LED- lamppujahan on niitä hyviä ja sitten halpoja.
Helposti sitä haksahtaa ostamaan hyvän ja halvan, vielä samassa paketissa, mukamas.
Veikkaan, että vain harva, jos yksikään LED- lamppu pääsee lähelle ilmoitettua polttoikäänsä.
Polttoikä on ns laskettu arvio, eikä perustu todelliseen käyttöikätestiin, kuin hyvin harvoissa tapauksissa.
Tuosta LED valaistuksesta on tullut muotijuttu ja kaikki mahdolliset tahot haluu tehdä sillä nyt rahaa,
myymällä ala-aroista tavaraa.
LED on hyvä valonlähde ja pitkäikäinen, kunhan sen virransäätöelektroniikka on oikein suunniteltu, mitä valtaosa myynnissäolevista ei ole.
LED on hyvinkin herkkä esim ylijännitepiikeille, mitä sähköverkossammekin tuppaa olemaan.
Jännitepiikki tuhoaa LEDin hyvinkin herkästi ja tuo ilmenee parhaiten valotehon laskemisena siten, ettei valoteho enää sammutuksen
jälkeen palaudu normaaliksi.
Ylijännitettä vastaan tarvittaisiin kunnon suodatus, mikä tietty maksaa paljon enemmän, kuin esim lasiputkisulake.
Laittamalla alkuperäistä kestävämmän sulakkeen, saadaan sulake kyllä kestämään, mutta tuo ei auta itse LEDiä.
Kunnollinen suojaus maksaisi huomattavasti enemmän, kuin itse LED.
Toinen LEDin tuhoava juttu on lämpö.
Ledeille ilmoitettu elinikä on ns normaaliolosuhteissa, mikä tavallisesti on n 20C.
Mikäli LEDin lämpötila kohoaa tuosta, niin valoteho alkaa laskeen melko nopasti.
Tuo lämpötila ei ole siis huoneen/ ympäristön lämpötila, vaa lämpö itse valon tuottavassa LEDissä / sen jäähdytyslevyssä.
LED tuottaa yllättävän paljon lämpöä, ollakseen komponenttina suht pieni.
Lämmöstä aiheutuvan valotehon laskun huomaa normaalisti siitä, että LEDin oltua jonkinaikaa sammuksissa ja jäähtynyt,
uudelleensytyttäessä loistaa taasen tovin kirkkaana, himmentyen sitten pikkuhiljaa.
Loputtomasti ei LED kestä tuota liikaa lämpöä, vaan ensin loppii tuo jäähtymisestä seuraava toipuminen ja lopuksi LED ei vain syty.
Usea LED-lamppu vaatisi niin ison jäähdytysprofiilin LEDin kannalle, ettei se yksinkertaisesti vaan mahtuisi siihen "koteloon",
mihin LED lamppu on rakennettu ja muu kunnon jäähdytys taasen tulis kalliiksi.
Useissa LEDlampuissa on valotehoa kasvatettu syöttämällä LEDille ylivirtaa, jolloin se valaisee kirkkaammin, kunnes kuolee siihen ylivirran aiheuttamaan liikaan lämpöön.
Kaiken muun lisäksi taitaa olla niin, että harva LED lamppu oikeasti tuottaa sen valomäärän, mitä luvataan,
siis normaaleissa käyttöolosuhteissa, labrassa sitten ehkä.
Kuluttaja ja turvallisuusviranomaisilla ois töitä tuon LED buumin kanssa,
jotta noi heikkolaatuiset huijaustuotteet saataisiin pois markkinoilta.
Itse en noihin helpolla haksahda, kuin joihinkin harvoihin ja testattuihin.