Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - Cafe Racer EVO  (Luettu 64189 kertaa)

Helmikuu 27, 2026, 11:08:38 ap
Vastaus #135

Marcus Hydén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onnittelut sekä (lähes) valmistumisen että palkintojen johdosta!
Keikkaa pukkaa koko keväälle, hieno homma ja ”ammattimainen” meininki alustan kanssa, kaikesta muusta puhumattakaan. Tuohon alustalle saa pyörän tuennan ja ehkä jopa kiinnityksenkin varmistettua mukavasti, vaikka onhan tuo varikkotunkki jo aika varma yksistäänkin.
Uteliaisuuttani kyselen, että otatko pyörän käyttöön kesäksi, kun kiertue on ohi, vai pidätkö enemmän näyttelylaitteena?

Kiitos!
Tarkoitus ei ole tehdä vain näyttelypyörää, vaan se tuli vähän bonuksena, että näyttelyissä kiertäminen tuli mukaan  ;D
Sanotaan nyt niin, etten usko, että tällä pyörällä aletaan reissuja tekemään (sitä varten toinen pyörä), mutta kyllä tällä tullaan ihan kauniina kesäpäivinä ajamaan.

Tuohon levyyn voisi tehdä sivujalalle sopivankorkuisen pidikkeen, jonka saisi lukittua jalkaan kiinni. Sillä saisi pyörän seisomaan luonnollisessa asennossa.
Varikkopukki nostaa takapään korkealle ja kun samalla keulakin painuu jonkin verran, niin pyörä on jotenkin luonnottomasti etukenossa.
Levyyn voisi laittaa pienet palikat renkaiden molemmille puolille, niin pyörä pysyy tukevasti paikallaan. Sivujalkaan kiinnittyvä pystyssäpito voi silloin olla sellainen, että pyörä asettuu suoraan ständille.   
En osaa oikein ottaa kantaa siihen, mikä on oikea asento pyörälle näyttelyständillä.  Siitä Pertin kanssa samaa mieltä, että on tuon pyörän ulkonäköön uhrattu ja mietitty niin paljon, että kyllä sen pyörän asento standilla kannattaa miettiä omistajalleen mieleiseksi, viimisen päälle, niinkuin kaikki muukin on tehty.  Tuo takapyörän ilmaan nostava huoltojalusta voi olla caferaaserin tyyliin sopiva ihan noinkin?  Omistaja laittaa itselleen mieleiseksi, niinkuin on pyöränkin tehnyt.
Vastataan kaikille kootusti tuohon alustaan liittyen.
Jaakko oikeastaan kiteytti oman ajatuksen eli itse tykkään tuosta varikkopukista, koska tuo tietyllä tavalla racehenkisyyttä ja sopii omasta mielestä hyvin hieman modernisoituun caferaceriin.
Tästä syystä pyörä tulee olemaan varikkopukilla.

Juurikin MP messuilla viereinen CB750:nen (oli muuten hieno) oli valmis kiinnitys jalkatappeihin, jolloin pyörä oli luonnollisessa asennossa.
Oma tullaan pitämään varikkopukilla "agressiivisempana".

Muutamia reissuja olen katupyörällä tehnyt Ruotsinlaivoilla kulkien.  Minulla oli aina tankkilaukussa yksi lyhyt remmi, millä sai seisontatuen - kumman hyvänsä - kiristetyksi eteenpäin, ettei tuki lipsahda ylös, jos joku - ohikulkija tai laivan keinunta - tuuppaa tuella olevaa pyörää eteenpäin matkalla.  Pieni varmistus, aika nopea ja helppo laittaa, kun on sopiva remmi käsillä, ja ehkä joskus seisontatuella seisovassa näyttelypyörässäkin hyvänä varmistuksena, jos on innokasta ja lähelle pääsevää yleisöä?
Itsekin vuosittain tulee tehtyä katupyörällä reissuja ja kyllä tulee vedettyä liinalla kiinni niin, ettei pääse jalalta kippaamaan. Näyttelyiden osalta oon luottavainen varsinkin nyt tuon alustan myötä, että varikkopukki riittää ilman varmistusta (nyt tuli sanottua sekin ääneen, joten pelonsekaisin tuntein seuraavat messut  ;D )

Helmikuu 27, 2026, 12:36:03 ip
Vastaus #136

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun itse otit tuon varikkopukin puheiksi, niin vähän voisi itse testailla kaverin varmistaessa, miten pienellä töytäisyllä lähtee etiäpäin menemään pukilla... ja jos tuntuu että pitää varmistaa, niin meniskö siihen takapyörän alle vaakapalkki helposti niin, etteivät hännät pääse nousemaan, jos joku tuuppaa eteenpäin?

jaakkovaakko

PS.  Et varmaan neuvoja kaipaa, projektisi on vaan niin hieno, että sitä tulee vähän väliä kuvista katselluksi, ja nuppi kehittää samalla turhia ajatuksia...

Helmikuu 27, 2026, 15:19:10 ip
Vastaus #137

Marcus Hydén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun itse otit tuon varikkopukin puheiksi, niin vähän voisi itse testailla kaverin varmistaessa, miten pienellä töytäisyllä lähtee etiäpäin menemään pukilla... ja jos tuntuu että pitää varmistaa, niin meniskö siihen takapyörän alle vaakapalkki helposti niin, etteivät hännät pääse nousemaan, jos joku tuuppaa eteenpäin?

PS.  Et varmaan neuvoja kaipaa, projektisi on vaan niin hieno, että sitä tulee vähän väliä kuvista katselluksi, ja nuppi kehittää samalla turhia ajatuksia...

Itse asiassa tämän oon ite testannut ja ainakin ton oman pukin kohdalla istuu sen verran "syvässä", että pyörää pystyy esim. työntämään takahäkistä ilman, että tipahtaa pois pukilta. Etupyörä ja pukin pyörät liikkuvat.
Samoin perus satulaan nousu onnistuu, että pyörä liikahtaa mihinkään pukilta (ei suositella silti, kun painoa tulee reippaasti lisää).

Ei haittaa ollenkaan ja vaikka projekti on hienosti eteenpäin mennyt, niin ei sitä puoliakaan tuu itse otettua huomioon, joten kommentit ja kyseenalaistamiset on enemmän kuin tervetulleita.