain..

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2015, 13:51:25 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 27, 2015, 22:02:16 ip
Vastaus #19

Jari Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 6413
Heh, on se aika möykky tuo 5,7 Deen startti. Mulla oli muinoin Oldsin dieselöintiprojekti menossa niin kaverin kokeili tallin lattialla apukaapeleilla että pelaako se startti. Kyllä pelasi ja pakeni muuten meleko hätäseen tallin pöydän alle hirmu rominan kanssa ;D

Aika kauaksi meni kyllä jo aiheesta.. :embarassed:
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Huhtikuu 27, 2015, 22:34:38 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Heh, on se aika möykky tuo 5,7 Deen startti. Mulla oli muinoin Oldsin dieselöintiprojekti menossa niin kaverin kokeili tallin lattialla apukaapeleilla että pelaako se startti. Kyllä pelasi ja pakeni muuten meleko hätäseen tallin pöydän alle hirmu rominan kanssa ;D

Aika kauaksi meni kyllä jo aiheesta.. :embarassed:

:) ;D
Haitanneeko..kukaan jaksa yhessä pääkatkaisijassa päiväkausia pysyä  ;)
Juu sitä tarttia ei ois ehkä kannattanu silleen mennä johoilla tuikkimaan.Kyllä sen lujaa on pyörittäväkin se kone ei muuten lähe tulille.Siis sille tallijutulle nuo hymiöt  8)

Toista se oli mun vanha Ranada..sähköt timmis kunnossa.Vähän avainta näytti niin se jo kävi nätisti.
Joskus jos ei ollu oikein virtaa niin työnsi kevyesti käyntiin ihan yksikseen ovenkarmista.Oli ransistorisytytys niin se ei paljoo tarvi akkujännitettä.7V muistaakseni jo riitti kipinään.

Aika hyvin että tunnistit ton jytkyn,siinä kyllä lukee kyljessä ne tekstit ja numerot ja näkyy orikinaali kuvassa,muttei tämän foormumin kautta vaan näy.Pikselit jäi pilveen,niinsanotusti kuten mun kuvissa aina..

Huhtikuu 28, 2015, 07:15:39 ap
Vastaus #21

Henry O. Luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollaisia löytyisi, mahtaisiko ajaa asian. Tuosta löytyy vain on- ja off-asento.

Huhtikuu 28, 2015, 08:04:24 ap
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuollaisia löytyisi, mahtaisiko ajaa asian. Tuosta löytyy vain on- ja off-asento.

Tuohan on hieno,ja sopivan hankalan näköinen tiirikoitavaksi  ;)

Mitä siinä mahtas ola virrankesto,onko mitään numeroita näkyvissä?
Taitaa olla vintage tavaraa..

Huhtikuu 28, 2015, 08:38:44 ap
Vastaus #23

Henry O. Luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suattaapi olla vintagea :) Noita löytyy muutama kymmenen. Takaa löytyi tiedot 2A/250V.

Huhtikuu 28, 2015, 09:08:08 ap
Vastaus #24

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Suattaapi olla vintagea :) Noita löytyy muutama kymmenen. Takaa löytyi tiedot 2A/250V.
Silloin se yleensä tarkoittaa että kestää 250V AC ja virrankesto 2A.Tasavirtakäytössä siis kestää enemmän kuin 2A mutta en osaa sanoa minkä verran.Tuosta varmaan riittäs myyntiinkin,pitää panna korvan taakse jos sattuis tarvitsemaan johonkin projektiin  ;)

Huhtikuu 28, 2015, 11:16:02 ap
Vastaus #25

Jari Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 6413

Aika hyvin että tunnistit ton jytkyn,siinä kyllä lukee kyljessä ne tekstit ja numerot ja näkyy orikinaali kuvassa,muttei tämän foormumin kautta vaan näy.Pikselit jäi pilveen,niinsanotusti kuten mun kuvissa aina..
[/quote]

No kyllähän tuon ulkomuoto tuli siinä tutuksi. Muistan vaan että painaa se melekosesti kun sitä yrittää yhdellä kädellä paikoilleen nostaa.. Onneksi ei tullu kenenkään kintuille siinä tallin lattialla pyöriessään, ois voinu luut katkeilla :-\
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Huhtikuu 28, 2015, 11:44:31 ap
Vastaus #26

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

No kyllähän tuon ulkomuoto tuli siinä tutuksi. Muistan vaan että painaa se melekosesti kun sitä yrittää yhdellä kädellä paikoilleen nostaa.. Onneksi ei tullu kenenkään kintuille siinä tallin lattialla pyöriessään, ois voinu luut katkeilla :-\

Sitä samaa mietin että kävi tuuri että sattui olemaan niin päin.Toisinpäin ollessaan olisi tullu päälle.
Kyllä se varmaan niin on että heikompi kaveri saa nostaa hallitunkilla sen paikalleen-jos nyt vähän liiotellaan ;)
Minä otin kerran tuon irti kun oli niin öljyssä yltäpäältä.Koneesta oli öljytikun suojaputki hypänny pois sijoiltaan ja ruikki siitä startin päälle,ja sisälle.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vielä semmonen vinkki tuli mieleen että kun päävirtakatkaisijaa laittaa,on minusta parempi laittaa se maajohdon väliin.On muuten todennäköisesti helpompikin kaapeloida ym.
Ja paloturvallisempi kun aattelee..jos se lyhyt kaapeli akun ja katkaisijan välistä pykii maihin-ei tule oikosulkua silti.

Ja ainut paksu punainen kaapeli prätkässä kulkee akulta startin solenoidille suoraan.Sen vaan suojaa hyvin ja muihin laitteisiin lähtevä plussa -niin siihen vaikka iso sulake väliin jos haluaa pelata varman päälle.
Siinähän ei pitäisi tarvita parhaimmillaan muita kuin generaattorin lataussäätimelle ja virtalukolle menevät johdot.

Sitähän sanotaan että suutarin lapsilla ei ole kenkiä.
Minun kohdalla tuo valitettavan usein pitää paikkansa..
Mutta olen minä joskus onnistunutkin  ::)

Ei näin:

Mieluummin vaikka näin:

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2015, 11:52:16 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Elokuu 21, 2015, 19:40:05 ip
Vastaus #27

Markku Pyörre

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere,

Päävirtakatkasijasta en osaa sanoa, mutta jos ei muuta löydy niin tässä yksi vaihtoehto.

//Frank
Onko kellään tietoa, mistä tuollaista pikaliitintä lähtisi metsästämään?
En viitsisi Abikolla korvata

Elokuu 24, 2015, 15:18:26 ip
Vastaus #28

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nykyajan radio-ohjattavissa autoissa alkaa olla kauheat tehot, ja sitämyötä virta liittimet melko jytkyjä.
Paikallisesta rc kaupasta varmaan löytyy sopiva.
Esim. tuollainen http://www.hobbylinna.fi/tuote/gold-connector-8mm-1pair/B9594/