Kirjoittaja Aihe: Mitä kännyköitä käytätte ?  (Luettu 33092 kertaa)

Helmikuu 14, 2014, 08:30:35 ap
Vastaus #60

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Totta tuokin, Lasse. Sen takia minullakin on aina puhelin (ja nitropurkki) taskussa. Radion kuuntelu lisäbonuksena. Korvatulppakuulokkeista lähtee hämmästyttävän puhdas ja kirkas ääni.
Ettei vain olisi iskenyt jo toinenkin vanhuudenoire: kuuloalue on laskenut jopa alle 5 kHz:n?
Lienee fysikaalinen mahdottomuus, että noista napeista kuuluisi yli 5 kHz:n taajuudet.
Ennen muinoin lankapuhelimissa oli hyvä ääni, niistä tunnisti jopa äänestäsoittajan. Nykisissä kännyissä ei tahdo erottaa onko äänessä mies vain nainpuhuja (toki kaljankin lisääntynyt kulutus on huomioitava naisten äänialaan)!
Lankapuhelimien taajuusalue oli kuitenkin vain 300HZ - 3,4 kHz.
Montakohan oktaavia lienee?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2014, 08:41:29 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 14, 2014, 08:51:28 ap
Vastaus #61

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
En oletettavasti ou vielä kännykän orja vuan isäntä. :P

Selevisin tuon linkin testin kaekista kysymyksistä ei/en vastauksilla!

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013103017664537_pr.shtml

Mää pärjäsin vielä paremmin. ei/en vastauksia kaikkiin muihin mutta kysymykseen 7 vastasin kyllä  8) 8)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Helmikuu 14, 2014, 10:12:58 ap
Vastaus #62

Antti Jokinen

• Vieras
"Pienet ja kevyet kuulokkeet kannettavalle soittimellesi. Sopivaksi muotoutuvat korvatulppia muistuttavat nappikuulokkeet ohjaavat äänen suoraan korvakäytävään ja näin mahdollistavat toiston laajalta alueelta. Taajuusvaste: 10-20 000 Hz. Kaapelin pituus: 1.2 metriä. Liitäntä: 3.5 mm."

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/2372/jcvf/Koss-Spark-Plug-nappikuulokkeet

Helmikuu 14, 2014, 10:17:08 ap
Vastaus #63

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moi!

Nyt kipinkapin Lahden Prismaan-siellä on erä Samsung 1200-luuria
myynnissä 10e /kpl !

t. Markku

Helmikuu 14, 2014, 10:36:15 ap
Vastaus #64

Antti Jokinen

• Vieras

Lankapuhelimien taajuusalue oli kuitenkin vain 300HZ - 3,4 kHz.
Montakohan oktaavia lienee?

3 ja puoli oktaavia.

Ihmisäänen ääniala matalasta miesäänestä (basso) korkeaan naisääneen (sopraano) liikkuu suunnilleen välillä 80 - 800Hz. Lauluääni siis. Puheääni on tavallisesti paljon suppeammalla alalla. Ihmisääni ei kuitenkaan koskaan ole puhdasta siniaaltoa, vaan siihen on sekoittunut paljon ns. ylä-ääniä (osasäveliä), jotka eivät kuulu itsenäisinä ääninä, mutta antavat äänelle yksilöllisen soinnin. Nämä ylä-äänet voivat parhaimmillaan yltää tuonne 5kHz:in tuntumaan. Akustisessa musiikissakaan ei juuri tuon korkeampia ääniä esiinny.

Helmikuu 15, 2014, 13:43:26 ip
Vastaus #65

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enpä lähde väittelemään musikAntin kanssa, mutta olen luulossa, että kuulen vahvistimestani siniaaltoa jonnekin 15 kHz:iin saakka (syötän sisään taajuusgeneraattorista siniä).
Ennen nuorena kuulin jopa 18 kHz:iin.
En muista  kuulleeni heinäsirkkoja enää viimekesinä, likkö kuolleet sukupuuttoon?  :P

Minun luuloni perustuvat pariin tutkimukseen, lienet tutustunut useampaankin.
http://www.music.helsinki.fi/tmt/tutkimus/jousisoitinanalyysi/index.html
http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm
Siis olen edelleen käsityksessä, että ihminen kuulee noita taajuuksia.

Onhan vahvistinfanit kovasti taittaneet peistä digitaalisten vahvistimien "huonoudesta", kun ne pääsevät "vain" 20 kHz:n toistotaajuuteen.
Mutta dynaamisille kaiuttimille se on ihan mahdoton tehtävä, hyvä kun pääsevät 10 kHz:iin.
Stattiset toki menevät yli 50 kHz:n taajuuksien, mutta ne on vain äveriäitten juttu (viimeinen HiFi-lehti testasi yksiä USA:laisia: hinta 12.000 USD).

No nuo napit, 20.000 Hz!!
Jos tuosta kertoisi kuluttaja-asiamiehelle niin petossyyte tulisi myyjälle. On tullut pilkkuvirhe mainostajalle!
Tietenkään tuossa mainoksessa ei ole sanottu millä vaimenuksella raja-arvot on saatu (1,5db, 3db, vai jopa 10 db)!

Toki niitä nappeja (tai korviaan & tietokoneen kiuttimia) voi testata täällä:
http://www.aanipaa.tamk.fi/taajuu_1.htm

Minun korvani, tai harman/kardon vahvistin/kaiuttimet eivät saaneet 15 kHz:lla mitään ääntä, mutta 14 kHz kyllä vinkui.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2014, 13:49:34 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 15, 2014, 20:56:06 ip
Vastaus #66

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Itse kuulin Maxelin metallic nappikuulokkeilla 17 kiloon asti.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Helmikuu 23, 2014, 08:10:38 ap
Vastaus #67

Timo Terho

• Vieras

Helmikuu 23, 2014, 08:17:28 ap
Vastaus #68

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla ku on tuo Samsungin kirvesmiesmalli nii siinä ei oo vuotoja, ku se oon veenpitävä.
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 23, 2014, 08:40:16 ap
Vastaus #69

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mulla ku on tuo Samsungin kirvesmiesmalli nii siinä ei oo vuotoja, ku se oon veenpitävä.

Vuan meijän Rouvalle ei oes paljo hyötyvä tuommosesta vuotamattomasta kirvesmies/kalastajamallistakkaa, mitkä meillä Salamun kanssa on.
Jäes sillon jutut (naisien asiat) pahasti kesken jos Rouva puttoes venneestä alotetun puhelun aekana, se tuo Sampsunkkikkaa kun ei toemi kun 1/2 tuntia vein alla.

Pitäkööt Lumijansa, ja antakoot vuan juorujesa vuotoo ympäri mualimoo! :-X

-pena-

Helmikuu 23, 2014, 14:40:41 ip
Vastaus #70

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vähentäähän se puhelinlaskua, jos tiputtaa sen luurin Kallaveen pohojaan.

Työkaverilla tipahti kerran kontin tankkikontin lastauksen aikana puhelin. Oli kuulemma tippunu ensin siihen kontin kävelytasolle ja sitte pompun kautta konttiin.

Värinähälyytin kytkeyty päälle ja koko pönttö surisi, niinku ois ollu ampiaisia sisällä. Mäntyöljy kai teki jonkulaisen oikosen puhelimeen ja se sai värinän päälle.

Sitte ku se värinä lakkas, kaveri vaan meinas, että "nyt se ei enhää pelhaa, miun kännykkä lhti Itahlijjaan".
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 23, 2014, 15:03:58 ip
Vastaus #71

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
hehe...

Hämeenlinnassa on moottoritiellä se silta lähellä
naisten vankilaa-sitä valettiin yhtenä talviyönä 90-luvulla.

Oltiin siellä valuhommissa mekin-Murtsi ja minä.

Tuli yksi ukko ihmettelemään sinne sillalle,vaikka vähän
yritettiin kieltääkin-mikä lie ulkopuolinen.No ukko kurkki sinne tiheän
raudoituksen sekaan,minne minä mokkoa auton rööristä valutelin.

No tietenkin ukolla oli taskun läppä oli auki ja känny mulskahti sinne
rautojen sekaan .Hitto kun se ukko mukelsi,että valu seis! Kännykkää
pelastamaan piti alkaa heti ja joka äijän.

Työmaan pomo tuli siihen ja kysyi,että mikä meteli. Kerrottiin ja se ukko huusi siinä
vierellä. Pomo näytti sormella,että laskeppa tuohon sitä kuraa...Sinne hävisi känny harmaaseen
massaan. Oli kuulemma uusin ja kallein Nokialainen-samalla viikolla hankittu.

Että piikkaa se sieltä sillasta-tuskin se  silloinen omistaja enää siitä vaatimuksia esittää.

t. Markku

Maaliskuu 19, 2014, 07:21:13 ap
Vastaus #72

Henry O. Luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sampsunkin S3 ollut käytössä vuodenpäivät. Ihan jees peli. Näytönklasi kaipaisi uudistusta, kun ei tykännyt hyvää lattiakosketuksesta. Jos joltakulta löytyy hyllystä jouten Nokia E75, niin YV:tä tulemaan.

Maaliskuu 19, 2014, 08:45:56 ap
Vastaus #73

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
iPhone 5 työantajan puhelimena. Toimii kuin junan vessa, eikä tartte uudelleen käynnistellä niinkuin entisiä Nokialaisia. Akun kesto huonoa.  Luen sillä sähköpostit, kalenteri hälyyttelee ja sillä pystyy autosta yms. osallistumaan konffapuheluihin (Lync). Työkalu siis. Mionennäköistä Appsia tullut siihen latailtua. Mukuloiden kanssa ehdoton on Afrikan Tähti Apps millä saa lisämakua varsinaiseen peliin.
Välttää minulle myös puhelimeksi.

Maaliskuu 19, 2014, 10:29:34 ap
Vastaus #74

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Mullon julukisena puhelimena nyt tuo Marian suosittelema Sampsunkki 271,
justiisa sen takia kun se ei pienistä säekähä ja patteri kestää ihan erilaella kun nuissa hiveltävissä. :-\

Salanumeropuhelimena on sitten Nokian E7. Se on siihen hommaan ihan kelevollinen kun sitä tarvii harvemmin.

Mutta luoja minua varjelkoon nuilta uuvemmilta älypuhelimilta! Sen verran oun pakosta joutunu joskus Rouvan Lumijoehin ja Sampsunkeihin tutustummaan, että tiijän ettei niitä ou mulle suunniteltu. :-X

Ps.
Oes muuten joutavanpanttina joetae ehjiä Nokialaesija, 6100, 6110, 6150, 7390, C6 ja E7.
Muistaakseni kaekkiin on vielä tehtaan laatikot, ja muuttii niihin mukana tulleet ohheistarpeet tallessa.
Enhän minä tietysti niitä tiällä julukisesti kaapittele, vuan jos jollakii on oekeen kova puute jostae tuommosesta, nii suatampahan toki sillon jonkun jopa myyväkkii.  ::)
  Tuo E7 voisi kiinnostaa...onko se vielähii myynnissä ?
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781