Iltasella viinipäissäni taisin hiukkasen puutteellisesti itseäni ilmaista.
Ajoin eilen aika rikkaalla seoksella ettei mene paikat hajalle, mutta röpeltämisestä ei ole kyse.
Traktorimainen ääni ei kuulu veto päällä, vaan ainoastaan vapaalla tai alamäessä kun löysäilee
kaasua. Ja nimenomaan lämpimällä/kuumalla moottorilla.
Ääni ei ole aivan koliseva, ei kuulosta siltä että mäntä kolajaisi sylinterissä. Arvelin ennen
sylinterin porausta äänen johtuvat väljyydestä ja huonoista männänrenkaista. Eivätkä ne
jonkun tyypin neuvon perusteella itse väsäillyt männäntapitkaan oikein olleet kestäneet.
Sivuääni ei kuitenkaan hävinnyt porauksen, uuden männän ja kiertokangen yläpään helan
vaihdon jälkeen. Kun ajoin IC:tä rekisteröintikatsastukseen muutama viikko sitten, kuului
koneesta sekunnin-parin mittainen kalkatus. Ehkä huonon männäntapin johdosta
männänrengas teki tuttavuutta imuaukon kanssa. Tuntuu, että ääni on kuulunut sen
jälkeen, mutta välttämättä näillä ei ole mitään yhteyttä.
Lisäksi huomasin ennen porausta sellaisen, että pyörä kulkee hienosti 80 km/h, mutta sitten
kuuluu yksittäisiä ja lyhytaikaisia kolahduksia, joiden myötä vauhti hiljenee. Saatoin
tavata sellaisen eilenkin, kun jossain kohdin matkaa vauhti nousi lähelle kahdeksaakymmentä.
Tämäkin ilmeni mielestäni vain lämpimänä.
Huomasin tosiaan, että sylinterin alatiiviste vuotaa lämmetessä. Voisiko tämä olla yhteydessä
ääneen? Mielestäni olen kyllä tällä sylinterillä aiemminkin ajanut ilman sivuääntä.
Huolestuttavaahan tuo on, mutta joudun pyörän Savoon maanantaina. Pitää nyt viikonloppuna
koetta joutaa katsastella tarkemmin asiaa. Olen tuumaillut sellaista, että voiko tällainen
tulla ensiövedosta tai vaihteistosta? Öljyä siellä pitäisi riittämiin olla. Vai huono kiertokangen
alapään laakeri?
muokkausta:
Minäpäs koetan nauhoittaa ääntä lähipäivinä.