Talli on talon yhteydessä.
Pannuhuoneessa on uuni, johon laitetaan puita.
Uuni lämmittää 2000L vettä, joka sitten kiertää pattereissa.
Joku on ollut aikoinaan niin fiksu, että on laittanut pannuhuoneeseen 200L lämminvesivaraajan kesäkäyttöä ajatellen.
Oishan se hölmöä pitää 2000L lämpimänä sen takia, että voi pestä kädet...
Kyllä sitäkin tapahtuu..vanha kaveri laittoi itselleen valtavan kokoisen omakotitalon ja 5 kuution varaaja jota omilla puilla aikoi lämmittää eikä mitään erillistä käyttövesiboileria.Mutta tämä tapahtui ennen -96 ja hän oli nuori ja tietämätön vielä.Varmaan systeemejä muuteltu sen jälkeen.Muistan vaan kun kovasti kehui sitä isoa varaajaa-ettei sitten tarvitse jokapäivä lämmittää.
Nykyisessä 1 1/2 krs:ssa hirsimökissäni tavallinen pönttöuuni ja puuhella-oikein mukavia ja vähän puuta kuluttavia molemmat.Toki sähköiset öljytäytepatterit tukena 3:ssa huoneessa ja 2:ssa isossa eteisessä ja pihasaunalla/pyykkituvalla jossa myös iso kaasulämmitin,paljon puuta syövä Misa kiuas ja Kotapata.Talli/verstastilat "vapaasti hengittävää" mallia.Rakolautaa ja osa umpilaudoitusta,puuliiteri samassa.Metalli-,puu- ja moottoriosastot ynnä muu nikkarointi toimii tarpeen vaatiessa ja sopivassa vaatetuksessa ympäri vuodenkin.Ainoo haitta että kaikki Iso rauta(koneet,materiaalit) huurrettuu ja vähitellen yrittää ruostua aina kun sää lauhtuu äkisti.
Ilmalämpöpumpulle olis ihanteellinen paikka tässä,jahkas sitä kehtaa talon omistajalta kysyä olisko valuuttaa sijoittaa.Ne kyllä säästää hirmusti suorasähkölämmityksessä.Kerran asuin talossa johon asensin tehdastäyttöisen pumpun,kun ne vasta alkoi tulla muotiin meillä.Nythän niitäkään ei lain mukaan saa edes asentaa kuin valtuutetut kaverit joten 400€ maksavalle 9Kw pikkupumpullekin tulee lisäkustannuksia työstä saman verran..ei mulla lupia/omia täyttömittareita ole.
Myös haaveilen välillä Kiinalaisesta tyhjiöputkikeräimestä jossa tarvitsemani käyttövesi lämpenisi auringolla suuren osan vuodesta.
Niitä kun saanee jo 300-400 euroon.Kesällä olen pitänyt DIY aurinkovedenlämmitintä saunalla suihkua varten.
Ylipäätään olen sitä mieltä edelleen että sähkön ja öljyn käyttö lämmitysenergian tuottoon on typerintä mitä voi olla.Lämmönjakomuotona taas vesipatterit ja lattialämmitysputket ovat edelleenkin loistavia ominaisuuksiltaan olkoon talon rakennustapa ja materiaali mikä hyvänsä.