Kirjoittaja Aihe: Museointia ja uudet lohkot  (Luettu 5906 kertaa)

Marraskuu 27, 2013, 12:00:39 ip
Luettu 5906 kertaa

Hannu Pentinmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei!

Mitähän kannattaisi tehdä jos minulla on tuo 76 tunturi sport joka on ollut alunperin 4-v puhallinkoneella
ja sellaisen siihen nyt ajattelin laittaa. Mitenkä tärkeät on museoinnissa nuo moottorin merkinnät (tyyppi
ja sarjanumero). Minulla kun ei ole alkuperäistä moottoria tallella mutta minulla on tehdasuudet samanlaiset
lohkot joissa ei siis ole tyyppimerkintää/sarjanumeroa. Tiedän minkä tyyppinen moottori pitää olla sekä
sarjanumero on aman todistuksessa.

Voinko stanssata tuon saman sarjanumeron moottorin mikä on ollut alkuperäisessä moottorissa? Vai onko
siinä probleema kun en tiedä onko tuo alkuperäinen moottori jossain mopossa käytössä.. Täytyykö tuo
tyyppimerkintäkin löytyä moottorista vai riittääkö pelkkä sarjanumero?

Marraskuu 27, 2013, 12:16:24 ip
Vastaus #1

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen siinä käsityksessä, että moottorin tyypin pitää olla oikea eli sama mikä tyyppikilvessä, mutta sarjanumero ei tarvitse olla alkuperäinen.

Kyllä kai moottorissa pitäisi olla tyyppimerkintä. Stanssaa siihen se sekä halutessasi alkuperäinen sarjanumero. Ei kai sillä mitään väliä ole vaikka sattuisi olemaan alkuperäinen mooottori käytössä jossain muussa mopossa. Ei mopojen rekisteröinnissä moottorin sarjanumeroa mihinkään merkitä.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Marraskuu 27, 2013, 12:52:50 ip
Vastaus #2

Hannu Pentinmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos infosta.
Tuollaista vähän itsekin ajattelin. Kävin jo stanssaamaassa oikean tyypin VS50KX4
lohkoon. Pitää vielä lainata suuremmat stanssausvehkeet tuolle sarjanumerolle.

Jos joskus luopuu moposta niin voi sanoa että on "alkuperäinen moottori".

Marraskuu 27, 2013, 19:19:15 ip
Vastaus #3

Hannu Harjulahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Älä tee mitään, ennenkuin olet käynyt paikallisella katsastajalla kysymässä asiaa. Saattaa tulla kalliskin oma "moka". Itselläni samanlaiset lohkot samanlaisessa mopossa, ei tarvitse stanttasata mitään koneen tyyppinumeroa, jos on alkuperäiset varaosapussit mukana ja niissä ne alkuperäiset Tunturin numerot numerot (näillä voi todistaa Tunturi kirjan mukaan lohkojen oikeellisuus). Se riittää täällä.  Eihän tuolla koneen numerolla ole mitään merkitystä, ainoastaan, jos rekisteröit Jupiter 219/vastaavaa  vanhaa mopoa, jossa on runkonumero pannalla rungossa, eikä sitä ole enään paikalla. Silloin tulee koneen numero runkonumeroksi.

Marraskuu 27, 2013, 23:17:08 ip
Vastaus #4

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitään "virallista" ohjetta en voi antaa, mutta olen kuullut että varaosalohkoihin on alkuperäisiä numeroita stanssailtu  ::)

Marraskuu 29, 2013, 01:33:20 ap
Vastaus #5

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Vanhat (uudet) alumiinilohkot ovat "kovaa" tavaraa, meistos vaatii melkoisen voiman.

Jos oikein muistan niin Turussa eräs harrastaja on tämän kuitenkin onnistunut tekemään, ehkä lisää tietoa tulossa?

rg

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 29, 2013, 12:38:08 ip
Vastaus #6

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan normi alumiinia se on.   olen meistänyt useampaan koneeseen numerot. 

Maalarinteippi meistettävään kohtaan ja siihen painelee numeroiden paikat.  kun näyttää oikealle, niin isolla vasaralla vetelee lopulliset numerot.

Tietysti jos kone on kasassa, niin ei kannata kertalyönnillä koitaa tehdä, vaan kahteen kertaan.   Ettei vaan riko mitään...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2013, 12:40:25 ip kirjoittanut jarkko heikkilä »

Marraskuu 29, 2013, 13:00:59 ip
Vastaus #7

Hannu Pentinmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo pitää olla huolellinen niinkuin monessa muussakin asiassa. Nyt on hienosti koneen tyyppi
samankokoisella "fontilla" paikassa missä esim. supersportin moottorissa. En kasaa vielä moottoria
ennenkuin saan isommat meistit jostain lainaan tuota sarjanumeroa varten. Ainakin jo moottorin
tyyppi täsmää mopon tyyppikilven kanssa ja vielä kun hifistelee ja laittaa tuon sarjanumeronkin
vmpk.n todistuksen mukaiseksi niin eiköhän se ole hyvä sitten niin.

Saa ny nähdä tuleeko tuosta moposta aivan museokuntoista. Mutta ainakin ihan hieno mopo!

Marraskuu 29, 2013, 14:58:33 ip
Vastaus #8

Hannu Harjulahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomasitko, että tuossa sinun koneessasi on tuo koneen tyyppi eri paikassa kuin Super Sport mopoissa eli pytyn laidassa. Olen kyllä nähnyt yhden VZ .. alkuisen tyypin samassa paikassa kuin Super Sportissa, mutta en VS alkuista.

Marraskuu 30, 2013, 12:04:41 ip
Vastaus #9

Hannu Pentinmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo tuli pieni työtapaturma. Ei siis vmpk.n todistus vaan ama.n.

Tuosta tyyppimerkinnän paikasta. Tuossa lohkossa ei ole samanlaista kohtaa
kun sporteissa missä tuo tyyppimerkintä on vaan sen pitää laittaa samaan
paikkaan kun supersportissa. Muuten samanlaiset lohkot kun puhallinsportissa.
Eipä tuolla ole mitään merkitystä missä tuo tyyppimerkintä on, kunhan se vaan
löytyy. Sitten kyllä joku rupeaa pilkkua nu....aan jos tuo ei kelpaa. ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2013, 12:09:53 ip kirjoittanut Hannu Pentinmäki »