Kirjoittaja Aihe: onko vinyyli harrastajia?  (Luettu 11771 kertaa)

Tammikuu 14, 2014, 09:53:12 ap
Luettu 11771 kertaa

Erkka Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täällä ku kaikki vanha tuntuu kiinnostavan niin löytyykö porukasta viinyli harrastajia?
Itse tuossa joku aika sitten harrastusta alottelin ja mukanaan on kyllä vienyt.
Ja jos jollain oulun seudulla on joutilaana levyjä niin oisin niistä kiinostinut.

Tammikuu 14, 2014, 10:10:31 ap
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Hep!

Tai no en nyt varsinaisesti "harrasta" mutta kun musiikin diggailu alkoi joskus 13-vuotiaana 80-luvun alkupuolella, niin älppärithän olivat ainoa varteenotettava vaihtoehto, kaseteille sitten nauhoiteltiin kavereilta ja kavereille mutta dekit kun oli mitä oli niin äänenlaatu ei varsinaisesti häikäissyt. Hätäisimmät kuskasivat sitten älppynsä divariin ja heittivät kasetit roskiin kun CD:t tuli, minä en, päinvastoin, asioin sitten divarissa :) En muista koska viimeisimmän älppärin ostin, ja suosikkilevyistä on tullut hankittua CD-versiokin mutta semmoinen n. 80-senttinen hyllyllinen niitä älppyjä on, ja 7" singlejä nippu myös. En ole lukumääriä laskenut. Aina joskus niitä tulee fiilistelymielessä pyöriteltyä, nyt kun reilu vuosi sitten taas hankin sellaisen vahvistimen missä on levysoittimelle tulo valmiina. Uusi pyöritin tarttis hommata, vanha suoraveto-technics alkaa olla väsynyt jo, ja jotain "hifistyneempää" tekisi mieli.

Niin ja on mulla vielä se C-kasettien loppuaikoina hankittu Pioneerin CT-757 kasettidekkikin, tarttis vaan huollattaa kun luukku takeltelee. Hieno ääni siitäkin lähtee, autokäyttöön olen sillä jokusen nauhan äänittänyt ihan viime aikoina (vm 2005 Saabissa on sekä CD- että kasettisoitin 8) ).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2014, 10:16:24 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 14, 2014, 10:21:30 ap
Vastaus #2

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän noita tulee harrasteltua. Vinyyleitä aloin kuluttamaan jo tuossa 1990-luvun puolivälin jälkeen, yläasteikäisenä. Rahaa laitoin enemmän cd-levyihin, mutta vanhempien levyhyllyssä oli eräitä ihan kelpo levyjä joita tuli kuunneltua. Nyttemmin on kyllä vinyylilevyn hinta noussut. Tuntuu että täällä Keski-Suomessa löytyi kirpputoreilta vielä kolme-neljä vuotta sitten huomattavasti paremmin kohtuuhintaisia löytöjä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että vinyyli + vähänkin tuttu nimi = 20 euroa. Innostuin joku vuosi sitten klassisesta musiikista ja nyt on tullut sitä ostettua pääasiassa. Niitä kun saa puoli-ilmaiseksi. Hyvvää jatsiakkiin saattaa joskus löytyä. Tosin aika harvoin, mutta silloin kun löytyy niin hinnat on yleensä halvat. Sinänsä vähän harmi että rokit on jääneet nyt vähemmälle, mutta se on tämä hintapolitiikka... Ostaako samalla rahalla yksi hyvä levy vai 15 hyvää levyä? Yleensä klassinen voittaa tämän kisan.

Nyt on soittimena Lenco L75. Maksoin tästä muutama vuosi sitten 30 euroa, ja ihan kelpo soitinhan tämä on. Tai pikemminkin eräiltä ominaisuuksiltaan varsin hyvä, esimerkiksi äänivarsi on aika onneton. Pitää jossain vaiheessa päivittää parempaan. Äänirasiakin pitäisi hommata. Nyt on vanha kunnon Pickering xv-15. Neula alkaa olla jo parhaat päivänsä nähnyt, että vähintäänkin se pitäisi uusia. On ollut suunnitelmissa myös paremman kotelon väsääminen. Koivuliimalevystä ja mdf:stä saisi hyvin soivan, raskaan kotelon. Nykyinen tuossa on aikalailla rimpula. Ohjeita tämän soittimen paranteluun löytyy netistä runsaasti.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Tammikuu 14, 2014, 10:27:27 ap
Vastaus #3

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ennen cd aikaa tuli kaikki musiikki ostettua vinyyleinä. Harmittaa kun tuli silloin vaihdettua levyliikkeissä aina nippu vanhoja levyjä yhteen uuteen. Nyt on sitten kaipaillut noidenkin perään... Enää ei ole kuin ehkä metrin verran hyllyssä vinyyleitä.
Soittimena on varmaan 80-lukuinen JVC suoravetosoitin Shuren äänirasialla, sointi riittää mulle...pitäis kuulema laittaa satasia, että sais tuota yhdistelmää hifimpää ääntä vinyyleistä.

;D ;D ...epäselväksi jää sen Jari Sillanpään esittämän laulun sanat :"...Soi yössä nyt, vinyyli virttynyt..." ..että tarkoittaako se vinyylilevyä vai jotain pumpattavaa ba#baraa...    :laugh:

Tammikuu 14, 2014, 10:38:13 ap
Vastaus #4

Harri Kauranen

• Vieras
Kyl sillanpää levyä tarkoitti,hänhän itse on gay.Itselläni ois nyt tollanen kolkytviis senttinen pino.Nuorempana pino ois ollu reilun metrin.

Tammikuu 14, 2014, 10:54:50 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Mulla niitä vinyyleitä lienee metrin hylly-harmittaa vaan,että vanha kunnon
Sonyn transistorivahvistin kulahti-eikä nykyinen "Pimpparauta"= Yamaha oikein
ole...vaikka saa senkin 2-kanavaiseksi.

Maranz se oikeastaan pitäisi vahvarina olla-mutta hyvät ja halvat Maranzit-
niitä ei edes ole kaupan...

t. Markku

Tammikuu 14, 2014, 11:42:59 ap
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En miekää vinyyliä "harrasta", mutta kuuntelen kovasti.
80-luvulta lähtien niitä on hommattu ja yhdestäkään en ole luopunut.
Levyjä pyörittää Luxman PD-290 soitin jollain äänirasialla.

Harmi, kun vinyylien osto jäi vähiin, kun CD-levyt yleistyi 90-luvun alussa. Samaan aikaan siirryin itsekkin CD-aikaan.
Silloin olisi pitänyt jatkaa divareiden koluamista ja viinyylien ostamista. Niin kuin aiemmin jo mainittiin, niin nykyään käytetyn vinyylin lähtöhinta on tosiaan se 20€
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2014, 15:53:17 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 14, 2014, 11:50:28 ap
Vastaus #7

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tullu kerättyy ihan kuunneltavaksi joku 500- vinyylii. Soittimet on sekalainen pläjäys toimivia värkkejä.

Harmann/Kardon vahvistin
Harmann Kardon c-kasetti soitin
Yamaha cd
Technics viritin
Yamaha vinyyli soitin
2x Jamot 150w+lisätty 100w autosuppari molempiin
2x Olli Räsäset n.100w
Finlux läpyskä,jossa dvd ja digi samassa ja Yksi kaukosäädin :)ja joka on liitetty stereoihin.

Vinyylien hinnat vaihtelee aika paljon,riippuen mistä hankkii.
Minä hankin levyni pääsääntösesti eräältä keräilijä kauppiaalta,joka ostaa levynsä pääasiassa euroopasta.Kun hän on laivalla tulossa,
hän soittaa ja kysyy tuleeko tätä kautta.Eli loistava järjestely.Ei tarvitse nuohota liikkeissä vaan levyt tulee pakettiautolla pihaan :)

Vinkkinä mainittakoon,että Anttilassa,ainakin Salossa,on tarjolla uudelleen äänitettyjä vanhoja hyviä blues ynnämuita musiikki vinyyleitä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2014, 11:59:35 ap kirjoittanut Petri Nippala »

Tammikuu 14, 2014, 12:44:05 ip
Vastaus #8

pete viitala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitan sulle yv:nä listan joutilaista
Vinyylilevyistä !

Pete

Tammikuu 14, 2014, 15:57:43 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Mulla olis joutilaana vinyylejä,voisin lähettää YV:nä listan jos joku on kiinnostunut,hinnoista ei harmainta aavistusta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Tammikuu 14, 2014, 16:00:59 ip
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Harrastuksesta en tiiä, mutta on niitä aina sillon tällön tullut joku ostettua kun on mieleinen sattunut kohalle tarpeeksi evukkaasti.

Se siinä on nykyään, että jos esittäjä on kuuluisa tai edes tuttu niin hinnat nousee ja ostettavaa on meikäläiselle enempi vähempi.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 14, 2014, 16:31:29 ip
Vastaus #11

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Joitakin kymmeniä vinyylejä on kertynyt, -70-luvun alussa hankin ensimmäiset. Osa klassista ja osa sitten poppismusaa.
Jotenkin se vinyyliin kuuluva taustaritinä ym. jaksaa viehättää. Musiikin lisäksi, tietty. :)
Viimeisin vinyylihankintani on J.J. Calen "5" jostain kirpparilta.
Edellisen Pioneer-soittimen lakattua pyörimästä, ostin Luxman'in kaverilta, joka oli siirtänyt vinyylinsä toiseen tallennusmuotoon.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Tammikuu 14, 2014, 17:23:02 ip
Vastaus #12

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jonkin verran tykkään noita vinyyleitä kuunnella vanhempien vanhalla Technics-soittimella joka on laitettu hinta-laatu suheeltaan erinomaiseen (ilmainen) Pioneerin vahvistin ja Pioneerin kaijuttimet. Muutama uus LP on tullu ostettua, mutta pääosin on vinyylit "lainassa" vanhempien varastosta. On tuon LP:n kanssa aivan erillainen tunnelma kuunnellessa verrattuna dikitaalisempaan musiikkiin.

Levyjä mulla on ostettuna ja lainassa semmonen parinkymmenen sentin nippu. Kirppareilta oon katellu jos ois mielenkiintosia levyjä mitä ostais, tähän asti ne mitä oon kattonu on ollu pari-kolme euroa kappaleelta, mutta tuolla missä tänään kävin niin oli hintana heti 15-20€ jos oli semmonen bändi/artisti mistä oli aikasemmin kuullut. En minä ole kyllä kovin aktiivisesti niitä ettinyt ja pari on tarttunut mukaan kun on vaikuttanu kiinnostavalta.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Tammikuu 14, 2014, 18:29:57 ip
Vastaus #13

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Täällä kans käyttövinyyliharrastaja, ensimmäiset ostanut 70-luvulla ja muistini mukaan yhden myynyt, muut ovat hyllyssä. Nykyäänkin jos sattuu jotain mielenkiintoista käsille, ostan pois. Tosin keräilijähintoja en maksa (poikkeuksena Johan Lewis ja Korjaa Bois), ne ovat kuunneltaviksi tarkoitettu, laitteistokin on 80-luvun käyttökamaa. Toimivat dekit ovat hiukka hakusessa, olisi kiva kuunnella joskus niitä autossa pyörineitä C-kasettejakin.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Tammikuu 14, 2014, 19:46:04 ip
Vastaus #14

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tuolla mopotallissa olis kyllä soitin, mutta niistä Olavi Räsäsen kaiuttimista on paras puhti poissa. Tutkin vähän asiaa niin nähtävästi ilmassa leijaillut liuotinhöyry on purrut kaiuttimien kalvoihin, ne on hävinneet melkeestä kokonaan.
Levyjä olis jonkun verran.