Kirjoittaja Aihe: Nurkkaan vaan  (Luettu 3654 kertaa)

Helmikuu 13, 2015, 19:29:04 ip
Luettu 3654 kertaa

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Onko koulujen luokkahuoneet nykyään pyöreitä vai minkä siinä on esteenä ettei oppilasta voi laittaa nurkkaan?

Viikon mittaan tullu runsaasti juttua mm. älypuhelinten,tablettien ja kännyköiden käytöstä yleensä,oppitunnilla,ja kuinka se häiritsee koulutyötä ja mitä hyötyä siitä opetuksessa toisaalta on.

No nyt oli uutisissa muutama opettaja pähkäilemässä kuinka rauhoittaa oppilasta.Yksin käytävään ei ole hyvä jättää koska silloin oppilas ei ole valvottuna.Yksi opettaja tuumasi että lasiseinän tai avoimen ovena takana oppilas häiritsee opettajan keskittymistä liikaa.Siksi koska oppilaan tulisi olla valvottuna koko ajan mikäli poistetaan luokasta.

Niin miksei voi laittaa nurkkaan?
Meillä laitettiin aina.Ala-asteella..
ja yläasteella mm. entinen kapiainen "Setä Roivainen" oli tiukan armeijakurin mies.Lievin rankku oli vain tuijottaa korkealla jakkaralla rastia liitutaululla tunti,hievahtamattakaan.
Usein hän uhosi näyttävänsä 8 nurkkaa yhtäaikaa Koskisen Markulle jos ei nyt ala velmuilu loppumaan.
Minä olin useimmiten kuuliainen Roivaisen edessä,eikä mun tarvinnu juuri nähdä niitä neljääkään nurkkaa koulun jälkeen :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2015, 19:31:42 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Helmikuu 13, 2015, 19:49:24 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meidän aikaan kanssa oli joskus nurkat miehitetty ja yksi kartan takana että kengän
kärjet vain näkyi. Kaveri paineli ikkunasta ulos ja sukkasillaan kotiin. :laugh:

L&K.

Helmikuu 14, 2015, 09:27:16 ap
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo...nurkka tuli kansakoulussa tutuksi. Onneksi nurkkia piisasi-
luokkahuoneen pitkällä seinällä oli kaksi kantikasta pylvästä,
joiden päissä oli kipsirintakuvat Uunosta ja  kai Snelkusta.

Siitä muodostui tarvittaessa neljä lisänurkkaa...Oli ne ainakin kerran kaikki
luokkkahuoneen nurkat miehitettyjä-likat eivät muuten usein nurkkaan jostain syystä päätyneet.

Tiedä sitten,aiheuttiko se nurkkakuntaisuus traumoja mulle-muut voivat sen kai paremmin
kertoa-mutta kunhan häntä seisoskelin "kovennettua" kun kerran käskettiin.

t. markku

Helmikuu 14, 2015, 09:48:31 ap
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllähän kansakoulu silloin oli muutenkin virikkeellinen ja kiehtova paikka monellakin tapaa..
Muutama tuleekin heti mieleen-joista niitä jälkkäreitä top ten,satoi:

Suosituin paikka oli pohjakerroksen jumppasalin ikkunoiden takana kyttääminen rivissä kun likoilla oli voikkatunti.
Toinen mesta mistä ei auttanut jäädä kiinni myöskään,oli ulkohuusin alusta eli lantala tyttöjen puolella.Reikiä kulki 3 seinällä ympäriinsä varmaan toistakymmentä-oli siinä valinnanvaraa.
Yhen kerran kun jäätiin kiinni,mieleenjäävä rankku siitä oli poikien vessan seinien puhdistus ja hinkkaaminen yläluokan poikien töherryksistä.
Opettajilla oli oma vessa näiden kahden keskellä,ja sen alle ei tainnu kellään olla mielihaluja.

Kolmas paikka-minne tosin erittäin harvoin saattoi päästä-oli opettajan valvontakoppi suihkuosastolla.
Meillä oli semmonen ihmeellinen natsi-Saksan systeemi että keskellä oli koppi jossa ikkunat sekä tyttöjen että poikien puolelle suihkusaleihin ja iso niklattu vesihana josta voikan opettaja sääteli vettä.Siis keskushana! Aika pervo systeemi olis tämän päivän koulussa-ei tulisi kyseeseenkään :o

Helmikuu 14, 2015, 13:17:05 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä kävi kato luokassa seuraavana päivänä jos opettaja erehtyi sanomaan
että huomenna on laulukokeet tai tippatäti tulee käymään. :laugh:
( ne rokotusneulat oli vähintään viidentuuman rautanaulan kokoisia).

L&K.

Helmikuu 14, 2015, 14:13:05 ip
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minun pravvuuri oli "pieni nokipoika vaan", ja siitä lohkes aena kutonen tae seiska, aena kullosestakii opettajasta riippuen. :-\
-pena-

Helmikuu 14, 2015, 14:31:56 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä sai kuutosen laulusta kun en tullut luokan ikkunasta pois kun jänis oli makuulla
pajupuskan juurella.
Opettaja sanoi: tule Lauri pois ikkunasta tai annan kuutosen laulusta.
Minulla oli ennestään viitonen. :laugh: :laugh:

L&K.

Helmikuu 14, 2015, 18:18:09 ip
Vastaus #7

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä sain kutosen laulusta jos en laulanut
Jos lauloin sain vitosen