Kirjoittaja Aihe: 4 G mobiiliyhteyden toimivuus  (Luettu 12775 kertaa)

Marraskuu 02, 2013, 16:42:17 ip
Vastaus #15

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä mulla purkasivat kaupan heti, tai no sain lisäantennin ensin ja ei toiminut mökillä kuin perus GSM nopeudella. Kyseessä Sonera.

Marraskuu 02, 2013, 18:12:50 ip
Vastaus #16

juha kytö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
NO Heippa!
Eli asiaan.
Testasin reilun viikon Elisan 4G modeemia ja yhteyttä, jonka saa ystävällisesti 2 viikon koeajalle ilman isoja kuluja. Kartan mukaan olen noin keskellä Elisan 4G(LTE) verkon kuuluvuusaluetta (Kouvostoliitto City), mutta modemi ei noussut kertaakaan 4G verkkoon, ainakaan merkkivalon mukaan. Lisäksi latausnopeus oli samaa luokkaa (0,5 - 8Megaa kellosta riippuen)  kuin DNA:n 3G modeemilla, joka on vertailun vuoksi myös käytössä.
Okei.
Palautin Elisan lainalaitteen ja hain samanlaisen modeemin lainaksi DNA:lta (tosin jouduin sen maksamaan noutohetkellä, mutta sovittiin viikon testausaika ja  rahat takaisin- palautus) , sekä myös 4G -liittymän. Tämä yhdistelmä toimikin heti ihan eri tavalla. Kartan mukaan olin myös DNA:n 4G -verkon keskialueella, mutta nopeus oli eri luokkaa. Nyt olen kokeillut eri laskureilla, ja alaspäin tuleva nopeus on yleensä ollut luokkaa 15 - 25 Megaa joka riittää hyvin.
En ottanut tarjottua 24kk:n 4G sopparia (15€ /kk) vaan perussopparin hintaan 20€ / kk, joten sen saa purettua helposti jos toiminta takkuilee. Lisäksi kun ostaa modemin kertakorvauksella, toimivat niissä kaikkien operaattorien liittymät ilman mitään purkukoodeja...
Voi olla että jo maksettu modeemi jää meille testin jälkeenkin, ellei toiminta muutu täsä lähipäivinä. No, tämä on näin tässä paikassa ja tänä päivänä ja silleen, muualla  ehkäpä jotekin toisin.

Marraskuu 12, 2013, 20:34:18 ip
Vastaus #17

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hain Elisan 4 G liittymän ja osoite on keskellä parasta aluetta. Laite näyttää kentäksi 4G wi fi nopeus on testin mukaan ollut suht. Vakaa 6-8 megaa. 3 G nopeus on yleensä alle 3 megaa. Tuplakaista olisi ollut 29€/kk ja siirtonopeus on 10 megaa. Tuloksen perusteella olisi paljon järkevämpi kiinteä yhteys, saisi vielä mokkulankin kaupanpäälle. Testin olen suorittanut 4G osalta wlan yhteydellä ja modeemista ei ole kaapelia ollut kiinni koneeseen. En tiedä vaikuttaako tulokseen?
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Marraskuu 12, 2013, 21:39:24 ip
Vastaus #18

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomasin wlan reitittimessä mittarin joka näytti 13-15 megaa mutta siirtonopeus testi näyttää 6-8 megaa täytyy laittaa huomenna kaapeli kiinni ja katsoa onko vaikutusta?

Marraskuu 12, 2013, 22:09:49 ip
Vastaus #19

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yleisimmin käytössä oleva WLANin G standardi antaa maksiminopeudeksi 54 Mbs ja ethernet 100 Mbs joten jos saat siirtonopeudeksi 6-8 Mbs on se 4G tukiasemalta tuleva siirtonopeus se hitain lenkki. Se ei siis parane kytkemällä WLAN-reititin kaapelilla tietokoneeseen.

Jos siirrät tietoja kahden tietokoneen välillä samassa lähiverkossa kannattaa molemmat koneet liittää reitittimeen ethernet-kaapelilla. Silloin siirtonopeus tuplaantuu verrattuna siihen että jompikumpi tai molemmat olisivat langattomasti kiinni reitittimessä.

Marraskuu 13, 2013, 07:24:59 ap
Vastaus #20

Juha Tuohimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paras vaihtoehto olisi kai käydä ihan kivijalkakaupassa. Silloin ainakin Soneralla on tuo kahden viikon koeaika voimassa, olikohan niin että kerran vuodessa voi kokeilla.
Jos jotain haluaa nykyään palauttaa niin tuo kivijalkakaupan saa unohtaa. Esimerkkinä ostin iptv boxin, siis netin kautta toimivan telkkarin..siitä ei saa rahojaan takaisin jos ei esimerkiksi riitä nettiyhteydessä kaista. Netistä tilaamalla sen olisi saanut palauttaa.

Mutta itse asiaan, Saunalahti ainakin kauppaa 4G yhteytettä joka paikkaan missä on 3G yhteys. Myyvät sitä puhelimessa että nyt on juuri asennettu Sinun alueellesi 4G yhteys. Todellisuudessa tämä yhteys on ns. dual carrier, joka käyttää periaatteessa kahta 3g yhteyttä rinnakkain. Periaatteessa samalla tavalla kuin joskus oli modeemi ja isdn yhteys. Mutta Saunalahdella kuitenkin mainostetaan tätä huippunopeaa yhteyttä 4G nopeuksilla joihin minä olen päässyt noin 24/6mpbs täällä, kun on vain 3G verkko.

Täällä jossa sitä huippunopeaa 4g yhteyttä mainostellaan kavereille on maksiminopeus ollu mulla 24/10mpbs koska on vain 3g alue jossa tuo 4g mokkula osaa käyttää dual carrier yhteyttä. Ja täällä ei todellakaan ole 4G eli LTE yhteyttä. Katsokaa noista palveluntarjoajien kuuluvuuskartoista sitä LTE yhteyden kuuluvuuskarttaa jos haluatte sen 4G yhteyden, jos vain 3g yhteys on kartalla niin samat nopeudet on "21mbps full speed" 3G yhteydellä, turha maksaa 4G yhteydestä...koijaavat vain.

Matkoilla ja työpaikalla olen päässyt sitten tuolla 4G yhteydellä yhdistämään LTE verkkoon jossa nopeus ollu 70/50 parhaimmillaan speedtestin mukaan...sitähän se pitäisi olla. Mutta näköjään operaattorit saavat kusettaa käyttäjiä....mutta älkää ainakaa sitä kivijalkakaupasta ostako, niihin en ite ainakaan luota pätkääkään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2013, 07:31:10 ap kirjoittanut Juha Tuohimäki »

Marraskuu 13, 2013, 08:55:28 ap
Vastaus #21

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tietämättömänä tyhmä kysymys. Minun osoitteessani on elisan kartan mukaan paras LT verkko. Mistä voisin tietää käyttääkö Huawei tätä verkkoa vai onko juuri kiinni siinä 3G rinnakkaisverkossa ja käyttää kahta kaistaa? Näytöllä on kuitenkin 4 G Toinen kysymys jos on kiinteä verkko josta luvataan 10 megaa tuleeko oikeasti nopeusmittauksessa se 10 megaa???
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2013, 09:09:02 ap kirjoittanut matti yli-ketola »

Marraskuu 13, 2013, 10:00:59 ap
Vastaus #22

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tekaisin huvikseen työpaikalla muutaman eri tarjoajan nopeustestin

Hitain antoi tuloksiksi 22/34 Mbps vastaanotto/lähetys. Nopein oli 75/105 Mbps. Kolmas noin puolesta välistä. Melekonen hajonta.

Eli kuitenkin vaikuttas, että sähklöpostit lähtee nopiampaa kuin tullee. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 13, 2013, 15:35:17 ip
Vastaus #23

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saunalahden asiakastuki antoi palautusluvan kun tänään ei nämäkään sivut meinanneet avautua, välillä ilmoitti ettei yhteyttä ja välillä megan luokkaa nopeus. Laite käytti hyvää 4G kenttää tolppa osoittimen mukaan. Maanantaina vaihtuu saunalahden tuplakaista, tulihan tuo kokeiltua, hinta eroa ei juurikaan ole kun itsellä on elisan wlan modeemi ja nettitikku 3G modeemi ei tarvitse osamaksusopimuksia laitteista.

Marraskuu 13, 2013, 20:29:12 ip
Vastaus #24

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paras vaihtoehto olisi kai käydä ihan kivijalkakaupassa. Silloin ainakin Soneralla on tuo kahden viikon koeaika voimassa, olikohan niin että kerran vuodessa voi kokeilla.

Jos jotain haluaa nykyään palauttaa niin tuo kivijalkakaupan saa unohtaa. Esimerkkinä ostin iptv boxin, siis netin kautta toimivan telkkarin..siitä ei saa rahojaan takaisin jos ei esimerkiksi riitä nettiyhteydessä kaista. Netistä tilaamalla sen olisi saanut palauttaa.

Vaan se ei olekaan mobiililaajakaista, mistä alunperin oli kyse.  :)

Marraskuu 16, 2013, 11:37:42 ap
Vastaus #25

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
DNA 4G, ei toiminut mulla ollenkaan meni vähä väliä GPS:ään, silloin tällöin 3G, ei koskaan 4G  >:(
Saunalahti tököttää koko ajan 4G samoilla laitteilla, mutta johtuu siitä että mulla katvealue DNA verkossa, just mun tontin kohdalla.
Nettitutka näyttää Saunalahdella n.40Mb/s  ;D

PS. Sonera väittää ettei heillä ole monopoli lankaliittymissä, saanko luvan nauraa  :angel:
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Marraskuu 16, 2013, 22:57:29 ip
Vastaus #26

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin mökillä tänään Mäntän seudulla ja piti olla hyvää 4G aluetta. Mukana oli Saunalahden wlan jakaja. Näytti monessa eri paikassa  vain 3G aluetta vaikka sinne myyty hyvänä alueena 4G  kokeilin siirtonopeutta, oli 1.5-3.5 megabittiä. Tuntuu tietämättömän huijaukselta myyminen toimivaa 4G nopeutta