En tiedä asuntojen hinnoista tämän päivän Suomessa mitään, Vaasassa olevista en ole koskaan tiennyt mitään, enkä tunne Henryä. Kirjoitan oman mielipiteeni asuntokaupoista yleensä, en Henryn asunnon kaupasta. Muutama ei ihan läheinen tuttava on reilun vuoden aikana kaupannut asuntoansa, ja heiltä kuulemieni tietojen ja tapahtumien seuraamisen mukana on käsitykseni muodostunut. Näistäkään asunnoista ei mikään ole ollut myytävänä Helsingissä eikä sen lähialueella, eikä muissakaan kasvukeskuksiksi laskettavissa kaupungeissa, eikä missään keskustassa.
Niillä kuulopuheista syntyneillä kokemuksilla neuvoisin asunnon myyjää toimimaan seuraavasti:
- mieti ensin itse, mitä luulet asunnostasi saavasi. Sitten vähennät siitä arviosta 30%, ja varaudu vähentämään lisää.
- pyydä muutamaa luotettavaa kiinteistönvälittäjää arvioimaan asuntosi hinta. Anna asuntosi myytäväksi sille, joka sanoi pienimmän hinnan. Siitä riippumatta, mitä olit itse arvioinut. Maksa ammattilaiselle asuntosi stailaamisesta myyntikuntoon. Pysy kaukana esittelyjen ja myyntineuvottelujen aikana, anna ammattilaisen hoitaa ne.
- varaudu melko pitkään myyntiaikaan, ja jos saat sinne päinkään olevan tarjouksen, hyväksy se empimättä.
Toimintamalli kirpaisee kerran, mutta ostaessasi seuraavaa tilalle olet itse siellä toisella puolella...
- jaakkovaakko (korostan vielä, että vastuu on lukijalla...) -