Äänestys

Aiotko äänestää eduskuntavaaleissa 2015?

Kyllä
38 (80.9%)
En
5 (10.6%)
Ehkä
4 (8.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Äänestys päättynyt: Huhtikuu 17, 2015, 13:39:10 ip

Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2015  (Luettu 45480 kertaa)

Toukokuu 05, 2015, 07:56:42 ap
Vastaus #90

Antti Jokinen

• Vieras
Vanhojen veturimiesten eläkeikä on 55, uusien 63. Finnairilla liikennelentäjien eläkeikä: 52 tai 55 vuotta, pakollinen eroamisikä on 60 vuotta. Armeijan lentäjät pääsevät jo 5-kymppisinä eläkkeelle.

Toukokuu 05, 2015, 08:31:36 ap
Vastaus #91

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vanhojen veturimiesten eläkeikä on 55, uusien 63. Finnairilla liikennelentäjien eläkeikä: 52 tai 55 vuotta, pakollinen eroamisikä on 60 vuotta. Armeijan lentäjät pääsevät jo 5-kymppisinä eläkkeelle.

No kaikkihan olikin paremmin ennen  ;D
Kyllä ne vaan viiskymppisistä silloin vielä puhui kun minun ikäiset teki uravalintoja.
Kaverista tuli veturimies tosin ihan eri syistä-sillä vaan oli joku veturifetissi :)
Setäni myös jäi eläkkeelle aikanansa ja onkin hyväkuntoisena pysynyt 30v senjälkeen.
Ja kapiaiset pääsi samanikäsenä eläkkeelle,eikai ne sentäs niitä ole nostanu vielä?

Mitään muuta varmaa en noista tiedä.

Tämmösen löysin VR pykälät.

"10.11.2011
VR Eläkesäätiö tiedottaa:

Tehtävänimike

Oikeus päästä eläkkeelle erityisessä eläkeiässä perustuu tehtävänimikkeisiin. Sääntöjen
mukaan erityiseen eläkeikään oikeuttavat tehtävänimikkeet ovat:

55 vuotta
– veturinkuljettaja
– veturinlämmittäjä
58 vuotta
– ylikonduktööri
– konduktööri
– junamies
– asetinlaitemies
– vaihdemiesten esimies
– vaihdemies

60 vuotta

– kuorma-autonkuljettaja
– tiehöylänkuljettaja
– raskaan radantukemiskoneen käyttäjä
– seppä, sepänapulainen konepajassa
– hitsaaja

Onhan tää aihe jo kertaalleen ainakin käsitelty mutta mitä siitä ei kaikki voi tietää tai muistaa  :)

Ps. Jännä juttu,mitä lueskelin hakuja netistä niin on joku muukin kuvitellut juuri veturimiesten eläkeiäksi 50v vaikka se sitten vissiin on ollu ennen 55v.Mistähän semmonen mutu ja huhu sitten on lähtenyt liikkeelle..
Eli p.voimissakin se on kai sitten 55v joten olen ollut väärässä koko ajan   :-\

Pss. Sitten löysin vielä KEVAn sivulta tämmösen ohjeen:

Ammatillinen eläkeikä kunnalla

1.Vuoteen 1989 saakka kuntien palveluksessa määrätyissä ammateissa ja työtehtävissä olleilla oli käytössä yleistä 63 vuoden eläkeikää alempi ammatillinen eläkeikä. Tällöin eläkkeelle saattoi päästä 53-62 vuoden iässä.

2.Valtion eläkelain piirissä on ammattiryhmiä, joilla oli aiemmin säädetty erityinen ammatillinen eläkeikä, mm. poliisit, vanginvartijat ja peruskoulunopettajat. Ammatilliset eläkeiät kumottiin vuonna 1989, mutta pitkän siirtymäkauden vuoksi ammatillisen eläkeiän valinnut voi edelleen jäädä vanhuuseläkkeelle valitsemassaan eläkeiässä.

3.Vanhuuseläkkeen voi saada joissakin tilanteissa myös eläkeikää saavuttamatta. Tällaisia eläkeikää alempia eroamisikiä on säädetty esimerkiksi puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen sotilasammateissa toimiville.

Siinä ainakin olin oikeassa että asiat oli ennen paremmin  ;D

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2015, 08:54:51 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 05, 2015, 09:30:29 ap
Vastaus #92

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
90-luvun alussa Puolustusvoimissa eläkeikä nousi 48.v->55.v. Junnuille tuli "täyspidennys" 7v, itse "selvisin" +2 vuodella. Taas pitäisi kuulemma korottaa?!

Toukokuu 05, 2015, 09:52:35 ap
Vastaus #93

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
90-luvun alussa Puolustusvoimissa eläkeikä nousi 48.v->55.v. Junnuille tuli "täyspidennys" 7v, itse "selvisin" +2 vuodella. Taas pitäisi kuulemma korottaa?!

No nyt tuli semmosta ihan oikeaa tietoa mitä jo kaipasinkin.
Kyllä se vaan netistä lukeminen nykyään vaatii hirmu kovaa seulaa kun siellä on vaikka mitä roskaa ja vanhaa tietoa jota ei ole siivottu pois.
Eli sinäkin oot siinä 50 ryhmässä ja teitä on varmaan enemmänkin..broidi jäi muistaakseni vielä esikuntaan loppuajoiksi ja sithän se oli vuosikausia rauhanturvakeikoilla.Luki ittensä vielä lakimieheksi sen 50 jälkeen mutta ei se sille alalle kumminkaan ryhtyny.Ei olla oltu paljon tekemisissä enää niin enpä tiedä tarkemmin.Oli ihan viittävaille ettei ollu enää komppanian päällikkönä kun minä menin inttiin -83.Hyvä vaan ettei ollu vaan yks sen kaveri kapt.Syväterä ja sen meikäläinen sai kyllä tuntee nahoissaan :)

Kumminkin,mikä oli pontti että muistelin vaan että mahollisuus 50 eläkkeeseen on joskus ollut..

Toukokuu 05, 2015, 13:18:00 ip
Vastaus #94

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
No nythän tää alkaa oleen maalaisliiton paratiisi.Eläkeiät nousee,työmäärää aletaan nostamaan ja seuraavaksi lisätään keskikaliaan vettä,ettei ihmisen tuska silläkään sitten helpotu... >:(

Toukokuu 06, 2015, 05:22:02 ap
Vastaus #95

Markku Hakola

• Vieras
No nythän tää alkaa oleen maalaisliiton paratiisi.Eläkeiät nousee,työmäärää aletaan nostamaan ja seuraavaksi lisätään keskikaliaan vettä,ettei ihmisen tuska silläkään sitten helpotu... >:(

Tuotahan sitä on luvassa.
Kaljaan kaavaillut muutokset ei onneks mua koske, toissakasänä ostin viimeks kaks pulloo, toinen vielä jumatta.
Autoilun hinta ei haittaa muuten, kuin plttoaineen osalata, kun keskimääri vusittain ajoa 35000 -40 000 km, niin kyllä siitä lohkee jo verorahoja "tiestön ylläpitoon.
Tietty sitten rassaa nää suunnitellut kilometriperusteiset käyttömaksut.
Eläkeikämuutoksetkaan ei pahemmin vaivaa, kunhan ois kaikille sama, poislukien ne ns raskaan työn tekijät.
Lisäksi pitäis olla niin, että jos jää eläkkeelle, niin senjälkeen jos teet muita töitä, niin eläke loppuu.

Kohta varmaan ns arkipyhät yms keskellä viikkoa olevat vapaapäivät siirretään viikonlppuihin ja vuosilomien aikana pidettäviksi.
Sairauslomapäivät vissiin sisällytetään kans vuosilomia vähentäviksi, elimitä ooy sairauslomalla, niin se aika pois vuosilomista.

Noh,nähtäväksi jää, mihin lopula ollaan menossa.

Toukokuu 06, 2015, 07:42:45 ap
Vastaus #96

Antti Jokinen

• Vieras

Lisäksi pitäis olla niin, että jos jää eläkkeelle, niin senjälkeen jos teet muita töitä, niin eläke loppuu.

Kateus vie kalatkin järvestä.
Kuulepas, Markku, eläkeläinen on itse maksanut joka ainoan sentin nykyisestä eläkkeestään. Jos hän tekee jotain keikkaa eläkepäivinään, hän maksaa siitä verot ja eläkemaksut ihan normaalisti. Ei se ole sinulta pois.

Toukokuu 07, 2015, 20:44:44 ip
Vastaus #97

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katsotaampa mitä ässäkolmikko saa aikaan

Toukokuu 07, 2015, 20:46:28 ip
Vastaus #98

Kari Vähäkainu

• Vieras
 :D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 07, 2015, 20:57:34 ip
Vastaus #99

Jari Eronen

• Vieras

Kateus vie kalatkin järvestä.
Kuulepas, Markku, eläkeläinen on itse maksanut joka ainoan sentin nykyisestä eläkkeestään. Jos hän tekee jotain keikkaa eläkepäivinään, hän maksaa siitä verot ja eläkemaksut ihan normaalisti. Ei se ole sinulta pois.
Eläkeläinen laittaa kätensä siihen vettä täynnä olevaan vesiämpäriin ja nostaa pois. Jos reikä jää, jää ihmeessä töihin. Kun tapahtuu se normaali ilmiö, katso peiliin ja ihmettele, olisiko joku n. 19-30 vuotias fiksu kaveri omiaan ottamaan oppia menestykskkäästä urastasi ja toimimaan esim. suojattinasi tai tutoroitavanasi.

Toukokuu 07, 2015, 21:21:53 ip
Vastaus #100

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)

Ei pidä paikkaansa. (Sanoo asiasta perillä olevat lähteet) oliko se nyt vain 1/3 (suhde voi olla muukin, mutta ei 100%) jonka nykyiset eläkeläiset on eläkkeestään itse maksaneet. Kun koko eläke sydeemi perustuu jonkun laisien pyramiidiin... Siksi puhutaan eläkepommista.

Tosin minäkin haluun uskoa että olen itse eläkkeen maksanut... Jos joskus eläkkeelle pääsen, ennen kun potkasen tyhyjää  ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 08, 2015, 06:49:55 ap
Vastaus #101

Antti Jokinen

• Vieras
katso peiliin ja ihmettele, olisiko joku n. 19-30 vuotias fiksu kaveri omiaan ottamaan oppia menestykskkäästä urastasi ja toimimaan esim. suojattinasi tai tutoroitavanasi.

Kohta 2 vuotta olen ollut eläkkeellä, eikä peiliin katsominen ole tuonut yhtään seuraajaa. Meitä on seudulla muutama freelanceri jotka keikkapalkalla tekee nyt sitä työtä.