vieras sana eiks vaan. Mutta tuttu näkö. Itellan suomenrekisterissä olevat trailerit liikkuvat vilkkaasti esim. Nokian Rounionkadulla, ja vetureina toimii Eestiläiset halvalla vakuutetut/verotetut 2-akseliset korkeintaan 46 tonnin kokonaismassaa tottelevat nupit.
Tällaiset muualla kuin suomessa rekisteröidyt ajoneuvot saavat lain mukaan kuljettaa 3 eri täydellistä kuormaa "vieraassa maassa" (esim. suomessa) jonka jälkeen veturin on poikettava kotimaassaan kääntämäässä.
Oletko itse 15 tuntia päivässä hommissa 65 eurolla (ennen veroja) ja saatko itse henkilöautoosi liikenne & kaskovakuutuksen 130e vuodessa?
Hiljaa hiipimällä maahamme tulee nyt myös Bulgarian ja muitten roskamaiden haisuleita joilla ei rahaa edes ilmaiseen vesipulloon. Naftatankki huutaa tyhjillään ja löpö varastetaan siitä missä mahdollista. Tuovat suomeen saksalaisiin kauppaketjuihin tavaraa. Osta vaan kärry täyteen sitä tavaraa.
Syksyllä tulee eräs valvontasysteemi joka kelpaa KHO;n asti ja nykyinen tilanne ei välttämättä jatku nykyisellään. Aitona maanpetturina ostat nyt lavakaupalla siltä virokuskilta lonkeroa, joulukuussa sitä et enää saa.
Ruotsissa tilanne on nyt kartoitettu ja noin 13 vuoden sosiaalinen dumppaaminen siirretään kaupan hintoihin, eli valtion menetys lakkautettujen kuljetusyritysten ja työttömiksi joutuneiden kuskien kustannukset korjataan takaisin valtion kassaan.
Kreikka tai Liettua ei näitä kuluja meille korvaa, se tehdään itse, tänään, huomenna ja jatkossakin kaupan tiskillä.
Lukulasit mukaan kauppaan ja siirrä vaan sivuun se halpa tuontijuusto, valitse 35% kalliimpi suomalainen tuote joka pitkässä juoksussa onkin 70% halvempi.