Kirjoittaja Aihe: Etkai aja kitkarenkailla kesällä ?  (Luettu 25212 kertaa)

Huhtikuu 06, 2015, 14:05:41 ip
Vastaus #45

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
No joo ehkä 20000 km alakanttiin paitsi että mulla ikävä kyllä takanakit kesäsellaisista ei sitäkään,etunakit ehkä ton verran,kulmat on kohillaan mutta petaalin liikkeet ei aina.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Huhtikuu 07, 2015, 19:20:45 ip
Vastaus #46

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ei ne renkaat vie autoa ojaan tai aiheuta kolaria. Lähes sataprosenttisesti syy on liian kova tilannenopeus tai kuljettajan tekemä virhe, hyvin harva onnettomuus johtuu renkaista tai auton mekaanisesta viasta. Jos on karmea keli ei ole pakko ajaa liikennemerkkien määräämää ENIMMÄISnopeutta, hiljempaakin saa ajaa.

Empähän tiijä teijän autosta, mutta meijän kotturalla ajjaa myös vaimokin ja puolen toista vuojen päästä sillä alakaa ajamaan poikakin. Sen vuoksi hyvät renkaat.

Moottoripyörän kohalla oon vielä tarkempi renkaista. Vanahassa nappulaetusessa oli 4-5 mm pintaa jälellä. Nakkasin sen menemään ja uutta alle, kun loppukesästä se meinas muutaman kerran soralla lipsahtaa alta. Tosin sen verran täytyy tunnustaa, että viime kesänä meinas matkapyörän takanakki päästä yllättämmään. Siinä kun oli semmonen kuvio, jossa ei ollut keskellä kuviota ollenkaan. Aika hankala on tuommosesta renkaasta arvioida kuluneisuutta.

Kuvan rengas on samanlainen, mutta ei liity tapaukseen.

Metzeler roadtec z6 ? Samanlainen löytyy itseltänikin tuon matkapyörän alta, mutta on kulunut mutterin malliseksi. 
Köröttelyä ja matka-ajoa?  :)

Ja en aja kesällä kitkarenkailla, enkä edes talvella.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2015, 19:22:38 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 07, 2015, 19:49:46 ip
Vastaus #47

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Joo,toi rengas asia on kovin monimutkainen.Luin juuri TM:n rengastestin,mm. huonoimman ja parhaan virintävastus oli kulutukseen muutettuna lähes 6 %:a.Jos se rengas satsi kestää 20000 km ja auto kuluttaa 7 l/100 km niin ko. matkalla kulutus ero on 100 €:n luokkaa.Olisko kannattanut satsata rengas sarjaan se satku enemmän ja nauttia koko matka muutenkin paremmista ominaisuuksista.Voisi kuvitella että kitkarenkaan vieritävastus olisi jopa huonompi kuin em. esimerkillä,tosin eihän niillä vanhoilla kitkoilla tota 20000 km:ä enään ajeta paitsi jos sitä tekee jatkuvasti.
Renkaissa on niin pirusti niitä muuttujia että tiedä häntä millä kannattaa ajaa,no ei ainakaan vanteilla.

Eikös tämä kitkarengasjuttu ollut Nokian mainoskikka?     Vai oliko tämä muutenkin huumorilla höystetty koko juttu..   
Kannattaa katsoa mitkä renkaat on taloudellisuusajoihin osallistuvissa autoissa alla vuodenajasta riippumatta: kitkarenkaat! Niiden pyörintävastus on pienempi kuin kesärenkaissa vaikka sitä ei uskoisikaan.

Uusi rengassarja kestää 20000km? Ajoin farkku-Buickilla (noin 2000kg) yli 65000km vanhoilla M+S renkailla joista kului tuona aikana noin milli kulutuspinnasta pois. Polttoainekulutus pyöri seitsemän, kahdeksan litran tienoilla. Paljonkohan olisin säästänyt jos olisin ostanut autoon 3 sarjaa uusia kesärenkaita? Varmaan hirmuisesti. Olis tuntunut hassulta ostaa autoon 3 kertaa uudet kesärenkaat 8 kuukauden aikana jonka Buick minulla oli. Ja olihan siinä talviajoakin joten 1 sarja olisi pitänyt korvata talvirenkailla (paljon kalliimmat kuin kesärenkaat).

Huhtikuu 07, 2015, 19:57:13 ip
Vastaus #48

Jaakko Latvanen

• Vieras
Se kolmas kangas kuulemma pittää parhaiten!

Aikuisen oikeesti joku rengas TDM:ssä tuli ajetuks niin, että kankaat ilmesty keskeltä näkyviin. Kun sitte vaihatti kumin, ja meni ihan ite sitä vanteelta pois nakattua siitä keskeltä peukalolla painamaan, ni sillo vanno että seuraava vaihtuu vähän aikasemmin! Vaan unohtu se vannominen sitte onneks enneku tarvi taas uutta kumia... Mutta tuosta kulumisesta: melkein väitän, että vaikka ois minkälaine kahjo puikoissa, ni jos Suomessa maantiellä ajjaa, ni kyllä se keskeltä ensimmäisenä kuvionsa hukkaa. Rata tai alppiserpentiinit on erikseen.

Jv

Huhtikuu 07, 2015, 20:35:38 ip
Vastaus #49

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Se kolmas kangas kuulemma pittää parhaiten!

Aikuisen oikeesti joku rengas TDM:ssä tuli ajetuks niin, että kankaat ilmesty keskeltä näkyviin. Kun sitte vaihatti kumin, ja meni ihan ite sitä vanteelta pois nakattua siitä keskeltä peukalolla painamaan, ni sillo vanno että seuraava vaihtuu vähän aikasemmin! Vaan unohtu se vannominen sitte onneks enneku tarvi taas uutta kumia... Mutta tuosta kulumisesta: melkein väitän, että vaikka ois minkälaine kahjo puikoissa, ni jos Suomessa maantiellä ajjaa, ni kyllä se keskeltä ensimmäisenä kuvionsa hukkaa. Rata tai alppiserpentiinit on erikseen.

Jv
oon ajanut muutamat mp renkaat nollille, mutta en kumminkaan kankaalle. Eihän niissä ole kumia käytännössä enää yhtään kun pinta on nollilla. Ilmat karkaa ensimmäiseen pikku kiveen, eikä pitoa muutenkaan enää yhtään.

Huhtikuu 07, 2015, 21:12:32 ip
Vastaus #50

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

Metzeler roadtec z6 ? Samanlainen löytyy itseltänikin tuon matkapyörän alta, mutta on kulunut mutterin malliseksi. 

Sama rengas. Mulla ei ihan noin pahaksi kerennyt, kun kuvan renkaassa, mutta sieltä täältä alako kumi ratketa kankaasta irti. Aika pitkältihän se on matkapyörällä suoran tien ajua ja sitten vielä työmatkat rasittaa kiihytyksillä lissää renkaan keskikohtaa.

Mutterimalli tullee mun kokemuksen mukkaan liian pienestä paineesta. Mää oon nykyään alakanu kahtommaan renkaan kylestä maksimipaineen ja laittanut likipittäin sen. Elikkäs takasessa on melekein kolome kilua painetta, vaikka pyörän ohojekirja antaa tuskin kahta ja puolta kilua. Nuilla ohojekirjan paineilla en oo saanut kulumaan renkaita tasaseen, vaan niistä on tullut muttereita.

Metselleerin jäläkeen laiton Ritkestone Battlax BT 23 rattaan ja tuo on kyllä muutaman tonnin jäläkeen kulunut oikkeinkin tasasesti. Tai oikiastaan ei oo juurikaan kulunut.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 07, 2015, 22:16:19 ip
Vastaus #51

Kari Vähäkainu

• Vieras
Käytin Buickin ikivanhoissa M+S renkaissa 3,5 barin paineita ja hyvin pysyin tiellä talvellakin. Normiautojen normirenkaissa käytän 2,5 barin paineita ja hyvin ru(l)laa.

Huhtikuu 07, 2015, 22:34:11 ip
Vastaus #52

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Sama rengas. Mulla ei ihan noin pahaksi kerennyt, kun kuvan renkaassa, mutta sieltä täältä alako kumi ratketa kankaasta irti. Aika pitkältihän se on matkapyörällä suoran tien ajua ja sitten vielä työmatkat rasittaa kiihytyksillä lissää renkaan keskikohtaa.

Mutterimalli tullee mun kokemuksen mukkaan liian pienestä paineesta. Mää oon nykyään alakanu kahtommaan renkaan kylestä maksimipaineen ja laittanut likipittäin sen. Elikkäs takasessa on melekein kolome kilua painetta, vaikka pyörän ohojekirja antaa tuskin kahta ja puolta kilua. Nuilla ohojekirjan paineilla en oo saanut kulumaan renkaita tasaseen, vaan niistä on tullut muttereita.

Metselleerin jäläkeen laiton Ritkestone Battlax BT 23 rattaan ja tuo on kyllä muutaman tonnin jäläkeen kulunut oikkeinkin tasasesti. Tai oikiastaan ei oo juurikaan kulunut.
Minä oon laittanut 0,2 taakse enempi kuin ohjekirjassa lukee, eli nyt on ollut 2.9. Mutteriksi ne on mennyt oikeestaan kaikki takakumit minulla, iät ajat, joka valmistajan renkailla ja kaikilla pyörillä.Enimmäkseen  matka-ajoa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2015, 22:36:58 ip kirjoittanut tuomo jylha »