NO Heippa!
Eli asiaan.
Testasin reilun viikon Elisan 4G modeemia ja yhteyttä, jonka saa ystävällisesti 2 viikon koeajalle ilman isoja kuluja. Kartan mukaan olen noin keskellä Elisan 4G(LTE) verkon kuuluvuusaluetta (Kouvostoliitto City), mutta modemi ei noussut kertaakaan 4G verkkoon, ainakaan merkkivalon mukaan. Lisäksi latausnopeus oli samaa luokkaa (0,5 - 8Megaa kellosta riippuen) kuin DNA:n 3G modeemilla, joka on vertailun vuoksi myös käytössä.
Okei.
Palautin Elisan lainalaitteen ja hain samanlaisen modeemin lainaksi DNA:lta (tosin jouduin sen maksamaan noutohetkellä, mutta sovittiin viikon testausaika ja rahat takaisin- palautus) , sekä myös 4G -liittymän. Tämä yhdistelmä toimikin heti ihan eri tavalla. Kartan mukaan olin myös DNA:n 4G -verkon keskialueella, mutta nopeus oli eri luokkaa. Nyt olen kokeillut eri laskureilla, ja alaspäin tuleva nopeus on yleensä ollut luokkaa 15 - 25 Megaa joka riittää hyvin.
En ottanut tarjottua 24kk:n 4G sopparia (15€ /kk) vaan perussopparin hintaan 20€ / kk, joten sen saa purettua helposti jos toiminta takkuilee. Lisäksi kun ostaa modemin kertakorvauksella, toimivat niissä kaikkien operaattorien liittymät ilman mitään purkukoodeja...
Voi olla että jo maksettu modeemi jää meille testin jälkeenkin, ellei toiminta muutu täsä lähipäivinä. No, tämä on näin tässä paikassa ja tänä päivänä ja silleen, muualla ehkäpä jotekin toisin.