Kirjoittaja Aihe: Askartelua  (Luettu 19261 kertaa)

Marraskuu 06, 2014, 20:06:51 ip
Vastaus #30

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tökkäyty mieleen, kun erilaisista puulajeista puhuitta, jotta että saako omenapuusta minkälaisen puukon laitettua? Vai hakkaanko haloiksi. Olisi useamman puukonvarren tarpeet tuolla halkotunkion alla, syvällä, kuivassa tilassa.
Minä en tiedä puukonteosta,mutta meillä on poika laittanut komeita piippuja niistä.Ja halkeamisten kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.Eikä kuivausajatkaan mitään monia vuosia.Ilmeisen vahva puulaji ja kauniita sävyjä siitäkin voi löytää.Tosin luumussa on niitä värejä sisällä enemmän,esim violettia ja viininpunaista.

Itse olen tehnyt vahvoja käyttöesineitä esim kokkaustyökaluja nykyisten puuseppien unohtamasta pihlajasta.Sehän on kaikista sitkeintä ja kestää parhaiten kulutusta.Sen takia siitä mm. tehtiin haravan piikit.Esim vahvaksi monien kuvittelema koivu on melkoisen heikkoa pihlajaan verrattuna monessa suhteessa.Kovaa mutta murtuu helpommin.Nyt on onneksi alettu tehdä uudestaan esineitä,huonekalujakin pihlajasta Itä-Uudenmaan Askolassa.
Sellaisesta tuolista ei jalka katkea ja on tyyriin näköinen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2014, 20:08:42 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 06, 2014, 20:18:27 ip
Vastaus #31

Risto Saastamoinen

• Vieras
Mulla on tuolla vattupuskan kupeessa tekkeytymässä toinenkin erä omenapuuta. Tutkin että mitä se sää vaikuttaa kuolleeseen omenapuuhun, syksyn mittaan sitten nostelen rungot kuivumaan tuonne verstaan ylisille.
Tosiasiassa tuo kuivunut erä on jouten, päällä noin 60 mottia polttopuuta. Tarvihtija saa ne kyllä sieltä. Talonväki auttaa kaivauksissa.

Marraskuu 06, 2014, 20:25:36 ip
Vastaus #32

Markku Valtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Isävainaa aikoinaan väkerteli puusta kaikenlaista, huonekaluista pikku korisrte-esineisiin ja muistan hänen sanoneen, että suomessa kasvavista puista omenapuu on kaikkein kovinta. Tiedä sitten oliko omenalaadulla mitään tekemistä asiassa. Piipun polttajille hän teki aina sen piipun pesän omenapuusta.

Marraskuu 06, 2014, 20:28:51 ip
Vastaus #33

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mulla on tuolla vattupuskan kupeessa tekkeytymässä toinenkin erä omenapuuta. Tutkin että mitä se sää vaikuttaa kuolleeseen omenapuuhun, syksyn mittaan sitten nostelen rungot kuivumaan tuonne verstaan ylisille.

Enpä osaa sanoa,minulla oli yhteen aikaan niitä joka nurkalla mäntyä tai liiterin seinää vasten pystyssä ja osa oli kylmissä sisätiloissa.Kaikista on saanut jotain tehtyä tarvittaessa,oli ne sitten välillä kastuneet tai ei.Alkuunhan niitä tuli poltettuakin aika paljon sekä roviolla että uunissa kun sitä oli runsaasti.Vanhimmat puut täällä on yli 90v.Nykyään lähinnä grillipuuna käytän ja osa jäi nytkin takapihalle kasaan kun ei niitä jaksa kaikkia sahata ja kuivata.Luulen ettei ne siinä kasassakaan ihan heti lahoa kumminkaan..eli turha stressata ne voi käyttää vielä myöhemminkin.

Kerran sain lahjaksi erän yli 100 v vanhaa paksua omenapuuta haarapaloja.Oli pirunmoinen savotta saada ne pieniksi.Sitten iski puupula jossain vaiheessa ja poltin ne uunissa.Tuntus että ne vaan kovettuvat lisää vanhetessaan.

Marraskuu 06, 2014, 20:36:19 ip
Vastaus #34

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Siitä pihjuulista vielä.Tuossa on tommonen kenttäsaha hommissa.Yksi pihlajatukki menossa päreiksi.
Mukavaa hommaa keväisin sahailla eri puulajeista rakennustarpeita.Jopa ovenkynnystä oon joskus tehny siitä ihan myyntiin asti.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 06, 2014, 21:05:00 ip
Vastaus #35

Arvo Luopakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tällaisen sahan rakensin kesällä... https://www.youtube.com/watch?v=LrD0sHrh0A8

... saa vähän isompiakin pöllejä siivuiksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2014, 21:07:19 ip kirjoittanut Arvo Luopakka »

Marraskuu 06, 2014, 21:57:29 ip
Vastaus #36

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tällaisen sahan rakensin kesällä... https://www.youtube.com/watch?v=LrD0sHrh0A8

Aika joutusaanhan tuo sahaa.Eikö siihen vois heittää jonkun lankun poikkipalkkien päälle minkä päällä kävellä?
Meinaan huono olis kompastua kesken kaiken naamalleen terän päälle..
Hieno laitos on  :)

Marraskuu 06, 2014, 22:27:30 ip
Vastaus #37

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Enpä osaa sanoa,minulla oli yhteen aikaan niitä joka nurkalla mäntyä tai liiterin seinää vasten pystyssä ja osa oli kylmissä sisätiloissa.Kaikista on saanut jotain tehtyä tarvittaessa,oli ne sitten välillä kastuneet tai ei.Alkuunhan niitä tuli poltettuakin aika paljon sekä roviolla että uunissa kun sitä oli runsaasti.Vanhimmat puut täällä on yli 90v.Nykyään lähinnä grillipuuna käytän ja osa jäi nytkin takapihalle kasaan kun ei niitä jaksa kaikkia sahata ja kuivata.Luulen ettei ne siinä kasassakaan ihan heti lahoa kumminkaan..eli turha stressata ne voi käyttää vielä myöhemminkin.

Kerran sain lahjaksi erän yli 100 v vanhaa paksua omenapuuta haarapaloja.Oli pirunmoinen savotta saada ne pieniksi.Sitten iski puupula jossain vaiheessa ja poltin ne uunissa.Tuntus että ne vaan kovettuvat lisää vanhetessaan.

Juu, niin se puu tekee ikääntyessään. Lakkaa myös niin paljon elämästä kosteuden ja lämpötilan mukaan. Ja jos kahvassa puuta ja metalliheloja niin ei tarttis paljoa elää.