Kirjoittaja Aihe: Kromaus  (Luettu 31012 kertaa)

Joulukuu 20, 2015, 13:09:39 ip
Vastaus #30

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
No sellaisiahan osien pitää ollakkin,kiiltäviä ja virheettömiä ennen kromausta,tosin voihan kromaajan pyytää ne viimeistelemään mutta ottavat
 tottakai hinnan siitäkin työstä eli sillä säästää kun viitsii itse tehdä.Kromauksessa pohjatöiden virheet vaan kertaantuvat kuten maalauksessakin.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Joulukuu 29, 2015, 23:07:48 ip
Vastaus #31

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä päätin kokeilla tehdä itse tuon pintakäsittelyn niin pitkälle kuin se on kohtuudella mahdollista. Tilasin Englannista http://gaterosplating.co.uk/Replica-Chrome-Brush-Plating-Kit.php pari sarjaa välineitä. Toisen kuparointiin ja toisen nikkelöintiin (väittävät sen olevan hyvin lähellä kromausta... mutta saa nähdä). Ruosteen aiheuttamat kolot ajattelin peitellä ensin juotoshopealla. Tilaus noihin kemikaaleihin lähti tänään. Palaan asiaan kunhan tulee ensin kokeiltua miten noi toimii. Menee varmaan kuukausi tai kaksi...Eli tässä prosessissa pinnoitemateriaali (kupari, sinkki, nikkeli ym.) suditaan pensselillä metallin pintaan. Kyseessä on kuitenkin täsmälleen sama toimenpide, jossa atomit hyppivät kappaleesta toiseen, kuin normaali kromaamossa käytetään. Altaat on vain korvattu pienempää alaa kerrallaan käsittelevällä systeemillä. Samoin prosessissa käytettävät hapot ym kemikaalit ovat pikkuisen erillaisia. Varsinaisen kromin kanssa tämä homma ei nähtävästi pelitä, mistä lie syystä. Mutta ainakin saisi tehtyä itse pohjatyöt kuparin ja nikkelin osalta. Anodina tässä hommassa toimii metalli joka on "piiloitettu" pensselin sisään. Mukana tulevia kemikaaleja käytetään lähinnä sähkönjohtamiseen ja kappaleen putsaukseen. Pensselin sijasta voi hyvin käyttää vaikka pesusientä jossa on metallin palanen piiloitettuna. Sen tarkoitus on vain estää metallin palasta ja pinnoitettavaa kappaletta osumasta toisiinsa. Menee muuten hitsauksen puolelle;) Sinkitykseen tälläistä vastaavaa sarjaa myydään myös Motonetissä. Parisen kymppiä taitaa maksaa. Vielä sen verran, että näin youtubissa  videon jossa korjasivat juuri tällä systeemillä sellaisesta isosta metallista ((jonkinasteinen akseli) millin syvyiset naarmut käyttäen vastaavaa systeemiä kuin tämä. Käyttivät tätä tapaa naarmujen täyttämiseen koska siinä pystyy tähtäämään sen mihin täytemetalli kerääntyy. Perinteisellä allas systeemillä pinnoite tarttuu koko kappaleeseen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2015, 10:20:25 ap kirjoittanut Juha Packalen »

Joulukuu 30, 2015, 12:02:32 ip
Vastaus #32

sakari vesa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse tilasin Caswellilta  Englannista samantyylisen systeemin. Olen sillä pinnoitellut pultin kantoja ym pientä osaa. Aika lähellä väri oikeata kromia. Copy Chromehan tuotteen nimikin on.
Aika hyvä tuli Kawasakin äänenvaimentajasta josta oli kiinnikerauta  revennyt putken kyljestä ja hitsattu migillä "kastemato" saumaan. Hioin Dremelillä sileäksi, putsasin rasvanpoistoaineella ja suin brushilla reilun puoli tuntia.
Tuossa se brush on vaan rosteriputken pätkä jonka päähän on kiedottu pätkä sideharsoa. Siihen tulee + johdin virtalähteestä. - johdin hauenleualla kappaleeseen. Sitten vaan kastelee välillä tuppua liemeen ja sivelee osaa.

Joulukuu 30, 2015, 15:46:44 ip
Vastaus #33

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä pumpulitupossa on varmaankin metallinpala sisällä tai sitten se koko putkenpätkä toimii anodina. Se pinnoitemateriaali joka kappaleeseen tulee irtoo jostain metallin palasesta, ei siitä liuoksesta. Ton koko systeemin pystyy tekemään myös itse. Tarkat ohjeet saa osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=trrVeix0nS4  jos ei linkki toimi niin haku youtubeen Brush Electroplating, chemicals, formulas and equipment how to make it 1 niin kyllä löytyy. Tuon videon tekijällä löytyy jos jonkunmoisia kiinnostavia videoita. Mitkään niistä ei kyllä liity suoranaisesti moottoripyöriin.
Se luios minkä tuo kaveri videossa tekee pitäisi toimia lähes minkä tahansa pinnoittamiseen käytettävän metallin kanssa.

Vielä itse varsinaisesta aiheesta eli Kromautuksesta; Sellaiseen firmaan kuin Pinnoitus Helin ei sitten kyllä kannata soitella. En ole eläessäni saanut niin tylyä palvelua puhelimessa kuin siinä firmassa. Asenne tuntui olevan "vi**uuks tänne soittelet". Tämä siis kunhan kymmenen soittokerran jälkeen vastasivat puhelimeen. Lopputuloksena minun käskettiin soittaa työnjohtajalle joka kuulema voi kerätä henkilökunnan kahvikassaan rahaa. Kahvikassa oli varmaan täynä kun työnjohtaja ei sitten vastannut kahteen päivään puhelimeen ollenkaan. Siinä vaiheessa oli sitten luovutettava ja soitettava muualle.

Joulukuu 30, 2015, 16:16:20 ip
Vastaus #34

sakari vesa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä Caswellin systeemissä pinnoite tulee liemestä. Caterosplatingin periaate on varmaan sama, kun mun omatekemässä "sinkityslaitoksessa" jossa sinkkipala toimii anodina ja liemi  on vaan sähköäjohtavia suoloja.

Joulukuu 30, 2015, 17:49:55 ip
Vastaus #35

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niimpä näyttää toi systeemi toimivan. Sanovat kyllä esittelyvideossa, että ainakin kultauksen osalta liuos kestää pidempään jos käyttää kultapalaa pumpulitupon sisällä/tai oliko se samassa kupissa. Esittelyvideo oli kuin suoraan -70 luvulta. James Bond elokuvasta tuttu Gold finger soi videon loppupuolella taustalla urkuversiona. Tuli ihan nuoruus mieleen sitä katsellessa;) Saman asianhan tuo sarja ajaa kuin minunkin tilaamani härpäkkeet. Minun olisi tarkoitus tehdä tällä systeemillä myös isohkot pakoputket(pakosarjat). Jos noita joutuu tuntitolkulla pensselillä hieromaan, niin jää kyllä tekemättä. Mutta pienemmät osat varmaan vielä saa kohtuu vaivalla tehtyä.

Tammikuu 02, 2016, 14:32:36 ip
Vastaus #36

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Perehdyin asiaan vähän tarkemmin ja tuossa sinulla olevassa systeemissä pinnoitemateriaalin ioneita sekoitetaan siihen liemeen ja ne sitten siitä hyppelevät siihen kappaleen pintaan. Lähde: http://www.google.com/patents/US7235165#backward-citations Minulla taas noi atomit, tai mitä ne sitten ovatkaan, tulevat pensseliin piiloitetusta metallinpalasta. Näin äkkipikaisesti arvioituna minun systeemi on ehkä jossain mielessä parempi ratkaisu. Sinulla kun nuo ionit  liemestä loppuu, niin siihen se homma sitten sen litkun osalta tyssää. Epäilen, että noita uusia ioneja ei keneltäkään kotoonta löydy liemeen lisättäväksi.  Minulla taas voi ostaa kolmella punnalla uuden pensselin tai korvata pensselin sisällä olevan metallinpalan omalla virityksellä. Vaikea mennä sanomaan kumpi noista systeemeistä on vaivattomampi käyttää. Eli ei tarvitsisi sutia heilutella päivätolkulla.

Isompien osien kromauksen kohdalla voisi noin teoriassa käyttää https://www.youtube.com/watch?v=Up_CLJXRyaM systeemiä. Lopputuloksen pitäisi olla ulkonäöltään lähes täysin kromausta vastaava. Pistää kyllä miettimään voiko tuota "kromaus" tapaa vakavissaan käyttää entisöinnissä? Onhan lopputulos sama mutta käytännössä on kyse täysin eri tavasta tehdä asia. Eli onko entisöinnissä vain ulkonäkö tärkeää vai myös miten lopputulos = kappaleen ulkonäkö on saatu aikaan? Siinä sitä onkin mietittävää....

Näissä pensselihommissa itse metallinpinnoitustapa ei eroa juurikaan siitä miten se on perinteisesti tehty. Eli atomit hyppivät metallikappaleesta toiseen. Mutta tuo ruiskutus homma on jo jotain ihan muuta.

Tammikuu 02, 2016, 15:29:35 ip
Vastaus #37

sakari vesa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä tarkennus aiheeseen. Caswell myy lientä 230ml pulloissa n. 30 puntaa kpl. Tuo koko kitti maksoi 39,95 puntaa ja kotiin tuotuna 93 euroa.
Voi tuolla pinnoittaa pieniä osia myös niin, että kaataa liemet juomalasiin ja laittaa tuon brushin vaikka pyykkipojalla kiinni lasin reunaan. Pinnoitettava osa -  johtimesta uimaan kylpyyn. Kappaleen ja liemessä olevan anodin pinta-ala pitäisi tähdätä saman suuruisiksi.
Kivaa näpertelyähän tuo on, harrastukseen kuuluvaa niin kuin muukin rakentelu.