Kirjoittaja Aihe: Hommasin IC-projektin. Neuvoja tulen tarvitsemaan.  (Luettu 249482 kertaa)

Tammikuu 21, 2014, 07:05:24 ap
Vastaus #135

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oldtimergaragen osat on ollut ihan asiallista laatua kauttaaltaan, joskus jopa veivinkyljessä oli IC-logot, nykyjään ovat uustuotantoa.
Tuoltakin saa neljää ylikokoa; http://moto-boxer.com/index.php?cPath=24_75

Tammikuu 21, 2014, 08:42:05 ap
Vastaus #136

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla on vain noita vanhoja japsipyöriä ja siksi tämä " lähi-idän " pyörän ympärillä pyörivä projekti-ketju on ollut mielenkiintoista luettavaa.
Projektin seuraaminen on ollut kuin saippuaooppera " kauniiden ja rohkeiden" seuraamista. Jännityksellä odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu.
Lisää tällaista. Alkaa itsekin lämmetä ajatukselle hankkia oma IC-projekti.

Mukava tietää! Mielellään näistä toilailuista ja juonenkäänteistä kirjoittelee, ja aina parempi, jos on innokkaita lukijoita. Hyviä neuvoja tai vähintään avustavia arvioitahan täältä on hyvin saanut.

Nyt olen purkanut koneen palaiksi ja putsaillut mm. kaikki vaihteiston osat huolella. Vielä kun lohkot jynssäilen jonkinmoisiksi ja saan nuo muutamat uudet palaset käsiini niin alan kokoamaan taas. Vaihteiston osat otin varakoneesta, jossa se tuntui pelaavan paljon jämptimmin. Katsotaan miten sitten vaihtuu kun tuon kokoon saa. Kellarin lattia on sen verran hiekkainen, että joudun olohuoneen pöydällä pistämään moottorin kasaan.

Onneksi tuo toinen puolisko on varsin suvaitsevainen tällaisia olohuone-touhuja kohtaan. Jos sisällä korjaamiselle on peruste, on tarkkaavainen öljyn sun muun moskan kanssa ja pitää homman tarpeeksi pienenä niin hän on pikemminkin kiinnostuneena katselemassa mekaanisten laitteiden rakennetta, kuin hätistelemässä korjaajaa pellolle romuineen.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Tammikuu 21, 2014, 11:14:11 ap
Vastaus #137

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Varo vaan Martti että kun se parempi puolisko alkaa neuvoa sua,sen vuoksi minun on tehtävä vastaavat hommat tallissa.Jos ja kun tekisin
huushollissa niin saisin aivan varmasti neuvoja,tiedä häntä sitten niiden oikeellisuudesta mutta kyllä siihen tultaisiin hypistelemään osia.
Mukava on seurata sun projektia ja kuinka auliisti olet saanut neuvoja,oletko aiemmin korjaillut ja rakennellut teknillisiä laitteita?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2014, 11:15:48 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 21, 2014, 11:59:19 ap
Vastaus #138

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mukava on seurata sun projektia ja kuinka auliisti olet saanut neuvoja,oletko aiemmin korjaillut ja rakennellut teknillisiä laitteita?

Jonkin verran koko elämäni ajan. Polkupyöräni olen itse korjannut 7-8 -vuotiaasta saakka ja muutenkin pyrintönä on ollut aina korjata itse kaikki minkä vain pystyy. Välillä joutuu toteamaan, että ei pystynyt. Moottorivehkeisiin rupesin kuitenkin vasta kolmisen vuotta sitten kun hommasin vanhan Jupiter -mopon.

On tässä jo paljon opittukin, mutta paljon on vielä oppia edessä. Sen olen ainakin huomannut, että yleensä se oma teoreettinen arvio ongelmasta ei osu kohdilleen, ja kokemuksen kautta saavutettu tieto on näissä vehkeissä huomattavasti arvokkaampaa. Näyttää siltä, että tällaisessa kaksitahtivehkeessä ongelmat ovat useimmiten aivan yksinkertaisia ja loogisia. Niiden hoksaaminen vaan voi olla reilusti hankalampaa ainakin tässä vaiheessa opin tietä.

Tammikuu 21, 2014, 14:22:05 ip
Vastaus #139

juha helenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverin pojalle kävi sellainen tapaus,että meni neuvoon kavereitansa mopon korjauksessa,kaikki meni hyvin mutta kun kaverit kysy mistä se oli oppinut kertoi äitinsä opettaneen,siinä meni pojan katu-uskottavuus.Eli ei nää hommat aina niin munia tarvi.Ps.Tiskikoneessa on hyvä pestä osia,siinä sitä katsotaan mitä puoliso sanoo.

Tammikuu 21, 2014, 15:00:54 ip
Vastaus #140

mikanurminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka Izhevskin mp-tuotteiden ihailijat,
myös tuolta eBaysta olen osia Issikoihin tilannut mm. tiivisteitä, hanoja, kärjettömiä SoveKin sytkiä yms. ja kaikki on toiminut ok. Sehän on sellainen kansainvälinen "Huutonet"-foorumi.
Ks. tämä allaoleva linkki IC:n stefasarjasta, tuolta Mastersss:ltä olen tilannut tavaraa ja no problem.
http://www.ebay.com/itm/The-complete-set-of-seals-for-a-motorcycle-IZH-JUPITER-/370597323584?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item5649526340&vxp=mtr#ht_895wt_1122

t. Mika Nurminen, U:ki
Terveisin,
Mika Nurminen
Uusikaupunki
p. 040 547 6828
mikaonurminen@gmail.com

Helmikuu 01, 2014, 22:30:04 ip
Vastaus #141

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitten hiukan historiaa:

On tunnettu tosiseikka, että Neuvostoliitossa kansaa koulittiin jos jonkinlaisilla keinoilla. Valtion propagandakoneisto oli varsin ahkera: laitettiinpa muun muassa taidemaailma palvelemaan järjestelmää kehittämällä sosialistisen realismin tyylisuunta. Väestöön pyrittiin tällä tavalla istuttamaan ihanteita, joita ajateltiin kommunismia kohti kehittyvässä yhteiskunnassa tarvittavan.

Monien muiden ihmisluonnon osa-alueiden ohella kärsivällisyyttä ja peräänantamattomuutta pidettiin neuvostokansalaiselle tärkeänä luonteenpiirteenä. Olihan peräänantamattomuuden puutteen vaaroista saatu tuntuvia näytteitä toisen maailmansodan alkunäyttämöillä. Vuonna 1945 perustettiin komitea, jonka tarkoitus oli korjata asia. Millä keinolla Uuden Ajan neuvostokansalaisesta saataisiin kärsivällinen ja peräänantamaton? Pian huomattiin, että näitä henkisiä voimavaroja ei voi edistää ainoastaan taiteen keinoin. Insinöörikunnan huiput kutsuttiin mukaan tähän tärkeään hankkeeseen.

Erään kokousiltaman jäljiltä löydettiin tyhjän votkapullon pohjaan tarttunut suttuinen paperi, josta pystyttiin tulkitsemaan seuraava sanapari: "Normal katastrof". Nykyisille itäpyöräharrastajille tämä lentävä lausahdus on jo aivan tuttua kauraa, mutta 1940-luvulla lause edusti uusinta uutta kansanluonteen muokkauksen saralla. Tästä alkoi myös muutamien hyvin tuntemiemme neuvostokulkuneuvojen tarina. Ei mennyt montaakaan vuotta, kun sotasaaliina saaduista saksalaisista huipputason piirustuksista ja kokoonpanolinjoista oli taitavan insinöörikunnan käsissä muokattu normal katastrof -aatteen mukaiset versiot.

Eräs tämän historiallisen tapahtumaketjun konkreettisista todisteista, malli IC 56 tarkemmin sanottuna, on allekirjoittaneen omistuksessa. Uskallan väittää paneutuneeni tarkasti kyseiseen kappaleeseen ja en voi muuta kuin ylistää sitä taitoa ja nerokkuutta, jota neuvostoinsinöörit ovat työssään osoittaneet. Olen omistanut mainitun moottoripyörän noin 9 kuukauden ajan, eikä sen kärsivällisyyttä ja peräänantamattomuutta kehittävä vaikutus ole vieläkään laantunut. Päinvastoin, olen ollut niin tyytyväinen tähän henkisen kasvun mahdollisuuteen, että olen irrottanut pyörästä moottorin jotta voin kehittää itseäni myös olohuoneessa. Vaihteisto on ollut nyt kaksi päivää vuorotellen levällään ja kasattuna, eivätkä vaihteet vieläkään asetu jämptisti kohdalleen. Voiko tässä enää muuta tehdä kuin kohottaa toiveikkaan katseensa tulevaisuuteen ja kuiskata hiljaa, mutta päättäväisesti: Normal katastrof!

Helmikuu 02, 2014, 09:15:40 ap
Vastaus #142

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Daa... ja ljubljuu stoo eetta praavda.
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 02, 2014, 09:16:59 ap
Vastaus #143

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Ennenkuin mies opiskelee IZHiä, Hänelle vuoret ovat vuoria ja meret meriä; kun hän on päässyt tehtaan-totuuden jäljille hyvän mestarin opettamana, vuoret eivät ole hänelle vuoria eikä meret ole meriä; mutta kun hän lopulta saavuttaa todellisen totuuden kipinän, vuoret ovat jälleen vuoria ja meret ovat jälleen meriä."
 :)

Helmikuu 02, 2014, 09:19:43 ap
Vastaus #144

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!

Älä huoli,Martti...Kärsimyksen kautta se kirkkain kruunu on
useinkin päähän ansaittu!

t. Markku

Helmikuu 02, 2014, 09:35:47 ap
Vastaus #145

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!

Älä huoli,Martti...Kärsimyksen kautta se kirkkain kruunu on
useinkin päähän ansaittu!

t. Markku

Joo, eiköhän tämä tästä edisty kun vain saa palikat kohdalleen. Oikeat palaset oikeilla paikoillaan oikein päin. Ja oikeassa kunnossa. Kyllä se silloin viimeistään alkaa pelaamaan.

Sitten on ihan kyseltävääkin. Kun tuossa vaihteistossa ei nyt mene aivan joka kerralla kaikki vaihteet päälle, niin voiko asia olla paremmin kun sinne tunkee öljyt ja moottori on käynnissä. Voiko olla, että olohuoneen lattialla vaihdepoljinta rämpätessä vaihteiston rattaiden kyljessä olevat hammastukset eivät kohdistu paikallen, kun rattaat eivät ole liikkeessä? Toisin sanoen hammastukset sattuvat päällekäin ja vaihde ei mene päälle? Tällä hetkellä tosiaan kaikki vaihteet menevät VÄLILLÄ päälle, mutta toisinaan eivät. Välillä tuntuu jäävän ikään kuin vaihteiden puoliväliin, ja varovasti polkemalla sitten taas osuvat rattaat kohdilleen.

Jos tästä olisi kokemusperäistä tietoa saatavilla. Ei huvittaisi taas pistää pyörää kasaan oman teorian pohjalta ja huomata että ei teoria ja käytäntö kohdannut.

Helmikuu 02, 2014, 09:56:56 ap
Vastaus #146

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja kyllä tuossa minun tarinoinnissa oli ihan ajatus taustalla. Tässä nyt on tullut se yhdeksisen kuukautta tämän pyörän kanssa räpellettyä. Ja minä kun tuota pään käyttämistä ja henkisen puolen kehittämistä ihmisessä arvostan, niin sen olen nyt huomannut, että tässä hommassa kyllä kärsivällisyys ja peräänantamattomuus tosiaan ovat koetuksella. Näitä kun moni vuosia tai vuosikymmeniä rassaa niin kyllä siinä hätäisempikin kaveri jo oppii keskittymiskykyä! Nämä vekottimet kun eivät taida häiläämällä paremmaksi muuttua.

Helmikuu 02, 2014, 10:28:11 ap
Vastaus #147

paavosuorsa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • kaikki selviää tavalla tai sillä toisella.
Vaihteiston vetoakselin valkometallilaakeri kannattaa vaihtaa, pronssilaakeriin. Sitten kun asennuspisteet on vielä kohillaan, ei varmaan ole ongelmia vaihteitten kanssa. Vaihteiston rattaat ovat sitä luokkaa, ettei taida nykyautoistakaan löytyä. Parastaha tässä vielä on ettei tarvii koko moottoria halkaista. Iiceellä ajaminen (ainakin minulla) täytyy suorittaa arvokkaasti, kuten ässä sarjan mersulla, rauhallinen vaihtaminen ja eteneminen. Mikäli vaihdat hätäseen menee seuraavaan vapaan paikalle, sitten kirotaan: Perkele tää o viimene itäpyörä minkä ostan.

Helmikuu 02, 2014, 10:45:02 ap
Vastaus #148

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihteiston vetoakselin valkometallilaakeri kannattaa vaihtaa, pronssilaakeriin. Sitten kun asennuspisteet on vielä kohillaan, ei varmaan ole ongelmia vaihteitten kanssa. Vaihteiston rattaat ovat sitä luokkaa, ettei taida nykyautoistakaan löytyä. Parastaha tässä vielä on ettei tarvii koko moottoria halkaista. Iiceellä ajaminen (ainakin minulla) täytyy suorittaa arvokkaasti, kuten ässä sarjan mersulla, rauhallinen vaihtaminen ja eteneminen. Mikäli vaihdat hätäseen menee seuraavaan vapaan paikalle, sitten kirotaan: Perkele tää o viimene itäpyörä minkä ostan.

Tällaista tietoa juuri toivoinkin saavani. Kyseessä taitaa siis vaan olla vaihteistolle ominainen käytös. Vetoakselille näytti jääneen tuntuva välys, sinne vielä prikkaa väliin ja konetta vaan kasaan. Eiköhän tämä tästä taas lähde etenemään. Tuo valkometallipusla tuli jo vaihdettua viime kesänä, eikä ihan helpolla tahtonut paikaltaan lähteä...

Helmikuu 04, 2014, 18:56:54 ip
Vastaus #149

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aiemmin kyselin vedon yht'äkkisestä katoamisesta. Tukkoisesta kaasarista (ja bensahanasta) oli kyse, kuten Keräsen Tatu tuolla pari sivua taaksepäin arvelikin. Syksymmällä hapotin tankin, mutta ei tainnut hyvä tulla kerralla. Arvelisin, että pyörän tärinä on irrotellut sisälle jääneitä roskia. Nyt pitäisi vaihteidenkin pelata ja uutta laakeria sekä stefaa on koneessa.

Aihe on lukittu. Vain ylläpito voi vastata.