Kirjoittaja Aihe: onko luonto sekaisin?  (Luettu 12711 kertaa)

Lokakuu 31, 2014, 20:11:38 ip
Luettu 12711 kertaa

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin eilen uistelemassa ja sain noin 3 kg hauen. Ihmetyttää kun hauen maha oli täynnä mätiä kuten keväällä kutu aikaan. Onko normaalia vai luonnon oikku? En ollut aikaisemmin fileerannut haukea, mutta katselin you tubesta ohjeita. Homma hoitui suht hyvin, mutta veitsi pitää kyllä olla todella terävä. Ahvenen nylkeminen on seuraava haaste.
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Lokakuu 31, 2014, 21:34:36 ip
Vastaus #1

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harmi vaan kun nykyään toi kalaruoka on niin pirun kallista esim.  kuhafilee noin 25€ kg, ahvenfilee 20€kg tai no joo kaikkiahan nykyään tyyristä, mutta onhan meillä norjan lohifilee jota tänään sai alta 7€kg tarjouksessa.   Se silakkakin joka ennen oli vain köyhien ja minkkien ruoka on nykyään norjan lohea kallinpaa! Kiitti vaan H. Holkeri !
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2014, 21:38:14 ip kirjoittanut lasse roholm »

Marraskuu 01, 2014, 07:42:27 ap
Vastaus #2

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minen ou niin tarkkaan seorannu mihinkä aekaan vuojesta kaloessa pitäs tilastollisesti olla minkäkii verran mätiä,
mutta sen vuan sanon että ns. vapa-ajan kalastus ajjaa ohi monesta muusta harrastuksesta!

Ennen istusin venneessä sennii aejjan, ja viskelisin erilaesija uistimija järveen, mitä hikipiässä hakkoesin polttopuita tae ajelisin nurmikkoo. Siellä kun istuu nii unohtuu naulaan sahattu teräketju ja kivveen karrautettu leikkurinterä.

Ja se mikä siinä on palakihtevinta on se että aena kun kottiuvun päevän tae parin kalareissulta, nii rouva on ihan onnesta äpöllään kun tuon hälle ihan omakätisesti kalastamiani kaloja. :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Marraskuu 01, 2014, 09:14:32 ap
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Harvoin sitä tulee kalassa käytyä vaikka vettä tässäkin on jokapuolella.Jos asuisin ihan rannnalla niin ehkä sitten,ehkä ei-luvata en uskalla ;)

Joelle otin kerran jopa tuolin mukaan keskelle koskea,kun oli tuo jalka leikattu niin ei voi kauaa seistä.
Saalista tulee vaihdellen,naapuri hakee katiskalla jatkuvasti.Minä vain pikkusinttejä ongin paistinpannulle-kaikki mikä ylös nousee-kelpaa.

Nuo pari hopeanväristä grillikalaa on Vimpa ja Turpa,katiskasta.Punainen Niilinahven ja pikkulöijat on mato-ongelta.(ssis ne voikukan lehdet ei ole ihan normeja,vaan ne on niitä hormoonihäiriöisiä vai mitä ne oli..Zernobiili ainesta-koko vähintään 10x40cm).

ps.Penalla hieno päresumppu !
Minulla oli vain LIDLin muovikassi missä reikiä,kaamee häväistys kalastukselle kyllä myönnän :-[

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2014, 09:20:33 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 01, 2014, 09:35:13 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tuo Hanskin tikku kestäs isommannii sären.  :P

-pena-

Marraskuu 01, 2014, 10:11:24 ap
Vastaus #5

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Kävimpä minäkin mökkijärvellä kalassa siikoja tuli mukavasti kahdesta verkonrisasta.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2014, 10:16:55 ap kirjoittanut Jorma Drufhagel »

Marraskuu 01, 2014, 10:18:09 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kävimpä minäkin mökkijärvellä kalassa siikoja tuli mukavasti kahdesta verkonrisasta.

Hyvän kokoinen siika !
Mitäpä siitä jos on verkonrisa.Eihän ne kalat niitä lankoja laske-reikiinhän ne ui  ::)

Marraskuu 03, 2014, 09:52:49 ap
Vastaus #7

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Eilen illalla savustelin neljä semmosta puolen kilon siikaa. Huomasin, että taitaa savustussysteemi olla vähän liian pikkutehonen kun vielä tunnin päästä ei ollu kalat muuttunu nuin silimämääräsesti miksikkään. No oli ne laittaissa kyllä vähän kohomeessa. Oon ruukannu laittaa savustuslaatikon kaasurilliin ja sinne aluksi yhen polttimen päälle pikkuliekilla, sitten kolomen vartin päästä kaks poltinta täyvelle teholle jos on nättäny siltä, että kala alakas jo olla kypsää. Tavallisesti kyllä ollu pikkusempia kaloja tai ainakin vähempi kiloja kerralla.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 03, 2014, 10:35:57 ap
Vastaus #8

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Minä sain vain sammakoita, isoja ja pieniä. Jäätä oli jo kymmenen senttiä, paitsi että nyt sama kohta on taas sula. Talvi keikkuen tulevi.

Napahulluna on hyvä olla.

Marraskuu 03, 2014, 17:33:58 ip
Vastaus #9

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eilen illalla savustelin neljä semmosta puolen kilon siikaa. Huomasin, että taitaa savustussysteemi olla vähän liian pikkutehonen kun vielä tunnin päästä ei ollu kalat muuttunu nuin silimämääräsesti miksikkään. No oli ne laittaissa kyllä vähän kohomeessa. Oon ruukannu laittaa savustuslaatikon kaasurilliin ja sinne aluksi yhen polttimen päälle pikkuliekilla, sitten kolomen vartin päästä kaks poltinta täyvelle teholle jos on nättäny siltä, että kala alakas jo olla kypsää.

Tehoja tarvii varmasti silloin lisätä.Kala ehtii tuossa ajassa ehkä jo kuivuakin liikaa-paitsi tietysti ei jollei se juuri lämpenekkään ;)

Minulla on jo kauan ollu entinen ravintolan tarjoiluallas tai "laatikko" savustimena.Nuotion päällä,kahden rengaspolttimen päällä,tai nykyisin 2 polttimisen laavagrillin päällä.Täydet tehot olen aina vetäny päälle ja muistaakseni joku 3 varttia korkeintaan ja on jo aika tummaa tavaraa.
Puruja pohjalle ja katajia.Ne antaa kullanvärin mutta kyllä se ruskea väri/voimakkaampi savunmaku tulee vasta reilun lämmön kautta.

Kuvassa Niilinahven,nuotiolla savustettuna.

Marraskuu 03, 2014, 18:15:43 ip
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Lainaus käyttäjältä:  link=topic=96919.msg468686#msg468686 date=1415029888
Aika pitkään pidätte.  ::)
 Mä poltan tiiligrillin puilla hiillokselle ja siihen pytty päälle siialla n. 20 min.

Joo,kyllä muistin väärin niinkuin epäilinkin.Niinhän se faijakin aina sanoi että 20 min pikkukaloilla ja iso uuni täynnä kun oli.Siis pikkukalat on alle puolen kiloisia mutta yli 350gr.
Mutta ei taho tolla pikkupytyllä ihan riittää jos on reilu pari kiloa eli pari kalaa yhteensä,esim kirjolohia.Sanoisin ehkä alle 30 min.Joku lihapala on voinu ollakkin sen 3 varttia mitä ensin meinasin.En ole tänäkesänä kyllä savustanu lainkaan..Toki paan kellon päälle aina mutta lopulta sen kypsyyden arvioin silmällä vaan.
Niin,ja suola jälkikäteen ja paketoidaan täälläkin :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2025, 09:33:10 ap kirjoittanut Moderaattori1 »

Marraskuu 04, 2014, 23:03:57 ip
Vastaus #11

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se häätyy kala kypsäksi saaha. Ei se muuten oikeen lämminsavukalaksi käy.

Luin joskus kalakirjasta, että savustuksessa on kolome vaihetta, kuivatus, kypsennys ja savustus. No tuomosella laatikolla tahtoo kypsätys ja savustus yhistyä väkisellä kun purut on pohojalla valamiina. Minä tykkään kuivattaa kalaa vähän, että siitä tulis tuollasta lohkiavaa ja että nahka irtuais mukavasti. Tuon irtonahkan alle on mukava ripistellä vähän suolaa kun laittaa kalan voipaperikääreessä jääkaappiin. Oon ruukannu tuollaset puoliskokilon kalat suolata kuiviltaan ja sillon ei aina tuu tarpeeksi uskallettua laittaa.

Ei tämä minusta pilalla oo, vaikka kauan olikin lootassa. Näkyvät häipyvän jääkaapista yks kerrallaan. Niin ja oon kyllä nähäny monesti, että kala on vähänky pilattu liika nopialla tulella, mutta kertaakaan en oo nähäny, että ois pilalle menny liian pitkän ajan takia (ainakkaan jos ei oo samalla ollu liian kuuma pitkälle ajalle).

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 05, 2014, 06:13:32 ap
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ei tämä minusta pilalla oo, vaikka kauan olikin lootassa. Näkyvät häipyvän jääkaapista yks kerrallaan. Niin ja oon kyllä nähäny monesti, että kala on vähänky pilattu liika nopialla tulella, mutta kertaakaan en oo nähäny, että ois pilalle menny liian pitkän ajan takia (ainakkaan jos ei oo samalla ollu liian kuuma pitkälle ajalle).

No näkeehän tuon jo kuvastakin että kala on onnistunu,viis kellonajoista.Jokainen tekee kuin parhaaksi näkee niin se vaan menee että turha kai toista neuvoa olisi.Siikakin näemmä sen verran rasvainen kala että sopii hyvin savustettavaksi kuten lohikalat varsinkin on helppoja sen takia.
Sitä en usko että kukaan onnistuu raa´aksi sen jättämään,kala kun kypsyy todella nopeasti muihin,kuivan maan elukoihin verrattuna ja pienellä lämmöllä.

Minä oon viimeaikoina ollu vähän laiskempi jotenka olen valmiita lohifileitä ensin grillannut nahkapuolelta ja lopuksi laittanut puulastuja tai katajaa milloin mitäkin pataan ja kansi päälle loppuvaiheessa.Hiillos vaan ei saa olla liian raju.Aluksi olen ottanut tuohon nahkaan reilumman lämmön että tulee semmonen lievä palaneen halstratun kalan maku.Koko kala itseasiassa maistuu ns. liekkilohelta mutta lisänä voimakkaampi savunmaku.
Niin tuo pata on valurautaa eikä sitten mikään pallogrilli-kaippa se silläkin onnistuisi..Hiilet teen aina vanhoista hedelmäpuista.
Ja alemmassa kuvassa on se meikäläisen kalasumppu-tosin kuivajääsumppu ;)

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2014, 06:23:50 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 05, 2014, 12:19:03 ip
Vastaus #13

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, kyllä kalan saa äkkiä kypsäksi, varsinkin jos on vielä valamiiksi lämmin, eikä kohomeessa niinkun mulla oli. Siinä on vaan se, että minen tykkää semmosesta just ja just kypsästä lämminsavukalasta. Varsinkin siika tahtoo olla puurua jos ei oo yhtään kerenny kuivahtaa.

Marraskuu 05, 2014, 22:12:16 ip
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Joo, kyllä kalan saa äkkiä kypsäksi, varsinkin jos on vielä valamiiksi lämmin, eikä kohomeessa niinkun mulla oli. Siinä on vaan se, että minen tykkää semmosesta just ja just kypsästä lämminsavukalasta. Varsinkin siika tahtoo olla puurua jos ei oo yhtään kerenny kuivahtaa.

Kyllä se saa olla semmonen että kun haarukalla tökkää,pala lohkeaa.Ja mieluummin kai lämpösenä kalat kypsymään ,kuten kaikki muukin.Tai niin mää teen.
Ja päivän kala-dagens fisu,ja paistoympäristö katoksen alla tuulelta suojassa tällä kertaa.Koska luonto on taas sekaisin  ;)