Tere!
Toinen näistä kuvista on mielestäni taidetta-ja toinen..no joo..
Hinta lienee samaa luokkaa silti kummallakin. Eikä tartte edes
kysyä,kumpaa lajia mieluummin kävisin näyttelyssä katsomassa.
t. Markku
No kyllähän tuo Holmberg enemmän kiinnostaa, kun itsekin aika pitkälti perinteisen taiteen ystävä olen, vaikkakin modernismin alkuajoista kyllä pidän niistäkin. Laitoin muutaman modernimman teoksen tuohon liitteeksi. Semmoisia töitä joista itse pidän, ja onpahan yksi niistä vieläpä Joan Miron maalaama. Ja New Yorkin Guggenheimissa.
En valtaosasta Miron teoksista välitä oikeastaan laisinkaan. Ja totta puhuen minuakin ihmetyttää se, miten arvostettuja hänen teoksensa ovat. Mutta minusta se ei ole tässä se olennainen seikka. Ei niistä ole pakko tykätä, eikä niitä ole maalattukaan kaikkien tykättäväksi.
Makuja on monenlaisia, ja Joan Mirollakin on taiteen historiassa oma kiistämätön roolinsa. Hän on luonut jotain sellaista, jota ei taiteen kentällä ole aiemmin luotu. Taide on osittain miellyttäviä kuvia, mutta osittain juuri sitä uuden luomista ja uusien asioiden kokeilemista. Ja tällöin kyse ei ole missään nimessä siitä, että saadaan kaunis kuva olohuoneen seinälle. Eikä siinä ole minusta mitään väärää, jos löytää Miron teoksista jotain kiehtovaa. Eikä siinä, että niitäkin saattaisi joskus museon seinällä näkyä. Päinvastoin, olen itse asiassa huomannut, että moni teos onkin aivan eri luokkaa aitona kappaleena nähtynä kuin kirjan sivulla tai netissä. Tiedä vaikka Miroonkin tykästyisi.
Ei, Guggenheimin kritisointi ja modernin taiteen kritisointi pitää pitää toisistaan erillään. Ennemminkin pitäisi miettiä a) onko Suomen museokentällä tarvetta sille, mitä Guggenheim voi tarjota ja b) onko hommassa taloudellisessa mielessä mitään mieltä. Itse olen sitä mieltä, ettei Guggenheim ole olennainen jos Suomen museokenttää tarkastellaan kokonaisuudessaan. En myöskään usko, että se on taloudellisesti kelpo juttu, vaikka vast'ikään on todettu museoiden olevan yllättävän hyvä sijoitus paikallisen talouden kannalta.
[ylläpito on poistanut liitteen]