Kirjoittaja Aihe: Vesille Vennisen tavoin...  (Luettu 11789 kertaa)

Elokuu 14, 2016, 19:14:58 ip
Vastaus #15

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen huono neuvomaan kun ite olen vähän väliä höyryämässä kaikenmaailman rakkineitten hankinnasta. Mutta:

Yks tuttu osti noin 7  metrisen mäntyveneen merikäyttöön  vm 1991   20 hv yamahalla 1200 eurolla. Runkoa ei ole kuidutettu, mutta se oli ajettu kivelle joten yhdessä laudassa on aika pahat naarmut, toistaiseksi ei ole aiheuttant toimenpiteitä. Minusta tossa ilmoituksen veneen hinnassa on ainakin puolet tai 2/3 liikaa, mutta se on vain minun mielipide. Kun rauhassa kattelet, löydät uudempia paljon halvemmalla, puuveneen arvostus on nykysin aika huono.

Olen ymmärtänyt että puuveneen rungon kuidutus on usein ns. viimeinen voitelu kun on niin paljo lahoja ja vuotoja ettei muu pelasta totaalirempalta. Tosin jotkut puuveneet kuidutetaan jo uutena mm. jään kestoa parantamaan.  Kuitu puun päällä on vähän hanakala homma, koska kuitu voi paikoitellen irrota, vesi menee helposti väliin hautumaan.

En ehkä ekaksi paatiksi ostaisi peräsinohjattavaa. Sellaisessa pitää olla vauhtia jos meinaa ohjata. Ja samalla pitäisi ohjastaa tuota wikströmmiä, joka ei välttis käy ihan persoonattomasti. Kun rupeli osuu kiveen, ei sitä voi tarkistaa veteen pulahtamatta. Yleinen vuotokohta akselivetosissa on potkurinakselin läpivienti.

Perämoottoriveneellä on paljo helpompi ajaa laituriin ja koneen saa nopeesti pois huoltoja varten. Rantautuminen on helpompaa kun perätuparin voi nostaa matalan veden ajoasentoon. Toivottavasti en masentanut, mutta jos ostaa ekaksi veneeksi hankalasti käyttäytyvän huonon yksilön voi hyvä harrastus hautautua iäksi.

Itselläni on noin 5 m lasikuiturattipaatti ja nelimetrinen tasaperänen lasikuitua sekin. Appiukolla 10 metrinen puinen hyttivene. Tutuilla ollut kaikenlaisia, huonot kokemukset oli itsetehdystä alupaatista joka vuosi. Niitatut Busteritkin on aika vuotoherkkiä. Lasikuituvene on siitä hyvä että se on helppo itse korjata, mutta on puupatissa ihan oma fiiliksensä. Tosin vanhemmat laskuituveneetkin voi olla yllättävän persoonallisia.

Käy katselemassa venerannoissa paatteja, veneukot on yleensä aika puheliaita kun kehut heidän alustaan: "onpa kantavan näkönen runko" tai "siinäpä on veneen näkönen vene"  :)

Elokuu 14, 2016, 19:30:16 ip
Vastaus #16

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
joo.komia on. on tullut tutkittua totakin ilmoitusta aiemmin.Aina välillä kun tulee katsottua mielenkiinnosta puuvenetarjonta=)
en o ihan varma mutta mulla on joku muistikuva että toi ois jollain 2 k lakalla lakattu. hyvät ja huonot puolet siinäkin.
Jännä ratkaisu myös tuo irroitettava kova katto! ei oo tullu moista ennen vastaan.

se kuitu vesirajassa on hyvä just niinkauan kun sinne puun ja kuidun väliin ei pääse vettä. Nimittäin pois se ei sieltä pääse ja pikkuhiljaa puu muuttuu kukkamullaks

samaa mieltä vähän tuosta hinnasta. onhan se tosiaan kovalla työllä saatu kiiltää ja ledivalot ja kaikki.=) Penkit mun mielestä muutettu toimimattomimmiksi. Mutta on se silti hieno. Parilla tonnilla saattaa saada tän kokoluokan puuveneen traktoritrailerin kanssa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2016, 19:39:42 ip kirjoittanut Antti Törmälä »

Elokuu 16, 2016, 18:43:46 ip
Vastaus #17

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Pelkän vesirajan kuidutus ei onnistu ikinä, kolhiutuneen puuveneen korjays on helppoa. Hiontapölyä sekoitetaan kaksikomponentti lakkaa ja paklataan, kaverin tarvit toiselle puolelle kiristämään niitit tai sileä saumaisessa ajetaan sauma auki sirkkelillä ja liimataan rima rakoon. Kuivia pitää olla, jos koli on pehmentynyt ei kuidutus auta, kokkoon vaan paatti. Noita vesirajan kuidutuksia näkee sileäsaumaisissa mahonki paateissa ja pantu listatkin siihen saumaan, näin ostetaan 10V lisäaikaa

Elokuu 26, 2016, 08:37:26 ap
Vastaus #18

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
nyt olis hieno vene kaupan! (täysin sama ku mulla =)
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/658731

Elokuu 26, 2016, 11:10:04 ap
Vastaus #19

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Elokuu 27, 2016, 09:35:35 ap
Vastaus #20

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.nettivene.com/moottorivene/muu-merkki/616036

Jos tyytyisi pikkusen pienempään, alkaisi tuohon hintaluokkaan löytyä ihan uusiakin runkoja. Joku vähän ajettu  5-8 hp  2-t Yamaha 500 €:lla perään linkin paattiin  niin siinä oisi murheeton?? ja helposti ajettava venho pitkäksi aikaa. Jos nyt myydään hyviä 1960-luvulla tehtyjä puuveneitä, 2015 tehdyllä ajaisi lopun ikää.

Joskus hyvän puuveneen ikä loppuu siihen että laudat on vuosikymmenten lakan poistoissa hiottu niin ohuiksi että on jo pakko kuiduttaa tai uusia lautoja. Appiukko aina saarnaa puhtaanapidon tärkeydestä. Jos perän sopukoihin jättää möhkiä muhimaan, jo on kohta perä mustana. Ja jos hätäsesti ruuttaa sikamassaa lautojen rakoihin väärään kohtaan seuraa lisää vuotoja aiheuttavia dominoefektejä.  Oma erikoisalansa tämä puupaattihomma, siks minulla laiskalla ja hätäsellä onkin kusilaitupaatti.