Kirjoittaja Aihe: Autostereoista  (Luettu 14835 kertaa)

Helmikuu 11, 2015, 19:19:03 ip
Luettu 14835 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
No johan on perhana.Mun piti laittaa kesäautoon stereot.Otin kaapista sellaset panasonikit ja ne ei  oo kun hyvä kun vuoden vanhat.Pahus mykkänään ne on.Mul on sielä kaapissa useitä uudehkoja soittimia ja kaikki on mykkiä.Kun vielä tietäis mistä ne mykkiä on,vois koittaa vaikka kopeloida.Mutta että noikin ja vuoden vanhat vehkeet.

Helmikuu 11, 2015, 20:08:35 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ettei ny olisi Mercedeksen piuhoissa hämärää?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 11, 2015, 20:23:55 ip
Vastaus #2

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei sulla oo yleismittaria millä näet tuleeko tosiaan sitä 12v virtaa siitä plussa johdosta ja se miinus johtokin toimii?

Helmikuu 11, 2015, 21:06:53 ip
Vastaus #3

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uusiin stereoihin pitää tulla kahta kautta se virta, sekä heräte, että radion muistia ylläpitävään virtajohtoon. Olisitko vahingossa (tai auton puutteellisen johdotuksen takia) kytkenyt plussan vain muistivirralle, ja radio ei käynnisty kun herätejohtoon ei tule virtaa. Jos soitin on sellainen että sammutettuna ei syö paljoa virtaa, niin autossa olevan plusjohdon voi myös haaroittaa mankan kahdelle (heräte ja muisti) johdolle. Joitakin nykyisiä soittimia ei tuolla virityksellä saa sammumaan, jos ei etsi valikoista virransäästömoodia päälle. Tietysti olis paras viritellä se heräte tulemaan vaikka virtalukolta, jos onnistuu mersussa, ettei ainakaan akkua tyhjentäisi. Mitä johtoja siihen kytkit, vai oliko mersussa sopivat ISO-liittimet jo valmiina? Soittimet ei ihan heti mykisty vaikka missä säilöisi, joten johdoissa on vikaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 21:09:59 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 11, 2015, 21:34:09 ip
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Uusiin stereoihin pitää tulla kahta kautta se virta, sekä heräte, että radion muistia ylläpitävään virtajohtoon.

Soittimet ei ihan heti mykisty vaikka missä säilöisi, joten johdoissa on vikaa.

Heh´heh  ;D
Mikäs se Henrille sitten on oikein vanha soitin jos kerta uusissa vain on johdot noin?

Minulle kyllä nuo 80 lukulaiset joita itselläni nurkat väärällään(käytössä kaikki yhtä lukuunottamatta)on kaikki todella vanhoja.
Ja kaikissa niissä on muistille oranssi liitäntäkappale ja päävirralle punainen.
Liitäntäpalikka on semmonen mötikkä joka sisältää häiriönpoistokelan ja sulakkeen.Sulake kyllä yleensä erikseen siinä matkan varrella kotelossa.Tosiaan nuo värit kumminkin tunnisteena.Ja musta maadoitus,sininen sähköantenni,jne..

Ja niinkun todettu ei ne itseksiin miksikään mene.Harrilla on nyt sähköpula kesäautossa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 21:35:59 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Helmikuu 11, 2015, 21:38:13 ip
Vastaus #5

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhaa on vasta 70-lukuinen.. Parissa minun autossa oli vielä viime vuonna nuppimankat, missä ei herätejohdoista ollut tietoakaan. Ajattelin että aloittajalla on myös sen ikäluokan auto, ettei siihen alkuperäisiä stereoita viritellessä olisi laitettu herätettä. Ladassa ei tainnut olla vielä 90-luvullakaan mahdollista laittaa herätettä normaalisti virtalukolta, vaan piti tehdä tuo johdon haaroitus tai ottaa jostain valokatkaisijasta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 21:42:43 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 11, 2015, 21:49:02 ip
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vanhaa on vasta 70-lukuinen.. Parissa minun autossa oli vielä viime vuonna nuppimankat, missä ei herätejohdoista ollut tietoakaan. Ajattelin että aloittajalla on myös sen ikäluokan auto, ettei siihen alkuperäisiä stereoita viritellessä olisi laitettu herätettä.

Niinnojoo.oot oikeessa..kai nää sitten on uusia nää mun kasarivehkeet.Taas erehdyin luulemaan että mulla kaikki tekniikka täällä on niin wanhaa  ;)
No,kieltämättä paatissa mulla on varmaan sit ysärimankka koska siinä oikein irrotettava etupaneeli.Mut sen ostinkin halavalla,mustalais-Karilta tietty.Ja tais tapahtua kyllä 2000 luvulla vasta.

Yks soitin esim Pioneer löyty kerran Länsi-Pasilasta lumihangesta ratikkakiskojen läheltä.
Siinä oli vaan semmonen vika että muovinen hammaspyörä haljennyt eikä kääntänyt enää äänipäätä kasetin lopussa.Autoreverse siis.Niitä mulla on 2 kpl ja molempiin saa lisävahvarin DIN pistokkeella.Pikaliima on pitäny rattaan koossa näihin päivään saakka.Se oli joskus 90 luvun puolivälin jälkeen kun löysin sen.On noi merkkivehkeet vaan vahvoja.
Ja se on nyt vintillä merkkikohtaisine lisävahvistimineen,jos tulee tarvetta joskus..möin nimittäin auton pois siitä mutta kajarit tietysti annoin mennä kun upotetut 4 kpl niin ois jääny reikiä vaan.Nykysessä autossa onkin vaan 8 reikää tyhjänä plus soittimelle tai jukeboxille mille lie joku jumalattoman suuri aukko takana.Ikinä mahollisuutta hommata niihin reikiin täytettä.

Päättelin että joku jantteri oli kyllästyny siihen Pioneeriin kun kasetti ei vaihtanu puolta ja lempannu toosan ikkunasta ulos juuri silläkohtaa.
Tuskin se nimittäin kuuma oli,koska lumi ei ollu sulanu silläkohtaa  ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 21:53:35 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Helmikuu 11, 2015, 22:12:56 ip
Vastaus #7

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Monet vielä arvostaakin noita perinteisempiä mankkoja, taisi olla taas otettu valmistukseenkin joku perus kasetti/radio -yhdistelmä (jos vain jollain kasetteja on..), ei vaan erityisen halpa ollut. Ja  Retrosoundin vanhaa jäljittelevät soittimet vielä erikseen. Muutama vuosi sitten olin autohifiä kauppaavassa nettikaupassa pakkaajana/kuskina, ja aika moni patu sieltä aina kyseli jotain perinteisen mallista yksinkertaista soitinta. Soitinten valmistajat on onneksi taas laittaneet "vanhan"malliset pyöritettävät potikat käyttöön ainakin volumen säätöön (ja monissa toimii kaikki valinnat sen kautta), en itse ikinä tykännyt niistä joissa oli pelkkiä nappeja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 22:14:53 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 11, 2015, 22:20:38 ip
Vastaus #8

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Jos jollakulla on sellainen toimiva kaksinuppinen autoradio -70-luvulta, olisi tarvetta. Ja vielä, jos pallokaiuttimetkin olisi.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Helmikuu 11, 2015, 22:26:46 ip
Vastaus #9

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Joo kyllä se nuppivehe saa minustakin olla.Ainakin vol,basso ja disk.Radioasemat saa olla pikavalinnoin kun on synteesiviritin.
Mulle on riittäny hyvin tommonen 4x20W ja lisävahvariin saa pari kajaria ja se on 2x40W.
Kasetteja on vielä hyvä laatikollinen mutta eipä oon nyt tullu intoa kokeilla ihan äsken.

Muistitikkua nyt ei voi noihin vanhoihin viritellä ihan suoraan mutta MP3 soittimen ehkä saisi kytkettyä piuhalla jos vähän tietää minne pitää johdot tinata.Tosin poika osti hiljattain adapterin joka työnnetään kasettipesään.Siihen voi sitten kytkeä minkä tahansa mediatoistimen ja automankka toimii vain vahvarina tavallaan.Itelleen osti vaikkei ole korttiakaan vielä pariin vuoteen.Vaan kun sekin on tykästyny noihin vintage vehkeisiin.

Helmikuu 11, 2015, 22:36:11 ip
Vastaus #10

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös noissa "uusissa" autoradioissa ole sellainen lukitus, joka mykistää radion jos virrat katkaisee.
Silloin pitää naputella jokin avauskoodi radion napeilla.   :embarassed:

Helmikuu 11, 2015, 22:38:55 ip
Vastaus #11

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös noissa "uusissa" autoradioissa ole sellainen lukitus, joka mykistää radion jos virrat katkaisee.
Kyll silloin kysytään codea kun on virtaa ja eiköhän se ollu 90 luvulla se ?

Helmikuu 11, 2015, 23:07:40 ip
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyll silloin kysytään codea kun on virtaa ja eiköhän se ollu 90 luvulla se ?
Joo niihin aikoihin ainakin niitä oli.Varkaudenestokoodi.
Muistan kun työkaverikin oli pulassa sen kanssa kun Hiacesta tyhjeni akku.Lopulta piti viedä huoltoon koko auto,muistaakseni.
Ilmeisesti se oli hukannu koodin tai sitä ei ollu annettu auton mukana huollosta.

Helmikuu 12, 2015, 00:04:33 ap
Vastaus #13

Hannu Palm

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Mulla on Pioneerin kex 900 autostereot ja aattelin yhdistää ne verkkovirtaan muuntajan kautta. Onko ihan hölmö idea ja oisko kellään sopivaa muuntajaa tähän tarkoitukseen? Muistan koodin vielä 20 vuoden takaa - luulisin...

Helmikuu 12, 2015, 00:32:34 ap
Vastaus #14

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tää on sitä tavallista vmpk foorumia kun jotain yhtä tyhjäistä autoradiota juttua kiinostaa paljon enemmän kuin vaikkapa kuin jotain koko maata olevat kreikan velat  http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=72699.135
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2015, 00:45:58 ap kirjoittanut lasse roholm »