Monenlaista roinankerääjää täällä pyörii ja tuumasin, että onko kukaan muu hurahtanut kirjoituskoneisiin?
Muutama vuosi sitten itse innostuin. Noita löytyy kirpputoreilta vähän liikaakin ja nyt muuton edellä olen
muutamasta hankkiutumassa eroon. Tai katsotaan nyt. Ainakin yksi on huomenissa menossa eräälle tutulle
ja ihan kirjoituskäyttöön ilmeisesti. Oikeasti haluaisin hommata muutaman lisää. Toisaalta jos nyt luopuu
muutamasta niin voi hyvällä omallatunnolla hankkia muuton jälkeen uusia.
Tällä hetkellä löytyy 8 konetta:
-Torpedo 18 (huomennä lähtee)
-Remtor. Käytännössä Torpedo, mutta Remingtonin valmistama. Mitähän tuo olisi, jotain 1950-lukua.
Kannettava kone julmetun raskaalla puulaatikolla. Väsäilin Jupiterin tarakalle kiinnityssysteemin jolla
saan tämän moporetkelle. Ei tietenkään viitsi pölyisiin paikkoihin lähteä, mutta pariin kertaan on tullut
vähän kirjoiteltuakin moporeissulla.
-Smith-Premier No. 10. 1910-luvulta.
Nappuloitahan näissä riittää.-Patria/Japy. Ranskalaisen Japyn valmistama kopio Sveitsiläisestä Patriasta. Juuri päätin aloittaa huollon.
Vähän on jähmeä kirjoittaa ja isot sekä pienet kirjaimet eivät oikein kohdistu tasan.
-Adler Tippa. Ei oikein pelaa.
-Halda. Ruotsalainen, raskas kirjoittaa ja nostaa.
-Olivetti Lexikon 80. Kovasti olen yrittänyt puhdistaa, mutta ei vaan notkistu. New Yorkin modernin taiteen
museokin tykkää näistä niin paljon että ihan design-kokoelmiinsa hommasivat.
-Scheidegger. Mikä lie, emännän kotoaan raahaama.
Kyllä noita tulee käytettyäkin. Ostoslistat kirjoitan Smith-Premierillä ja äsken rustailin yhdelle kaverille kirjeen
Patrialla. Silloin tällöin kavereille tulee läheteltyä kaikenlaista kirjoituskoneen sylkemää soopaa, osa asiaa
ja osa ei. Väki tuntuu tykkäävän kun luukusta kolahtaa korttia tai kirjettä, ja kyllähän ne itseäkin ilahduttaa.
Gradututkielmaakin hiukan kirjoitin kirjoituskoneella, mutta tietokoneeseen tottuneelle se oli hankalaa.
Kirjoituskoneella kirjoittaessa ajatusrakennelmien muodostaminen on aivan erilaista hommaa kuin tietokoneella.
Puolensa kummassakin, hyvät ja huonot.