Kirjoittaja Aihe: mistä / miten ajokortti kohtuu hintaan? HOMMATTU (raporttia)  (Luettu 12794 kertaa)

Toukokuu 13, 2013, 10:41:00 ap
Vastaus #15

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://yle.fi/uutiset/ministeri_reagoi_ylen_tietoihin_ajokortti_on_liian_kallis/6593874

Oikein ministerikin havahtunut. Valtio toki nappaa näköjään 20pinnaa hinnasta veroina :-) Mutta bisnismies- tai nainenhan nostaa hintaa niin kauan kun kauppa käy ja sitten kun se hyytyy hintaa hieman alennetaan...
Mutta kyllä tuohon hintaan pitäisi jo lailla puuttua. Thaimaassakin saa kympillä...ajokortin.

Toukokuu 13, 2013, 14:02:31 ip
Vastaus #16

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se koira älähtää mihin kalikka...no vitsi, vitsi. En tarkoitakaan että kympillä pitäisi pahvi saada mutta olisi ihan mielenkiintoista kuulla minkälaiset katteet näillä hinnoilla tulee. Ei näitä kuitenkaan ilman voittoa kukaan tee. Ja valtiovallan ilmeisesti pitäisi keventää vaatimuksia kortin suhteen, tuntimäärät yms. Ja tottakai jos pystyisin niin vuolisin itsekin rahaa niin paljon kun kehtaisin, niiinhän kaikki muutkin tekee...
Tulee mieleen vakuutusala, miksei esim. liikennevakuutusta saa ottaa ulkomaiselta vakuutusyhtiöltä??

Toukokuu 13, 2013, 22:33:37 ip
Vastaus #17

Antti Jokinen

• Vieras
Hyvä, Risto!

Juuri näin. Liikennesäännöt pitäisi kaikkien osata, ja siksi se kuuluisi jo peruskouluun. Ajoneuvon hallinta sitten autokoulussa.

Toukokuu 14, 2013, 01:26:46 ap
Vastaus #18

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Aikoinaan ku ajoin korttia kuoma autolle niin opettaja sanoi et se 38T on vain sovittu ja laki vaati silloin 12T ajoa eli heti inssiin ja just hain sen kortin ku oli kuivumassa, autokoulut lypsää liikoja. Hieno ja ihan kuiva kortti oli, lekurit ny tappelee tarviiko sairas mies ammattiajokorttia.

Toukokuu 16, 2013, 14:52:50 ip
Vastaus #19

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
kysyin autokoulun opettajalta lappajärveltä
mikä olisi halvin hinta millä kortin saisi,
vastaus: 1650e siihen vaiheeseen että saa kortin(väliaikaisen vai?) + joku vaihe 280 + joku pienempi vaihe lisää  noin 200e
eli yhteensä paljon :'(

Toukokuu 16, 2013, 15:49:06 ip
Vastaus #20

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysy paljonko ajotunteja tarvitaan lain mukaan ensinmäisee ja paljonko autokoulut ovat sopineet hyväksi määräksi, jos oppilas ei ole tumpelo niin hinnasta puolet pois. Laki ja käytäntö on eri asioita, myös aseluvissa kun Suomessa on vapaus olla ilman minkään yhdistyksen jäsenyyttä jota vaativat ei metsästystarkoitukseen hankittavasta aseesta ja hui jopa itselataavasta pistoolista. Helpoiten saa luvan ensiaseeksi 357 Magnum revolveriin kuin 22Lr pistooliin, ihmeellistä mutta niin totta. Siis autokoulut vaan kouluttaa ja ovat sopineet sopivan tuntimäärän mutta onhan meillä lakikin vielä ja ne ajotunnit maksaa.

Toukokuu 16, 2013, 16:06:36 ip
Vastaus #21

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Nyt se koulutus alkaa jo pienenä kiroilevien ja lliikennesäänöistä piittaamattomien vanhempien opastuksella."

Minä tuosta asiasta pidin suukopua 70-luvulla Liikenneturvan kouluttajakurssilla. Sanoin, että meidän kakarat ovat saaneet ajo-opetusta auton takapenkillä syntymästään lähtien. Epäilin myöskin, ettei niitä asenteita enää myöhemmin juurikaan muuteta. Sehän oli ennenvanhaan niin, että lasten katsottiin oppivan 3-vuotiaaksi saakka ja sen jälkeen ei mitään.

Toukokuu 16, 2013, 16:29:02 ip
Vastaus #22

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minä sain 19-vuotta sitten vappautuksen junijoori P.E :n opetuslupakouluttajan tehtävästä, vaekka olin tehtävään halukas ja vappaaehtonen. ::)

Anoppi ja sen tytär olivat sitä mieltä että hyö maksaavat lapsen autokoulun mieluummin kun antavat minun opettoo.
Semmosia ne naeset on, ei ne ymmärrä autoelusta eikä lastenkasvatuksesta hevonhunppoo. :-X
-pena-

Toukokuu 16, 2013, 16:51:09 ip
Vastaus #23

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Opetus lupa on kuulemma hyvä tapa saada avioero tai lapset tilaan jossa eivät puhu isälleen noin kymmeneen vuoteen, soon itsemurha meininkiä. Ennemmin ylitöissä jotta saa kortin maksuun ja kärsiköön joku vieras opettaja, meillä on ollu suvussa tapana panna hattu kiertämään jotta korttirahat saadaan. Kannattava sijoitus kun sitten saa innokkaan kuskin itselleen ja sanoo et älä aja tankkia ihan tyhjäksi ja tuut hakeen ku soitan niin ei ruostu oma auto pihaan. Mä katson pienen avun sijoitukseksi, nytkin eilen kummipoika vahas mun venettä niin antaumuksella kun lainasin 500€ auton laittoon ja sopimus maksa kun pystyt vaikka pieniä summia ja kun 400 on kasassa vedetään punakynällä viiva yli, niin puolentoistatunnin Dopperin talutus/juosutus on 10€ ku en nyt siihen itse kykene. Ihan sama millätavoin maksaa, mulla on kuski puhelinsoiton päässä ku kummipoika ottaa max kerran kuussa kaljaa ja sitten on aina joku selvä kaveri. Näin vanhana ja kipeänä pitää osata nauuttia elämästä, sukelluspullosta loppuu ilma niin soitto et ota mun auto ja käy täyttämässä ku en saa kantaa niin painavaa, tunti puolitoista menee täytössä niin satakilsaa on tullu mittariin lisää eli enon Mazdakin kelpaa hupiajeluun.

Toukokuu 16, 2013, 21:00:12 ip
Vastaus #24

Antti Jokinen

• Vieras
Minä opetin vaimoni ja tyttäreni ajamaan. Molempien kanssa olen vielä puheväleissä, kunhan en enää puutu heidän ajamiseensa. Hyvin he molemmat ajavat, ei ole ollut tarvettakaan puuttua. Joskus toki tekisi mieli, mutta silloin olen mieluummin puraissut kieltäni.  :P

Toukokuu 16, 2013, 21:47:26 ip
Vastaus #25

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä on äitimuori hoitanut koko nelipäisen lapsikatraan ajo-opetuksen. Ihan kelpo työtä taisi tehdäkin, ei ole kukaan tähän mennessä kolaroinut tai muuten suuremmalti autolla hölmöillyt.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 16, 2013, 21:53:46 ip
Vastaus #26

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Kyllähän tuo poitsi vielä puhuu, vaikka opetin ensin kevarikortin ja sitten B-kortin, jälkimmäinen tuli tiistaina. Niitä syventäviä vaiheita, eikä väli-A:ta voi kotikonsteiin enää opettaakaan.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Marraskuu 21, 2013, 21:46:16 ip
Vastaus #27

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
kortti tuli tänään :D :D :D :D
corsalla ajeltu 100km päivän valosta illan lumipyryyn keliä ollut

kortti hankittuna lappajärven autokoulusta ja hinnat alhaalla SISÄLTÄEN ALV:n

teoria opetus 520e
lupamaksu poliisille 60e
kemoran ratamaksu 45e
inssi ja teoria koe maksut yht, 111e
ajotunnit 17kpl x 63,00 =  1070e
autonkäyttö tutkinnoissa 59e

+ pimeän koulutus 60e

tulevat (nyt paperi kortti, kohta postista väliaikainen 2v voimassa)

palauttava vaihe 180e                                 suoritettava 1kk- ? kuluttua

syventävä 285e                                           suorittettava 3kk-2v kuluttua
-2h arvionti ajoa
-liukkaan harjoitus
-teoriaa

suosittelen !
erittäin kunnollista ja hyvää opetusta

Marraskuu 21, 2013, 22:29:22 ip
Vastaus #28

Antti Jokinen

• Vieras

Marraskuu 22, 2013, 10:38:33 ap
Vastaus #29

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kannattaisikohan ottaa ajoluvan haluavan parin viikon matka,kortti kaupan päälle...
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/lilli-ajaa-kortin-espanjassa-hinta-alle-1000-euroa/1319083

Täällä opettavat kyllä väärin ajamaan,auto hiljentääpi eli pysähtyy kun jalankulkija köpöttelee suojatielle,hirmu noloa...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2013, 10:50:28 ap kirjoittanut Risto Sollo »