Niin, se tunturi maksoi vuonna 63 kokonaiset 810mk, se on nykyrahnassa jotain 1600 tai sinnepäin. Jos nostalgia unohdetaan, kumman ottaisit?
Jos nostalgia jätetään pois niin en ostaisi kumpaakaan. Tuota 1600 e en laittaisi kiinalaiseen skootteriin kun sillä rahalla saa japanilaisen skootterin, tai sitten aito vespa?
Ja puolella tuosta, eli 800 e:llä ostaisin käytetyn japanilaisen.
Syvään juurtunut periaate josta ei tingitä. 
Mulla ei ou ollu millonkaa nuin jyrkkee periaatetta.
Olipa uuvet mopetit ollu sitten kotimaalaisia, itävaltalaisia, kiinalaisia tai japanilaisia, nii kaekkija oun niitä myyvessäni kehunu. 
Itselläni tuo periaate tulee siitä että jos me aletaan ostamaan pääsääntöisesti kiinasta, ja muista näistä hieman kehittyneistä teollisuusmaissa valmistettuja tavaroita, niin me kusemme pelkästään oman hyvinvoinnin silmään pitkässä juoksussa.
Siellä se tavara tuotetaan täysin ympäristöstä piittaamatta eikä työsuojeluasiat, eikä oikeastaan mitkään muutkaan asiat hoidu siellä niinkuin pitäisi. Missään läntisessä hyvinvointi valtiossa tuotantoketju, alkaen ihan siitä malmin louhinnasta - päättyen sinne skootteritehtaaaseen, ei voi eikä saa olla tuollaisella tolalla kuin se on esim. kiinassa. Palkkaus on kuukaudessa sama kuin meillä täällä länsi euroopassa on muutamassa tunnissa. Siis tarkoittaa sitä se tehdastyöläinen edes elätä itseään sillä saadulla palkallaan, edes siellä kiinassa.
Just niistä säästösyistä ja tuotanto kustannuksien alhaalla pitämiseksi siellä paskat välitetään yhtään mistään mitään. Tehtaat suoltaa täyttä paskaa piippujen täydeltä ja työvoimaa kohdellaan kuin orjia.
Ja sitä paskaa tuppaa tulemaan vielä sieltä liukuhihnan päästäkin kun tavoitteena ei ole kestävä kehitys, vaan se että sitä tavaraa menisi mahdollisimman paljon, tarkoittaen sitä että valmistetaan mahdollisimman kertakäyttöinen tuote. Semmoinen mikä läpäiseen just ja just jonkun paikallisen, siis sen tehtaan asettaman standardin.
Jos se tavara otetaan jatkuvasti sieltä missä se tehdään kaikista halvimmalla ja piittaamatta miten se on tuotettu, niin me annetaan maailman teollisuudelle semmoinen signaali että se on sitten ainoa ja oikea tapa tuottaa tavaroita näille maailman markkinoille. Siitä ei ole pitkä askel siihen että täällä läntisessä teollisuusmaissa aletaan pakon sanelemana tuottamaan sitä tavaraa maailmalle just samanlaisilla kiinan ehdoilla. Globaalissa kilpailussa pitäis pysyä kumminkin mukana että teollisuuden rattaat täälläkin pyörisi. Eli on varmaan sanomattakin selvä että mistä ne tuotantokulujen säästöt aletaan sitten täälläkin tehdä? Ensimmäisenä säästöjen kohteeksi joutuvat palkat, työ olosuhteet, ympäristöasiat ynnä muut, ja sitten aletaankin olla kaikki siinä kiinan tasolla. Suomeks sanottuna hukutaan itse tuotettuihin saasteisiin ja paskaan, jos ei olla kuoltu nälkään ennen sitä. Tuostahan seuraa vain se että kohta täälläkin asutaan ihan oikeasti niissä parakeissa siinä tehtaan kupeessa, ja saadaan palkkaa juuri sen verran että sillä voidaan ostaa se päivittäinen riisikuppi annos. Tehdään itsemme täysin orjiksi ihan omilla ostotavoilla?
Meillä on sitten vielä tämä ilmasto hieman vaativampi ja etäisyyden maailman markkinoille suuremmat, eli joudutaan sitten tinkimään vielä enempi kuin kiinalaiset niistä tuotantokuluista.
Minun järjen mukaan tuo kehittyvistä maista sen tavaran tuottaminen tänne länsimaiden markkinoille ei tule palvelemaan kenenkään länsimaalaisen etua. Näille markkinoille kannattaisi ostaa vain ja ainoastaan länsimaisella eettisyydellä ja kestävällä kehityksellä tuotettua tavaraa, kerran meillä on siihen kumminkin HUOM! VIELÄ varaa. Mutta ei ole kauaa jos tilanne päästetään tuohon.
Olisi parempi että ne kiinan skootterit myytäisiin vain sinne aasian maihin, ja täällä länsimaissa tuotettaisiin näille markkinoille omat tuotteensa, kerran asiat on vielä näinkin hyvällä mallillaan täällä länsimaissa.
Täytyy rehellisesti tunnustaa että minä olen sen verran köyhä että minulla ei ole varaa ostaa, ainakaan kovin paljoa kiinalaista tavaraa.
Pakko on vaan koittaa tyytyä tähän länsimaiseen tai japanilaiseen tuotantoon.