Kirjoittaja Aihe: Diesel vs bensa  (Luettu 39792 kertaa)

Tammikuu 13, 2016, 16:55:36 ip
Vastaus #75

Risto Saastamoinen

• Vieras
Eikai se ole pelkkää huoltoa, kun koko kone vaihdetaan takuuna alle 200 tkm ajettuun autoon, näin Toyotalla. Yllätys monelle japsidiiseliomistajalle, mutta näin käy. Ja täyttä arpapeliä minkälaisen koneen sattuu saamaan.

Tammikuu 13, 2016, 17:02:40 ip
Vastaus #76

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Skoda Yeti 1,2tsi keskikulutus 6,4l/100km ja VW Golf 1,9tdi keskikulutus 5,6l/100km.Aika paljon saa ajaa että dieselillä alkaa voittoa tulemaan.Aiemmin tuli 40000km/vuosi Volkkarilla.Ei vaan raatsi luopua vieläkään kun on mukava ajaa ja tehoa riittää.Nyt eläkkeellä kilometrin paljon pienemmät.
Yeti pantiin seisomaan nyt ainakin talven yli ensiksi.Ei ole koskaan ollut mitään erikosesti dieseliin liittyvää korjausta.Kulutusosaa menee on sitten diesel tai bensa.

Tammikuu 13, 2016, 17:14:10 ip
Vastaus #77

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mun jutut dieselien huollosta ovat ainakin pelkkää huutelua ja härnäystä - piti yrittää kaivaa kokeneempien juttuja. Ryhty vaan kaipaamaan enempi tietoa, kun tuli (ehkä liian pienen otannan perusteella) vaikutelma nykydieselien vikaherkkyydestä. 

Noo, tais tuossa munki kysymyksessä olla semmosta pientä kaivelua.

Samat huollothan nuihin käytännössä tehhään ja taitaa olla niin, että huoltokulluihin vaikutta enämpi auton merkki, kuin polttoaine. Korjauskulut on sitten ihan tuurissaan, että kuinka käy. Mää oon ehkä päässyt liian helepolla nuiden korjauksien kanssa, niin ei tule niitä mietittyä, mutta todennäköisyys rahanmenolle kasvaa koko ajan...

Mää kuulun just siihen ryhymään, joka on valamis maksamaan autosta, mutta ei korjauksesta. Musta on mukava ajjaa ne huolettomat kilometrit autosta pois ja laittaa auto maalimalle ennen kuin siitä tullee harrasteauto.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 13, 2016, 17:59:52 ip
Vastaus #78

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yeti pantiin seisomaan nyt ainakin talven yli ensiksi.

Ei taida pääomakulut haitata, kun kannattaa autoa seisottaa käyttämättömänä?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 13, 2016, 18:26:01 ip
Vastaus #79

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No säätö kun eimene katsastuksesta läpi, suuttimien huolto ja hehkutulppien vaihto. Sitten se hupi alkaa kun hehku katkeaa kanteen, kaksi itellä katkes mutta käyntiin vaan ja matto päälle niin paine sylkäs kärjen ulos. Mä vaihdoin hehkureleen ja panin pikahehkut, ne vissiin hajoaa helpommin ?. Joka talvi oli suodattimet tukossa, jotain kookospähkinä voita täynnä.

Mitäs se meiän raskaskoneasentaja on siellä oikein sählänny  ;D

Hehkutulpan pitäs kyllä minusta kestää moottorin iän.Jos panee väärät tulpat ja siihen sopimattoman releen,tottakai ne palaa.
Jos on vähänkin epävarma kantsii laittaa automaattitulpat,minulla on koska muutetty nappihehkuiseksi-ollen n. 6s.
 Autotulpan virta laskee heti sen jälkeen joten kauempaa ei kannata hehkuttaa mutta ei tulppa siitä palaisikaan..

Dieseli ei kyllä hyyhmäänny ilman esilämmitintäkään jos vaan viitsii ottaa talvilaatua kun tulee talvi.
Siellä mitään kookosöljyjä ole se on parafiinia.

Huoltohan on samanhintaista kun itse tekee.Moottoriöljy vain on kalliimpaa ja monesti ilmansuodatin isompi=kalliimpi.

Tammikuu 13, 2016, 18:30:56 ip
Vastaus #80

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Taitaa tämä väittely bensa vs. diesel olla aikalailla sama kun halpa vs. kallis nettyhteys.
Diesel on väkivahva vääntäjä ja kalliilla nettyhteydellä haku onnistuu sekuntia nopeammin.
Esim. mulla nykyinen diesel vs. edellinen bensa,edellinen bensa-auto olisi alle 100 € edullisempi
ja nykyinen netti on nopeampaan verrattuna noin 70 € halvempi.

Kuka tossa väitti että dieselin huolto,nimenomaan huolto ei korjaus on kalliimpaa kuin bensa-autolle,
asiasta olen toista mieltä,en sitä mieltä että olisi huomattavasti halvempaa mutta ei kai kalliimpaakaan.

Huoltovälit ovat tänäpänä kymmeniä tuhansia,itse en tosin aja öljyillä kuin n.15000 ja öljyt kumpaankin
maksavat aikalailla saman verran kuten putsaritkin,diesel ei tarvitse tulppien vaihtoa mutta kylläkin pa-
suodattimen silloin tällöin.Eipä noissa nyky autoissa juuri muita huoltotoimenpiteitä ole paitsi silloin tällöin
filtterit ja voimansiirron öljyt kun vaihtaa niin siinä ne huollot taitavat ollakkin ja jälkimmäiset kustantavat
bensiini ja diesel pirsseihin saman verran.

Itse en ole autoa merkkiliikkeissä oikeastaan koskaan huollattanut kun oven saranat osaan voidella itsellin
ja pissapojan säiliön osaan myös täyttää,jarrupalojen kunnon kun tarkistaa renkaan vaihdon yhteydessä
niin siinähän se huolto jo onkin.

Oikeat korjaukset voivat olla kalliimpia dieseliin,en tiedä ja toivottavasti ei tarvitse sitä kokeakkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2016, 18:35:45 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Tammikuu 13, 2016, 18:55:14 ip
Vastaus #81

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Taittaa muuten nykyisissä suorasuihkupensoissa olla ihan vastaavat PA-suodattimet, kuin tiiisseleissä, koska niissäkin on korkeapaineruiskutus. Mitenhän mahtaa pensa voijella pumppua?

Ölijyssä tuskin on mittään erua. Ainakin Pemareissa riittää, että purkin kylessä lukkee BMW LL04 ja sitä sitten kaajettaan kaikkiin konneissiin pois lukien M erikosmallit.

Ja se ilimansuodatinkin on just sen hintanen, kuin se sattuu olemaan siinä omassa automerkissä. Ei siihen vaikuta koko, eikä näkö, vaan kate. Sen lisäks niitä ilimansuodattimia ei tarttee vaihtaa kaikkiin autoihin joka käänteessä, koska suunnittelussa on hieman mietitty asiaa. Vanahaan autoon kerkesin vaihtaa jopa yhen kerran suodattimen huolto-ohojelman mukkaan 100 tkm korvilla ja sekin oli lopen aivan turhaan vaihettu. Siinä nääs ilima imastiin alakautta suodattimen läpi, niin eipä sinne jäänyt kökköä, vaan se tippui kotelon pohojalle. Aivan samanlainen järestely oli myös raitisilimasuodattimien kanssa, mutta niissä alako vaan aktiivihiili menettää tehonsa, niin sen vuoksi piti vaihtaa.

Sitten jos niitä oikeita korjauskuluja alakaa miettimmään, niin nykyisissä pensakonneissa on aika helekkarin palijon enämpi liikkuvia osia, kuin tiisselissä. Ovatko sitten minkä hintasia?
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 13, 2016, 19:11:10 ip
Vastaus #82

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Taittaa muuten nykyisissä suorasuihkupensoissa olla ihan vastaavat PA-suodattimet, kuin tiiisseleissä, koska niissäkin on korkeapaineruiskutus. Mitenhän mahtaa pensa voijella pumppua?

Ölijyssä tuskin on mittään erua. Ainakin Pemareissa riittää, että purkin kylessä lukkee BMW LL04 ja sitä sitten kaajettaan kaikkiin konneissiin pois lukien M erikosmallit.

Vastaava pa. suodin tosiaan on ja ruiskupensojahan oli jo 70-80 luvulla ettei siinä mitään uutta..pensa ei voitele rullakennopumppua mut ei haittaa,kestää ne silti auton iän useimmiten uskoisin.

Minä en kyllä ole vaihtanu kuin yhden kerran hienofiltterin ja se on tosi kallis.Eipä se miksikään mene vaikka ajais 10 vuotta samalla.Se halvempi suodin vedenerottajassa kun on ennen sitä,vaihan kun satun sille päälle.En jokavuosi enkä jokatoinenkaan välttämättä.Mikäpä niitä tukkis??
Säiliökura ja tröhnä tietysti mutta huonoa tuuria sitten jos niin käy..autosta kyllä ei siihen mitään tartu mukaan.

Kyllä noi "oikeat" diesel öljyt on kalliimpia,mutta mitä sitten..elämä on.

ps. Ostasko sen filtterin nyt kumminkin kun tuli puheeksi ;-)
Hintaa pitäisi  pahimmillaan olla kolmisen euroa..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2016, 19:16:43 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 13, 2016, 19:36:31 ip
Vastaus #83

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eipä se Henry mitään säätäny, konttorilla sanoivat et arvot ylittyy. Okei pumppu ja suuttimet irti ja diisselimiehelle sanat, kaikki teho mitä laillisesti saa irti. Veneessä ei päästörajoja mitattu niin jopas tuli vauhtia lisää, sanoi vielä et paa pari astetta sytkyä aikasemmalle. Niin rupes Perkinsi rähjäämään, aikanaan töissä piti saada kuormurit kulkemaan ja sytyn siirto vähän ja sitten se mikä turbosta antoi hönkää isommalle. Ajat oli ennen nopeus rajoittimia, muistan ku tein konerempan ja kuormuri oli kärreineen täynnä soraa. Tuli takasin ku ei kulkenut kuin sataa, asia pihvi ja tehoa lisää. Diisseli mies laittoi arvot just ja kirosi kun haettiin plommipihdit lainaan. Kuten sanoin onhan noita ruuvattu ja ihan palkalla.

Tammikuu 13, 2016, 19:41:57 ip
Vastaus #84

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

Vastaava pa. suodin tosiaan on ja ruiskupensojahan oli jo 70-80 luvulla ettei siinä mitään uutta..pensa ei voitele rullakennopumppua mut ei haittaa,kestää ne silti auton iän useimmiten uskoisin.

Juu, en tarkottanu sankavtn aikasia pensaruiskuja, vaan tämän päivän korkeapainesuoraruiskupensoja. Niissä on ruiskutuspaineet 200 baaria, kun vanahoissa se saatto olla 3 baaria.

Aattelin vaan, että siitä tiiselin voitelevuuesta on oltu aina huolissaan, niin miten sitte bensa voitellee samoilla ruiskutuspaineilla pumppua? Tietysti nykytiisselissä on ne paineet taas eri luokkaa ja tuossa mun kotturassa ruiskutuspaine on 2000 baaria.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 13, 2016, 19:43:53 ip
Vastaus #85

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä oon tullut semmoseen johtopäätökseen että vien auton huoltoon enkä tee enää muuta kuin vaihdan korkeintaan renkaat, sulat tai lisään pissapojan nestettä. Kaikki tee se itse huollot on nykyään muuttunut alan ammattimiesten tehtäväksi korjaukseksi, kalleimman kaavan kautta. Pellin alla oleva sininen korkki on minun huolto korkki.
80-luvun tiedoilla ei pitäis mennä räpläämään nykyautoja?  ???

Tammikuu 14, 2016, 05:57:26 ap
Vastaus #86

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

80-luvun tiedoilla ei pitäis mennä räpläämään nykyautoja?  ???
[/quote]  Ellei omista kuten minä -80 luvun autoa,Pakko myöntää että toyotan laatu on laskenut ajansaatossa jätin syksyllä vanhanpalvelijan pois liikenteestä hilux-83 mittarissa 986t ei mennyt miilirikki vaikka halusin.Uudempi hankinta hj60-85 ajettu alle 500t ei siis kunnolla sisäänajettu,Näitä voi ja pitää  huoltaa/korjata ihanitte ei ole turhia sähkö lirputtimia eikä lärpyttimiä eikä kateellisia naapureita tosin joskus kaupunkilla joku katsoo kun tarjousmakkaraa mutta kestän sen.

Tammikuu 14, 2016, 06:16:49 ap
Vastaus #87

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ellei omista kuten minä -80 luvun autoa,Pakko myöntää että toyotan laatu on laskenut ajansaatossa jätin syksyllä vanhanpalvelijan pois liikenteestä hilux-83 mittarissa 986t ei mennyt miilirikki vaikka halusin.Uudempi hankinta hj60-85 ajettu alle 500t ei siis kunnolla sisäänajettu,

On se vaan kova luu tuommonen vanhanliiton Tojjota.Mahtaa olla Jaappanin viimeisiä vahvoja tekeleitä.. :-\

Tammikuu 14, 2016, 13:16:15 ip
Vastaus #88

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ei pätkääkään  :-D

Tammikuu 14, 2016, 15:49:58 ip
Vastaus #89

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Ei pätkääkään  :-D

Pavunlaskijoiden ja muiden ekselinveivaajien huolia kaikenmaailman pääomakulut ;D Vaihtoehto ilmeisesti olisi myydä auto jos ei sitä muutamaan kuukauteen tarvita, sijoittaa rahat johonkin ja sitten ostaa uusi auto kun taas tarvitaan? Vai käyttää vallan vuokra-autoa joka vuokrataan vain kun autoa tarvitaan? Autonhan voi myös liisata koko ajaksi niin voi ne kulut panna eri sarakkeeseen, ei näy taseessa (vaimikäseoli) väärän merkkisenä ::)

Yritysmaailmassa usein noin toimitaankin, ei vaan taida olla yksityishenkilön kannalta viisasta, kuten ei esim varastossa olevien kuranttien mutta "ei-just-nyt-tarvittavien" tavaroiden romuttaminenkaan että saadaan pääomiin sidotut hynät (ja varaston kiertonopeudet) paremman näköisiksi :-\

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2016, 15:53:17 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”