Kirjoittaja Aihe: Sitikka DS 19  (Luettu 18787 kertaa)

Marraskuu 19, 2012, 16:46:51 ip
Luettu 18787 kertaa

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään tulee Teeman Design-klassikot -ohjelmassa puolen tunnin pätkä isosta kissasta klo 20:30.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 19, 2012, 18:29:04 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Viime viikolla tuli vastaava dokumentti Fiat 500:sta.

Marraskuu 19, 2012, 18:58:24 ip
Vastaus #2

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voi rähmä! Viiatit oli mieluisampia... Joskohan areenasya vielä löytyisi.

Marraskuu 20, 2012, 00:27:33 ap
Vastaus #3

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä näytä olevan enää Fiat 500 jaksoa, mutta Citikka jakso näkyy http://areena.yle.fi/tv/1707192

Edit:
Linkkiä korjattu
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2012, 03:13:02 ap kirjoittanut Tatu Keränen »

Marraskuu 20, 2012, 01:17:32 ap
Vastaus #4

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Seuraavaksi Jaguar E-type! Yeah!
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat

Marraskuu 20, 2012, 08:09:05 ap
Vastaus #5

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
On ne vaan Citikat hienoja autoja posotella, aikoinaan pari id:tä omistaneena. Vai kultaako aika muistot ???
Jussi 044 7212497

Marraskuu 20, 2012, 11:41:51 ap
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kyllähän Sitikka oli kymmeniä vuosia aikaansa edellä kun DS esiteltiin, muut sen ajan autot olivat hevoskärrytasoa citroeniin verrattuna,  taisi v -56  Tekniikan Maailmassa olla jotain sen suuntaista esimmäisen DS,n kuvatekstinä että: "Tämä auto on nykyaikainen vielä 50 vuoden kuluttuakin"  olen sen lehden jossain nähnyt myöhemmin..... v 1956 olin nelivuotias enkä sitikoista oikein tiennyt......

Kääntyviä lähivaloja mainostetaan nyt suurena uutuutena , mutta DS,ssä ne olivat -67 vakiovarusteena.....

Ja Citroenin kehittämä kaasu-neste jousitus on käytössä edelleenkin, se on kelvannut myös Rolls-Roycelle, tosin Citroenin armollisella luvalla, ja mersun takapäästä löytyy samat jousipallot niissä malleissa missä on automaattinen maavaran korkeuden tasaus.

Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 20, 2012, 12:29:46 ip
Vastaus #7

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan se kaunis... Kerran olen moiseen startin vaihtanut ja muistelen konehuoneen melkoisen täydeksi.

Mutta kyllä sinne toiveitten talliin tällainenkin sopisi – ja mieluiten vielä Estate-versio  :)

Marraskuu 20, 2012, 12:46:50 ip
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kaverilla oli 70-lukuinen Citroen DS  Pallas, joka lienee malliston hienoin versio, siinä oli jonkinlainen esivalintainen puoliautomaattivaihteisto jossa vaihtaminen hoidettiin ratista yläoikealla olevalla tikulla, samasta tikusta auto myös käynnistettiin, kytkinpolkimeen ei tarvinnut koskea ollenkaan liikkeellelähdössä eikä vaihtaessa ( liekö sitä ollutkaan, en muista..) Sen DirAvi - täyshydraulisen ohjauksen tehostus oli nopeuden mukaan säätyvä kuten joissain paremmissa nykyautoissakin, tein autoon jotain huoltoja ja korjauksia ja muistan myös että konehuone oli erittäin täysi.

Marraskuu 20, 2012, 13:36:07 ip
Vastaus #9

Kari Ratilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on just tollanen Pallas...se tikku ei siirrä vaihdetta, vaan hydrauliikka tekee sen. Tikku vaan ohjaa sitä. Periaatteessa nykyisissä oleva robottivaihteisto on ihan samanlainen, toi Pallaksen vaan ei vaihda vaihdetta itse. Ja kytkinpoljintahan ei tosiaan ole. Oli opettelemista sen kanssa. Kun vaihdekaavakaan ei ole normaali h, vaan 2-3-4 on peräkkäin ja 1 ja pakki mutkan takana.

Jarrupoljintakaan ei ole, vain nappi lattiassa mikä avaa hydrauliventtiiilin. Ja jarru on ihan tunnoton.

Mikään tossa ei toimi niin kuin muissa autoissa. Valot (pitkät) kääntyy ohjauksen mukaan. Ja ilmajousitus pitää maavaran vakiona. Rattikaan ei ole tavallinen, kun siinä on vain yksi puola.  Sentään kääntyy sinnepäin minne ohjaa, ettei sekin toimi päinvastoin kuin muissa.

Jotenkin on tullut tunne, että silloin sitikalla oli joku pakkomielle, että kaikki pitää tehdä omalla lailla.
Moto Guzzi Norge
Honda CB 750 F2
BMW F 650 Funduro
Honda NS 125 R
MGB Roadster
Citroen DS Pallas
Austin A 55 Cambridge

Marraskuu 20, 2012, 13:51:10 ip
Vastaus #10

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minulla oli hetken aikaa kulkineena Citroen XM V6 manuaalivaihteistolla, siinähän ohjauksessa ja alustassa on pitkälti sama tekniikka kuin DS-sitikassa, lisänä vielä jousitusta palvelevat kiihtyvyysanturit auton nurkissa jotka ohjaavat jousituksen painetta pyrkimyksenä estää auton kallistelu mutkissa, eli kyseessä on jonkinlainen aktiivijoustus "Mikään auto ei ole parempi kuin toimiva Citroen".......Sanoisin... ;)

Marraskuu 20, 2012, 14:22:03 ip
Vastaus #11

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli hetken aikaa kulkineena Citroen XM V6 manuaalivaihteistolla

Minulla on nytkin käyttöautona tuollainen mutta automaattiloodalla. Diravi onkin vekkuli laitos kun se paikallaankin palauttaa ohjauksen keskiasentoon kun vaan irroittaa kädet ratista.

Kyyti on aivan varmasti hiljaisinta ja pehmeintä mitä olen kokenut. Mutta sellaistahan ei oikein arvosteta näinä päivinä vaan jämäkkyys on kunniassaan. Ja matalaprofiilirenkaat, jollaisilla ajaessa tuota meidän tietä hammaspaikat uhkaavat irrota.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2012, 15:01:47 ip kirjoittanut Esko Simonen »

Marraskuu 20, 2012, 14:29:31 ip
Vastaus #12

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minulla varmaan olisi semmonen nytkin tosin dieselinä, mutta kun tuo parempi puoliskokin ajelee aika paljon, eikä hän jostain syystä ollenkaan tykännyt sitikasta niin laitoin siiten Audin, mutta isoon sitikkaan verrattavaa ajokokemusta ei kyllä millään muulla autolla saa, se on varmaa, kyydin pehmeys ja tunne siitä että auto ikäänkuin liitää ilmassa maan lähelllä on omaa luokkaansa.

Marraskuu 20, 2012, 14:43:23 ip
Vastaus #13

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ranskalaisille insinööreille on monessakin asiassa annettu niin vapaat kädet että en halua ajaa niillä enkä tehdä enää ikinä mitään remonttia, monen ranskattaren näkeminen saa aikaan oksennus reaktion.

Marraskuu 20, 2012, 15:13:53 ip
Vastaus #14

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ranskalaisille insinööreille on monessakin asiassa annettu niin vapaat kädet että en halua ajaa niillä enkä tehdä enää ikinä mitään remonttia, monen ranskattaren näkeminen saa aikaan oksennus reaktion.

Juu se on tunnetusti niin, että ranskalaiset autot, etenkin sitikat ovat joko rakastettuja tai vihattuja. Harvemmin sieltä väliltä.
(tosin ranskatar

se on tämäkin)