Kirjoittaja Aihe: Lasinen verkonkelluke  (Luettu 5483 kertaa)

Toukokuu 05, 2013, 08:21:30 ap
Luettu 5483 kertaa

Timo Terho

• Vieras
Täältä saitilta kun tuntuu löytyvän kaiken alan tietäjiä niin kysytäänpä myös tuollaista että milloin viimeksi on ollut lasisia verkon kellukkeita käytössä? Milloin alkoi muovi syrjäyttämään lasin?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 05, 2013, 11:23:31 ap
Vastaus #1

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Appiukko on ollut vielä 1970-luvulla osa-aikakalastaja Kotkassa. Ko. ukkelin tytär tuumi äsken että ehkä 1950-luvulla näitä on ollut käytössä. Yhdet tommoset polliaiset löytyi anoppilan ulkorakennuksen vintin muhista. Lisää olen kerännyt Norjan reissuilla. Kun kulkee Norjan rannoilla, ja löytää jonkun hylätyn maatuvan rantavajan, kannattaa penkasta vajan nurkalta maata. Sillai olen löytänyt puolen tusinaa polliaista hiekasta. Saako niitä ottaa, miettii joku. Olen päätellyt että koska Norjassa on ko. lasipalloja luultavasti miljoonia, ne rinnastuu siellä tyhjään kaljatölkkiin. Sitäpaitsi minusta on parempi kerätä romulasi maastosta pois, siellä ne ennenpitkää särkyy ja joutuu jonkun eläimen jalkaan.

On muutens muutenkin Norjalaiset hylätyt kalastajatukikohdat ja maatuvat rantatalot mahdottoman kiehtovia paikkoja. Yhdellä rannalla oli hajallaan esim. tosi mahtava Jotulin kamiina. Kaipa sekin jonkun omaisuutta on joten annoin olla sen rauhassa. Pykeijassa juttelin yhden paikallisen miehen kanssa hänen pihallaan olleesta valaan luusta. Niitäkin oisi saanut kaivaa maasta ihan luvan kanssa, mutta ei mahtunu autoon. Off-topic mutta toivottavasti ei häirinny ketään.

Toukokuu 05, 2013, 12:32:50 ip
Vastaus #2

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulenenko vain mutta onko valaan ruhon osien tuominen matkamuistona (ja muutenki) laitonta?

Onko joku suojelusopimus, mikä kriminalisoi valaaseen "sekaantumisen"?

Kommentteja uuninpankolta.

Toukokuu 05, 2013, 13:30:26 ip
Vastaus #3

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne on kyllä nätin näkösiä ne lasipallurat. Kyllä minä ainakin muutaman koristeeksi (vaikka saunaan) kelpuuttaisin !

Toukokuu 05, 2013, 14:57:37 ip
Vastaus #4

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne on kyllä nätin näkösiä ne lasipallurat. Kyllä minä ainakin muutaman koristeeksi (vaikka saunaan) kelpuuttaisin !

Niin on! Norskit ripustelee niitä ikkunoiden eteen killumaan. Meilläkin palleroiset roikkuu venekerhon saarikämpän seinillä.

On muutens yllättävän hankalaa tehdä oikeaoppinen verkko tohon pallon ympärille. Kotkassa jututin männä kesänä yhtä pappaa joka tekee niitä tilaustöinä muiden köysitöiden ohessa. Ollaan emännän kaa yritetty niitä solmia, mutta ilman kunnon ohjeita tulee verkosta ihan möllin näkönen.

Olen katsellut että vanhemmat pallot on ehkä hieman enemmän kuplaista lasia ja kai enemmän pelkästään puhaltamalla tehtyjä ja uudemmissa voisi olla enemmän muottisaumaa, mutta minulla ei o sen tarkempaa tietoa onko ne tehty eri aikoina eri tavalla. Joissain tais olla jotain tehtaan leimojakin osassa ei. Värejä on ainakin vihreistä kaljapullon ruskeaan, hienoin oli minusta turkoosin sininen.

Sitä olen pohtinut että koska kyseessä on täysin suljettu lasipallo, minkähänlainen painevaihtelu sisällä mahtaa olla lämpötilojen mukaan? Lasin läpi ei luulis ilman vaihtuvan.

Toukokuu 05, 2013, 15:18:56 ip
Vastaus #5

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulenenko vain mutta onko valaan ruhon osien tuominen matkamuistona (ja muutenki) laitonta?

Onko joku suojelusopimus, mikä kriminalisoi valaaseen "sekaantumisen"?

Voi hyvinkin olla, mutta ois ollu aika komeen näkönen semmonen joku 5 metriä pitkä kylki- tai poskiluu Suzuki Samurain katolla vuoristotiellä.

Norskit kuulu käyttävän valaan selkärangan nikamia lypsyjakkaroina. Vaikka kalevalaisen jäsenkorjaajan vastaaottotilaan passaisi melekosen hyvin nikamakalusto.