Kirjoittaja Aihe: Lappalainen vai lappilainen  (Luettu 12329 kertaa)

Lokakuu 20, 2013, 23:01:01 ip
Luettu 12329 kertaa

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yritin tuota selvittää tuota jopa googlen avulla, mutta kunnon vastausta en saanut. Olen itse syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla, mutta asun Lapissa, siis olenko lappilainen vai lappalainen. Itse luulisin lappilainen tai sitten vaan vanha raahelainen.

No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Lokakuu 20, 2013, 23:12:14 ip
Vastaus #1

Antti Jokinen

• Vieras
Voisko se olla näin:

1. lappilainen

Pysyvästi Lapissa asuva henkilö, Lapin läänin tai Lapin maakunnan asukas.
    Lapin läänissä tai Lapin maakunnassa syntynyt.

2. lappalainen

Lapissa syntynyt tai sieltä lähtöisin oleva tai siellä asuva henkilö
    saamelainen, etniseltä syntyperältään Lapista oleva, lappalaisten jälkeläinen

Lokakuu 20, 2013, 23:37:17 ip
Vastaus #2

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voisko se olla näin:

1. lappilainen

Pysyvästi Lapissa asuva henkilö, Lapin läänin tai Lapin maakunnan asukas.
    Lapin läänissä tai Lapin maakunnassa syntynyt.

2. lappalainen

Lapissa syntynyt tai sieltä lähtöisin oleva tai siellä asuva henkilö
    saamelainen, etniseltä syntyperältään Lapista oleva, lappalaisten jälkeläinen

Terve Antti,

tätähän minä juuri tarkoitinkin, en kuulu kumpaankaan kategoriaan 100 prosenttisesti koska luultavsti muutan täältä pois. Rauzi taas on puoliksi lappalainen vaikka on syntyny Stadissa ja aikoo muuttaa Espanjaan.  ;D ;D ;D ;D
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Lokakuu 21, 2013, 06:48:41 ap
Vastaus #3

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Meijjän Rouvan enon rouva Ivalossa sano elläessään ettei hyö ou mittää lappalaisia, vaan Lapin ihmisiä.
Rouvani eno oli syntyjään Oulunläänin Pyhäjärvestä, hänen rouvansa Lapinläänin Rovaniemestä, ja kunpikii oli jumittunu sinne Ivaloon joskus 50-luvulla.
Nyt kunpanenkaa niistä ei sano ennää mittään kun molemmat on jo kuollu, mutta heijän 2-poekaansa perheineen assuu yhäkkii Ivalossa. Onko ne sitten niitä lappilaesija, kun ovat siellä syntyneet?  ::)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 06:50:17 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Lokakuu 21, 2013, 07:07:56 ap
Vastaus #4

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Meijjän Rouva on Lappalainen vaikka onkin savolainen.  Tai oli Lappalainen ennen naintia. Ahti Karjalainen ei ollut karjalainen vaan hämäläinen. Johannes Virolainen oli oikeesti karjalainen.
Napahulluna on hyvä olla.

Lokakuu 21, 2013, 07:12:47 ap
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Meijjän Rouva on Lappalainen vaikka onkin savolainen.  Tai oli Lappalainen ennen naintia. Ahti Karjalainen ei ollut karjalainen vaan hämäläinen. Johannes Virolainen oli oikeesti karjalainen.
Nii minunkii sisko on Ruotsalaenen, vaekka onkii syntyperräenen Savon suomalaenen. :-\
-pena-

Lokakuu 21, 2013, 08:53:27 ap
Vastaus #6

Markku Saarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mc Debit
Ite oon syntyny Kemisä, ja näin olle oon Kemiläinen ja peräpohojolainen, mutta en Lappalainen saatika Lappilainen.  o_o

Lokakuu 21, 2013, 09:21:44 ap
Vastaus #7

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ite oon syntyny Kemisä, ja näin olle oon Kemiläinen ja peräpohojolainen, mutta en Lappalainen saatika Lappilainen.  o_o

Ootkin Meri-lappilainen  ;)

Lokakuu 21, 2013, 09:24:32 ap
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Rouvani eno oli syntyjään Oulunläänin Pyhäjärvestä, hänen rouvansa Lapinläänin Rovaniemestä, ja kunpikii oli jumittunu sinne Ivaloon joskus 50-luvulla.

Pieni tarkennus.... Pyhäjärvessä syntyy kaloja ynnä muita ameeboita , harvemmin ihmisiä ( vaikka.....mene ja tiedä ? ) ja voi siinä uidakin, olen itse kokeillut, joskaan en sitä tarkasti muista kun kyseessä oli mp-kokoontuminen... :P

Mutta Pyhäjärvellä ja Rovaniemellä tapahtuu vaikka mitä mukavaa kun niissä molemmissa assuu ihimisiä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 09:42:08 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Lokakuu 21, 2013, 10:19:23 ap
Vastaus #9

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Pieni tarkennus.... Pyhäjärvessä syntyy kaloja ynnä muita ameeboita , harvemmin ihmisiä ( vaikka.....mene ja tiedä ? ) ja voi siinä uidakin, olen itse kokeillut, joskaan en sitä tarkasti muista kun kyseessä oli mp-kokoontuminen... :P

Mutta Pyhäjärvellä ja Rovaniemellä tapahtuu vaikka mitä mukavaa kun niissä molemmissa assuu ihimisiä.

Niin meilläkii Kuopiolla assuu vähemmän ihmisiä kun teillä Oululla.  :P
-pena-

Lokakuu 21, 2013, 10:55:37 ap
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Joo ja täällä Oulunsalolla vasta vähän porukkaa assuukin. Vähempi jopa kuin Kempeleellä, Kempeleessä, vai mikä se se Kemmel on oikiasti.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Lokakuu 21, 2013, 11:22:04 ap
Vastaus #11

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Nuo paikannimien taivutukset eivät liity kielioppiin millään tavalla, esim Oulaisista kotoisin oleva on Oulaistelainen, Tornio taipuu Torniossa, ja Ylitornio taipuu Ylitorniolla....jne, taivutusmuodon päättää kunnanhallitus, ja kunkin paikkakunnan oikea taivutusmuoto löytyy vuosittain ilmestyvästä kunnalliskalenterista, olen huomannut että uutistenlukijat eivät aina ole sitä kalenteria lukeneet....
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 11:24:30 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Lokakuu 21, 2013, 12:35:22 ip
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ne taepuu mikä mitennii, Pyhäjärvellä asuva on kuulemma Pyhäjärvinen, mutta Muaningalla asuva ei ou Muaninkanen.
Mutta molemmissa Pyhissä olen joskus ollu, Pyhäjärvessä ja Pyhäjärvellä. Järvessä iliman venettä, ja järvellä venneen kanssa.  :-\
-pena-

Lokakuu 21, 2013, 15:12:05 ip
Vastaus #13

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Näinhän se on....Siinäkin on aikas iso ero että onko mies kusella vai kusessa   :P

Lokakuu 21, 2013, 15:22:19 ip
Vastaus #14

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Näinhän se on....Siinäkin on aikas iso ero että onko mies kusella vai kusessa   :P

Jäin joulua odotellessa joutuu miettimään että pistetäänkö vai pannaanko se sika hengiltä?