Kirjoittaja Aihe: Hiljaista  (Luettu 4959 kertaa)

Maaliskuu 03, 2025, 22:48:59 ip
Vastaus #15

petterihämäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan vaan kyselen, mikä muu tällä palstalla on sitten niin kiellettyä, etteikö siitä voisi keskustalla. Eikös tämä  kuitenkin ollut sellainen, että muustakin voi juttua vääntää, kuin maailman tai suomen politiikka?

Maaliskuu 03, 2025, 23:06:47 ip
Vastaus #16

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mietin vaan mitkä aiheet on kiellettyjä ?
Onko jotain luetteloa ?

Maaliskuu 04, 2025, 07:02:35 ap
Vastaus #17

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vähästä on kiinni, jos foorumin keskustelut tyrehtyy siihen, että politiikka keskusteluja ei sallita. Kyllähän niitä muutenkin tulee uutisista monta kertaa päivässä.

Näyttää olevan tosiaan vähästä kiinni, kun palsta mitä ilmeisimmin on hiljentynyt.

Omasta puolestani totean, että eipä mulla riitä kovin paljoa sanottavaa pelkästään vanhoista moottoripyöristä, vaikka kiinnostavia ovatkin. Voishan sitä omista puuhasteluista jotakin postailla, mutten tiedä, ovatko ne kovin kiinnostavia keskustelunaiheita. Tänään siistin lapiopään kansista kanavia, ei varsinaista porttausta, mutta tehtaan roiskeet ja pykälät pois. Mitä sitä tästä nyt sit juttelis?

Politiikasta mulla sen sijaan juttua riittäisi...😁
Eikun täällähän ei saa motskareista keskustella, niille asioille on omat palstansa. Ja mitä tuohon sun duunaamiseen - jonka otit esimerkiksi - tulee, niin kai siitäkin voisit kertoa, minkälaisella koneella ja millä terällä niitä kairailit. Saisihan siitä muut vinkkiä, minkälaisin varustein kannattaisi sitä hommaa tehdä. Tai, tietysti joku voisi sulle vinkata parempaa tapaa...
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Maaliskuu 04, 2025, 07:11:05 ap
Vastaus #18

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mietin vaan mitkä aiheet on kiellettyjä ?
Onko jotain luetteloa ?
Jonkunmoinen luettelo on: https://forum.vmpk.fi/index.php?topic=132582.0

Itseäni rajoittaa eniten kohta: "- Älä linkitä muitten artikkeleita tai esim lehdissä olevia uutisia jos ne koskevat jotain muuta kuin yhdistyksen mukaista harrastustoimintaa."

Yleensä poimin keskustelunaiheen lehtijutusta. Olisi perin outoa keskustella lehtijutusta ilman että saa laittaa linkkiä lähteeseen. Ellei se satu käsittelemään "yhdistyksen mukaista harrastustoimintaa" eli vanhoja moottoripyöriä.

Ja sitten tuo kuuma peruna: politiikka.
Miten se rajataan?

Wikipedia sanoo politiikasta: "Politiikka (muinaiskreikasta Πολιτικά, politiká, ’kaupunkien asiat’) on toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan valtiollisiin, valtioiden välisiin tai yhteiskunnallisiin asioihin, tai toimintaa, jolla hoidetaan niitä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Politiikka
Kun politiikasta keskustelu on kategorisesti kielletty on itseasissa kielletty melko laaja repertuaari eri aihepiirejä.

Ps. pahus, rikoin juuri sääntöjä ja linkitin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2025, 07:26:12 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Maaliskuu 04, 2025, 09:13:10 ap
Vastaus #19

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Turhaa on etukäteen uhriutua, vai mikä se sana on, jota nykyään käytetään niistä marttyyrihommista.
Kirjoittaa vaan mitä kirjoittaa ja katsoo mihin se riittää....tai kauanko pysyy.

Eihän mitään voi tehdä niin, ettei joku jostakin eleestä tai sanasta vedä hernettä nenään, olis sitten aihetta tai ei.
Tuntuu että nykyään kaikki vaan ihailee itseään peilistä ja tarkalla korvalla kuuntelee asioita, että voisiko tuo jotenkin kohdistua MINUUN. Sitten saatanallinen ralli päälle vaan. Vielä pahempi asia tuon peiliporukan mielestä on, jos asia näyttäisi kohdistuvan johonkin muuhun, mihin tahansa asiaan, oli se sitten vaikka turvetuotanto. Taas lähtee iso pyörä pyörimään ja vitunmoinen huuto, kun MINÄ olen sitä mieltä ja varmasti oikeassa.

Voi perkele, että välillä vituttaa kaiken maailman paskantuottajat, jotka hakemalla hakevat sanavälitkin, että voisivat kiihottaa muita. Sitten kohta ollaan niin maailmanpelastajia ja empatiaa täynnä jossakin perjantaidokkarissa.

Ei muuta ku Mannerheimintielle vaan istumaan eväiden ja telttojen kanssa. Scaniat ja tv-kamerat käy...kyllä ristus on komiaa.....mulla olis vielä kuorma-autokortti ja kaasujalkakin ylettyy lattiaan asti.

Saas nähdä, minkävärinen piipaa-auto tästä vielä tulee pihaan ::)

Maaliskuu 04, 2025, 13:34:04 ip
Vastaus #20

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas papat jaksaa vääntää tästä

Maaliskuu 04, 2025, 16:18:28 ip
Vastaus #21

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas papat jaksaa vääntää tästä
Sori, tuli vahingossa osallistuttua hiljaisuuden häirintään  ;D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2025, 16:31:52 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Maaliskuu 04, 2025, 18:14:21 ip
Vastaus #22

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toiset avautuu, kun on hiljaista ja toiset avautuu siitä, kun toiset avautuu. Poistoon tämmöiset turhat parran päristelyt.

Olkaamme siis avautumatta muusta kuin Matchlessin jakohihnasta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 05, 2025, 17:22:19 ip
Vastaus #23

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen palstan päivittäislukija jostain tuolta 2000-luvun alkuvuosilta. En muista ihan tarkkaan, mutta olin mukana jo ennen tämän nykyisen foorumisoftan tuloa. Tänä aikana on ollut muutamia myrskyjä vesilasissa ja jokunen isompikin. Kerran tapahtui jo joukkopakokin ja porukat perustivat uuden foorumin. Syynä oli muistaakseni silloisen moderaattorin yli-innokkuus, mutta sekin asia selvisi ja valtaosa porukasta palasi takaisin - eivät tosin ihan kaikki. Muutenkin aina silloin tällöin joku on saanut tarpeekseen ja lähtenyt, joku suurieleisesti ovet ja henkselit paukkuen, joku muuten vaan. Se on normaalia ja kuuluu elämään. Joitakin kirjoittajia olen jäänyt kaipaamaan, toisista olen ajatellut että hyvä kun siitäkin päästiin... koskaan en kuitenkaan ole tuntenut tarvetta käydä julkisesti kenenkään henkilöä kommentoimaan. Jokainen saa taaplata tyylillään.

VMPK:n jäsen en ole enkä ole koskaan ollut. En pidä itseäni riittävässä määrin oikeana harrastajana - olen vain ollut kiinnostunut niistä monenlaisista asioista, joita palstalla on pyöritelty. Minusta tämä on ollut oikea keidas internetin erämaassa. Ja kun kerran olen täällä vieraan ominaisuudessa, minusta on ihan luonnollista käyttäytyä, niin kuin vieraan kuuluu. Eli noudattaa talon tapoja ja olla ketään häiritsemättä ja loukkaamatta. En minä reaalimaailmassakaan tykkää mennä arvostelemaan isäntäväen arvoja tai elämäntapaa, enkä tykkäisi siitä, jos joku minun kotonani alkaisi arvostella meidän huusholliamme ja vaatia niihin muutoksia. Sananvapautta on hyvä osata käyttää fiksusti, ja siihen kuuluu myös vapaus olla kommentoimatta.

Itse asiassa en ole lukenut näitä paljon puhuttuja uusia sääntöjä - olen ajatellut, että elämässä yleensä pärjää aika pitkälle niillä käytöstavoilla, jotka kotona opetettiin. Olen ymmärtänyt, että politiikka on palstalla pannassa, samoin kaksimielisyydet ja paljas pinta. Minusta ne eivät ole mitenkään niin tiukkoja rajoituksia, ettenkö niiden kanssa voisi elää. Jos palsta olisi minun omani, niin varmaan aika saman tyylistä linjaa pitäisin itsekin. Toki voisin mielellänikin puhua politiikkaa, mutta valitettavasti olen vain hyvin, hyvin harvoin elämässäni seurannut sivistynyttä keskustelua politikkasta, saati saanut sellaiseen osallistua. Jostain syystä politiikka tuntuu aiheuttavan meissä ihmisissä primitiivireaktion ja tarpeen loukata muita. En tiedä miksi.

Mitä kaksimielisyyksiin ja paljaaseen pintaan tulee, en olisi niiden suhteen turhan tarkka, kunhan hyvä maun rajoissa pysytään - niin kuin täällä mielestäni on aina pysyttykin. Mutta kuten tuolla edellä kirjoitin, vieraan pitää noudatta talonväen tapoja. Jos VMPK haluaa pitää palstan sisällön naisille ja lapsille sopivana, ei siinä minusta ole mitään pilkattavaa. Toki talleissa on totuttu jo vuosikymmeniä näkemään näyttäviä seinäkalentereita, mutta tiedän, että aika monet naisihmiset pitävät niitä oikeasti epämiellyttävinä. Ja talli on sentään yksityisaluetta, tämä on julkinen foorumi.

Nykyään kuulee usein sanottavan, että mitään ei saa enää sanoa. Minusta siinä on sisäinen ristiriita. Luulen nimittäin, että siellä, missä oikeasti ei saa sanoa, siellä pidetään huoli siitä, ettei myöskään sanota. Niin kauan kuin saa vapaasti valittaa vaikka VMPK:n palstan säännöistä, ollaan vielä aika suhteellisen ongelman äärellä.

Hiljaiseksi on palsta mennyt. Muutamat aikaisemmin paljon sisältöä tuottaneet kirjoittajat ovat jättäytyneet pois. Niin kuin tuolla aikaisemmin totesin, se kuuluu normaaliin elämänmenoon. Sääli, jos tämä koko palsta tosiaan näivettyy mokoman takia. Mutta toisaalta, jos se mokoman takia näivettyy, niin ei kai se sitten elinkelpoinen enää ollutkaan. Jos niin käy, niin kevyet mullat - minä ainakin jään kaipaamaan.

Maaliskuu 06, 2025, 16:42:57 ip
Vastaus #24

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän se hiljaiseksi vetää, kun asioita tapahtuu, mutta niistä ei saa täällä keskustella.
Toiseen aiheeseen on avattu keskustelu aiheesta, joka olisi kuin nenä naamaan VMPK:n foorumiin, mutta kun se on kiellettyjen listalla, niin ollaan hiljaa.
Toivottavasti se poistetaan pian, ettei saada väärää kuvaa siitä, kuinka johtokunnan asettamia sääntöjä noudatetaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 06, 2025, 17:50:13 ip
Vastaus #25

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Yks mikä myös vaikuttaa itsellä käynkö milloin vai enkö jaksa ollenkaan on se että sivuston latautumisnopeus on samaa luokkaa kuin 90-luvulla modeemeilla jotka oli lankapuhelinverkossa. Luulis hävettävän ylläpitäjiä. Tosin oon muutaman kerran kysyttäessä vastaillut sähköpostin välityksellä toiselle foorumilaiselle, kun kysyjä on olettanut että tiedän ja minä vastavuoroisesti olettanut että kertomastani on jotain hyötyä tälle kysyjälle. Tällöin ei tosin tieto kollektiivisesti kaikille siirry. Harrastusympyröissä oon tottunut että tietoa on ja sitä jaetaan. Kaikesta muusta saa ja voi keskustella kunhan laki ja hyvät käytöstavat toteutuu. Muualla näin muttei tällä vmpk foorumilla. Tää on myös yks syy vähentyneeseen käyntimäärään kun en pidä sananvapauden ja mielipiteen vapauden rajoittamisesta. Jos pitäisin sellaisesta ni muuttaisin venäjälle. Samalla menis loputkin ihmisoikeudet. Slava Ukraini!

Oliko tarpeeks poliittista?

Maaliskuu 06, 2025, 19:05:29 ip
Vastaus #26

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa kunnioitettavasti hipoa sääntöjen rajoja.🤔

Maaliskuu 06, 2025, 20:44:38 ip
Vastaus #27

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harrastusympyröissä oon tottunut että tietoa on ja sitä jaetaan. Kaikesta muusta saa ja voi keskustella kunhan laki ja hyvät käytöstavat toteutuu. Muualla näin muttei tällä vmpk foorumilla. Tää on myös yks syy vähentyneeseen käyntimäärään kun en pidä sananvapauden ja mielipiteen vapauden rajoittamisesta.

Niimpä. En nyt muista kuka viisas se oli joka sanoi, että lakien pitää olla sellaisia että ihminen ymmärtää normaalilla järjellä noudattavansa tai rikkovansa niitä vaikkei olisi lakeja lukenutkaan.
Saman pitäisi kyllä päteä yhteisöjen sääntöihinkin.

Maaliskuu 07, 2025, 17:41:32 ip
Vastaus #28

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vähästä on kiinni, jos foorumin keskustelut tyrehtyy siihen, että politiikka keskusteluja ei sallita. Kyllähän niitä muutenkin tulee uutisista monta kertaa päivässä.

Näyttää olevan tosiaan vähästä kiinni, kun palsta mitä ilmeisimmin on hiljentynyt.

Omasta puolestani totean, että eipä mulla riitä kovin paljoa sanottavaa pelkästään vanhoista moottoripyöristä, vaikka kiinnostavia ovatkin. Voishan sitä omista puuhasteluista jotakin postailla, mutten tiedä, ovatko ne kovin kiinnostavia keskustelunaiheita. Tänään siistin lapiopään kansista kanavia, ei varsinaista porttausta, mutta tehtaan roiskeet ja pykälät pois. Mitä sitä tästä nyt sit juttelis?

Politiikasta mulla sen sijaan juttua riittäisi...😁
Eikun täällähän ei saa motskareista keskustella, niille asioille on omat palstansa. Ja mitä tuohon sun duunaamiseen - jonka otit esimerkiksi - tulee, niin kai siitäkin voisit kertoa, minkälaisella koneella ja millä terällä niitä kairailit. Saisihan siitä muut vinkkiä, minkälaisin varustein kannattaisi sitä hommaa tehdä. Tai, tietysti joku voisi sulle vinkata parempaa tapaa...

No peijakas, taasko mä rikoin jotakin sääntöä...

Kyllä minä tänne omista tekemisistäni joskus jotakin postailin, mutta eivät ne kovin aktiivista keskustelua herätelleet ne jutut. Vaan ans olla ku kirjoitin politiikasta, johan heräsi keskustelua.😁