Kirjoittaja Aihe: Royal Bullett 500 / Jawa 350 kumpi voittais?  (Luettu 22561 kertaa)

Toukokuu 06, 2013, 22:25:06 ip
Vastaus #15

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siellä taas kiukutellaan! :laugh: :laugh: :laugh:

L&K.

Toukokuu 06, 2013, 22:31:28 ip
Vastaus #16

Stefan Holmström

• Vieras
Tota noin. Osa tuumaisista on päivitetty millisiin. Tai sit ne on jotain intialais-metristä välikokoa  :laugh:

Toukokuu 07, 2013, 09:19:00 ap
Vastaus #17

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siellä taas kiukutellaan! :laugh: :laugh: :laugh:

L&K.

Joo, niin näköjään. Enpäs vaihda Royaliin uhallakaan, oli kumpi vaan parempi. Ajan Jawalla, vaikka kiusalla  8) Oon minä sen verran hankala venkula.

Mutta ihanpa toella: kaveri aikoinaan Jawaa suositteli. Tumpelona ostin pientä pintaremonttia vaatineen yksilön, jonka pikku vaivalla sain MR-kuntoon ja katsastettua. Vähä pelkäsin miten osaan museopyörän ylläpitää. Onpahan ollut yllätys kuinka vaivaton peli Jawa on, pensaa ja öljyä kun laittaa tankkiin niin ei muuta kuin menoksi.  Kaikki huollot ihan helppo tehdä ohjekirjan mukaan. Jawa on jotenkin meikeläisen olonen, ehkä krouvia työtä mutta kyllä se sen perustehtävänsä hoitaa.

Monet muutkin laitteet kyllä kiinnostaa, oishan vaikka joku viissatanen musta Triumph tiger helkkarin komee. Tai entisöity flathead Harrikka. Mutta ehkä parempi ettei meikä tumpeloi semmosia arvopyöriä pilalle. Kyllä sitä sinistä savua varmaan jäis kaipaamaan.. :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2013, 09:50:18 ap kirjoittanut Jorma Korolainen »

Toukokuu 07, 2013, 11:57:33 ap
Vastaus #18

veijo sallinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jawallako ei ole sielua? Ainakin minun valkoisella on ;D ;D

Toukokuu 07, 2013, 12:00:25 ip
Vastaus #19

Stefan Holmström

• Vieras
Hyvin ne on Jawa ja Enfield pärjänneet talven yli mun tallissa, alle puolen metrin etäisyydellä toisistaan. Ei ole kummankaan sielu kärsinyt tällaisesta läheisyydestä.

Toukokuu 08, 2013, 17:14:23 ip
Vastaus #20

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enffieltin tehtaalla on rekrytoituna semmosia seittenkätisiä jumalia. Seittemän kättä puolellaan niinku.

Tulee pyörä kasatuksi ja sielu hoijetuksi.

Näin se on.
Kommentteja uuninpankolta.

Toukokuu 08, 2013, 20:07:01 ip
Vastaus #21

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Kyllä se on siunattu pyörä tuo Royal Enfield!  :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Toukokuu 09, 2013, 05:15:35 ap
Vastaus #22

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En tiedä oletko tosissasi, vai provosointiko on mielessäsi. Oudoksuttaa nuo sinun jutut. Kumminko mahtaa olla? Haluaisin tietää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 05:31:32 ap kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 09, 2013, 09:42:45 ap
Vastaus #23

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen

En tiedä oletko tosissasi, vai provosointiko on mielessäsi. Oudoksuttaa nuo sinun jutut. Kumminko mahtaa olla? Haluaisin tietää.
                                                                                                                                                                                                                             Joo kyllä TAKALAN pitäisi pitää nuo uskon asiat siellä omissa seuroissa eikä kiukutella näillä sivuilla.  sanoisin että  selvää provosoitia kyseisen kirjoittajan taholta. Huumoria tässä ei ole.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 21:06:11 ip kirjoittanut rauno yrjölä »

Toukokuu 09, 2013, 13:07:14 ip
Vastaus #24

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä minusta moottorpyöräin sielukkuutta passaa pohtia, ei siinä mitään, mutta minusta se on varsin henkilökohtainen juttu minkä pyörän kokee sielukkaana. Ei se sielu siinä pyörässä ole, vaan itse kunkin ajatuksissa. "Kauneus on katsojan silmässä". Ihmetyttää vain tuo ehdottomuus ja se, että esitetään oma näkemys asiasta täytenä totuutena.

Itse pidän Jawaa merkkinä, johon liittyy tietty "sielukkuus" tai "henki". Sillä on kuitenkin ollut iso merkitys Suomen maassakin aikoinaan. Metsurit ja muut liikkuvaiset työntekijät ovat niillä työmaille ajelleet, ja maaseudulla on lähdetty huvitteluihin ja muihin paljolti juuri näillä peleillä. Siitä jos jostain pyörä sitä henkeä saa!

Itse olen mahdollisesti Jawaa hommaamassa ensimmäiseksi pyöräksi ja minua ilahduttaa suuresti ajatus siitä mitä kaikkea tulevalla pyörälläni on mahdollisesti tehty. Se on saattanut esimerkiksi aukaista ihan uuden maailman jollekin maalla asuvalle nuorukaiselle kun on päässyt entistä paremmin liikkumaan pitkiäkin matkoja. Tai sitten sillä on voitu käydä tekemässä pitkää päivää metsätöissä. Ehkä sitä on pidetty silmäteränä ja huollettu ja puunattu ylpeänä. Itsellenikin se uusia liikkumisen mahdollisuuksia avaa, aion myös matkata sillä silloin tällöin metsätöihin kauniiseen Savon maahan, ja pitää siitä hyvää huolta. Näissä jutuissa se pyörän sielu on. Tuleva pyöräni on ehkä ollut iso ja tärkeä osa jonkin nuoren miehen elämää 50 vuotta sitten, ja nyt siitä tulee yhtä lailla iso ja merkittävä osa minunkin elämääni. Pyörän perinne jatkuu eteenpäin, se saa arvoisensa käytön. Voin jo kuvitella kuinka parkkeeraan pyörän klapikoneen viereen ja kaivaa termospullon esiin parin tunnin ajelun jäljiltä. Katselen, tuumailen ja pistän traktorin pyörimään. Näitä juttuja sitä sitten tulee myöhemmin lämmöllä muisteltua. Ja jolle kulle muulle pyörä on jo ollut tällä tavalla merkittävä vekotin, ainakin melkoisella todennäköisyydellä.

Moottoripyörä ei ole muuta kuin kasa erilaisia metalleja, muoveja jne. Pyörän sielukkuus on minusta siis sen ja omistajan suhteessa. Tai sitten pyörän historiassa, mutta nimenomaan katsojan silmässä. Itse en pidä esimerkiksi monia jenkkipyöriä erityisen sielukkaana, niistä puuttuu sitä jotain, mitä nyt vaikka Jawassa on. Ne ovat aika pitkälti mahtailevia ja näyttäviä. Itäpyörässä on nöyryyttä. Sitä, kun ei ole tarkoitus pröystäillä vaan sopeutua olosuhteisiin. Jenkkipyörät yleensä ottaen ei ole minusta sillä tavalla historiallisesti merkittäviä Suomen maan näkökulmasta kuin itäiset vehkeet joiden kanssa täällä on työskennelty ja vietetty vapaa-aikaa puolivälissä viime vuosisataa. Nämä jutut on minulle olennaisia, muille ne ei sitä välttämättä ole. Itse en saa isosta, puunatusta jenkkipyörästä, tai vaikka nojatuoli-japanilaisesta irti sitä tunnelmaa kuin varmasti moni muu saattaa saada, mutta ei se ole minusta mikään syy pilkata niitä pyöriä.

Minusta se, että kokee pyörässään olevan jotain "sielua" tai "henkeä" on iso osa tätä harrastusta. Ja se on nimenomaan henkilökohtainen juttu jota ei minun mielestä ole erityisen fiksua pistää halvalla. Mikä siinä on niin paheksuttavaa, että minä nautin elämästäni Jawan kanssa? Tai sitten kiroilen tien laidassa Jawan poksahdettua, ihan sama, teen mitä teen. En vain pysty ymmärtämään mikä siinä on niin vialla, että joku muu siitä asiasta jaksaa huomautella siitä kerta toisensa jälkeen.

Jos Vesalla on provosointi mielessä niin silloin hän on kyllä hommassaan onnistunut. Ainakin itse olen näköjään provosoitunut, näinkin pitkän tekstin verran...
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 09, 2013, 14:39:40 ip
Vastaus #25

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen

Jos Vesalla on provosointi mielessä niin silloin hän on kyllä hommassaan onnistunut. Ainakin itse olen näköjään provosoitunut, näinkin pitkän tekstin verran...

No niin osuit asian ytimeen, huumorilla mennään...

Kaksi Jawaakin on tallissa, toinen sielulla ja toinen ilman.
DT 500 on sielukas peli! 8)

Toukokuu 09, 2013, 15:38:36 ip
Vastaus #26

timo t.laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 tää rojali varmaan voittais kolmepuolikkaan jawan, dt 500 antaisi paremman vastuksen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Simson 425 -57, Maico GM250 -85, Jawa 896, Jawa 640, CZ 513, TM450MX

Toukokuu 11, 2013, 15:36:22 ip
Vastaus #27

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Tuo Royal on hieno!
Voittaa kyllä ulkonäössä mun DT:n...  :P

Toukokuu 11, 2013, 21:53:36 ip
Vastaus #28

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kieltämättä aika raakaa provoa välillä mutta huvittaa myöskin kun jotkut eivät sitä heti näe tai ottavat vähän turhan vakavasti :D

Toukokuu 12, 2013, 09:31:50 ap
Vastaus #29

Ismo Hakamäki

• Vieras