Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaat  (Luettu 22405 kertaa)

Lokakuu 26, 2012, 07:22:08 ap
Luettu 22405 kertaa

Henry O. Luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yleinen ohjesääntö ilmoittaa, että paremmat renkaat kuuluisi asentaa takapäähän. Itse olen aina laittanut paremmat etupäähän. Mitenkäs te muut foorumilaiset?

Lokakuu 26, 2012, 07:35:43 ap
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Paremmat takapäähän, vaikkakin ABS-jarrujen ja muiden ajonestolaitteiden kanssa ei taida olla niin tarkkaa missä ne paremmat ovat. Mulla on kyllä syynä se, että takapää kuluttaa renkaat nopeammin.
Kahden pytyn loukussa.

Lokakuu 26, 2012, 07:36:23 ap
Vastaus #2

Stefan Holmström

• Vieras
Minäkin olen aina (ennen) asentanut ne eteen. Viime vuosien aikana tosin olen lukenu paljon rengastestejä, ja niiden mukaan ne aina pitäisi olla takana. Tosin nyt on niin tasaisesti kuluneet rinkulat, ettei ole väliä…

"Jos toisella akselilla olleet renkaat ovat selkeästi toista kuluneemmat, tulisi paremmat renkaat asentaa taka-akselille sellaisissa autossa, joissa ei ole ajonvakauden hallintajärjestelmää (ESC). ESC-järjestelmällä varustetuissa autoissa järjestelmä toimii parhaiten silloin, kun renkaat ovat mahdollisimman tasaisesti kuluneet."

Lokakuu 26, 2012, 08:06:15 ap
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Taakse suositellaan asennettavaksi paremmat renkaat siksi kun eturenkaat heittävät vettä sivuun joka palaa sadevalumaveden mukana takaisin ajolinjalle takarenkaiden eteen. Tällöin saattaa takarenkaille tulla isompi vesimäärä hoidettavaksi, tämän syyn olen kuullut.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2012, 08:08:14 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Lokakuu 26, 2012, 08:57:17 ap
Vastaus #4

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taakse suositellaan asennettavaksi paremmat renkaat siksi kun eturenkaat heittävät vettä sivuun joka palaa sadevalumaveden mukana takaisin ajolinjalle takarenkaiden eteen. Tällöin saattaa takarenkaille tulla isompi vesimäärä hoidettavaksi, tämän syyn olen kuullut.

Ei hitto... ei kai se nyt millään noin nopeasti ehdi se vesi takaisin  ajonopeuksilla... kun sateessa ajaa toisen auton takana niin ei siellä renkaitten takana vesikohoumia ole näkynyt.
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat

Lokakuu 26, 2012, 09:10:23 ap
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Etupäällä vetävään autoon pitää paremman pidon omaavat renkaat laittaa taakse siksi ettei auto muutu vaarallisen yliohjaavaksi liukkaalla ( ts, ettei peräpää lähde edelle tiukassa mutkassa / nopeassa väistöliikkeessä ) takavetoisessa myös, ja samasta syystä.....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Lokakuu 26, 2012, 10:09:18 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Itte olen vuorotellut eri talvina edestä taakse tai sitten katsonut paremmat etupäähän. Etupäähän siksi että kumpikin auto on raskaahko etuvetoinen joka kuluttaa eturenkaita enemmän. Keväällä on sitten jo taas paremmat takana kun eturenkaat ovat kuluneet "ohi". Kerran kokeilin laittaa paremmat taakse, eli eteen tuli jokseenkin kaljut NR09:t kuten siihen aikaan tekniikan opiskelijoilla tapana oli, ja 99-Saabia ei meinannut ensin saada liikkeelle ja sitten kun sai niin pysähtyminen ja etenkin kääntyminen oli ihan tuurista kiinni (käsijarrukin vaikutti eteen). Paremmat renkaat kun vaihtoi eteen, niin ajaminen onnistui paremmin, ja kyllä se takapää siellä aina mukana tuli, kunhan vaan etupyörillä näytti suunnan :) Ja vasemman jalan jarrutuksella sai "tarvittaessa" takapäätä hieman irtikin.

Nyt kun vaihdoin niin kaikissa talvirenkaissa näkyi vähintään 6mm merkki, muutamassa 8mm, eli aika tasan ovat menneet. Ihan kaljuilla en aja kuitenkaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 26, 2012, 10:46:24 ap
Vastaus #7

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Paremmat renkaat kun vaihtoi eteen, niin ajaminen onnistui paremmin, ja kyllä se takapää siellä aina mukana tuli, kunhan vaan etupyörillä näytti suunnan :) Ja vasemman jalan jarrutuksella sai "tarvittaessa" takapäätä hieman irtikin.

Just näinikkään. Etuvetoisissa rata-ja ralliautoissakin takapään jousitus tehdään niin jäykäksi, että pito irtoaa ensin takapäästä. Sitten vaan kaasulla ohjaillaan. Ihan kaikilta "rattimiehiltä" tai naisilta tämä ei näytä onnistuvan päätellen niiden autojen määrästä, jotka ovat nokka tulosuuntaan parkissa moottoritien laidassa. ::)
Kahden pytyn loukussa.

Lokakuu 26, 2012, 11:14:08 ap
Vastaus #8

Harri Kauranen

• Vieras
Eiköhän ne paremmat laiteta siihen päähän,mikä on kevyempi.Eli useimmiten takapäähän.Mutta pääasia on,että talvirenkaat laitetaan,kun laki määrää.

Lokakuu 26, 2012, 11:38:13 ap
Vastaus #9

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Eteen huonommat, tai oikeastaan mahdollisimman huonot. Jos suistuminen liian nopean tilannenopeuden takia tapahtuu, sen on paras tapahtua keula edellä, koska silloin turvavyöt ja airbagit ja auton kokoonpuristuva keula suojaavat matkustajaa parhaiten. Kaikissa autoissa ei  ole sivuairbageja ja sivutörmäyksessä turvavöistäkään ei juuri iloa ole.

Itse tosin olen välttänyt suistumisia viimeiseen asti ja siksi aina laittanut paremmat eteen. Menossa neljäs etuvetoauto eikä koskaan ole ollut ongelmaa yliohjautumisesta. Varsinkaan vakautusjärjestelmällisellä on vaikeaa tai melkein mahdotonta saada aikaan edes kässärikäännöstä jäällä. Aliohjautumista kyllä esiintyy varsinkin loppukevään liukkailla, kun etukumit  ja nastat ovat kuluneet.

Takavetoautoja on ollut neljä. Niissä Oli paremmat yleensä takana (ainakin laittaessa) tasaisemman kulumisen ja sitä kautta pidemmän käyttöiän saavuttamisen takia. Tuo tasainen kuluminen se taitaa olla syynä siihenkin, että useimmat tuntemani etuvetoautoilijat laittavat paremmat eteen ja takavetoautoilijat paremmat taakse. Oikeastaan vain yksi tuntemani etuvetonisti oli pitkään tuon takapään karkaamisen takia parikymmentä vuotta vakavasti sitä mieltä, että aina paremmat taakse. Mutta muuan vuosi taapäin huomasin  (renkaita kurkkasin) hänenkin vaihtaneen hiljaisesti mielipidettään. :) Loppujen lopuksi tällaisella 20000...30000km vuodessa ajavalla ei isoa eroa vuodessa ehdi renkaiden kulumisen suhteen tullakaan. Yksi kaveri ajeli vuosien ajan yli 100000km vuodessa henkilöautolla ja hän vaihdatti renkaat akselien kesken keskitalvella. Sai kuulemma siirrettyä uusien ostoa reilusti eteenpäin.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Lokakuu 26, 2012, 14:01:16 ip
Vastaus #10

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mää en vaihda talvirenkaita edestä taakse koska olen ollut huomaanivani että nastat pyryy paremmin kun eturenkaat pysyy eturankaina ja takaset takarenkaina, sitten voi ostaa aina kaksi kerrallaan eikä tarttee niin paljoo pääomaa äkkiseltään olla

Lokakuu 26, 2012, 15:33:29 ip
Vastaus #11

Kari Vähäkainu

• Vieras
Parhaat renkaat autoon ovat 15 vuotta vanhat kovettuneet talvikummit mistä nastat nypitty pois. Irtoaa tiestä jopa kävelyvauhdissakin oikealla kelillä, sellasilla kun luistelee talvella oppii yllättävän paljon auton käyttäytymisestä. Itse olen sellaisilla ajellut monet talvet, jopa poliisit ovat lähteneet perään "liian urheilullisen" ajotyylin vuoksi mutta ei tullut sakkoja kun kyllä renkaat täyttivät lain kirjaimen vaikka käytännössä olivatkin hengenvaaralliset. Ei ole normaalia että takarenkaat alkavat lyödä tyhjää vitosvaihteella kahdeksankympin nopeudessa kun lähtee ohitukseen, tosin autona oli väkivahva Volvo sataheppaisella koneella, ihmekös tuo kun renkaissa ei pito riitä. ;D

Lokakuu 26, 2012, 16:27:04 ip
Vastaus #12

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mää en vaihda talvirenkaita edestä taakse koska olen ollut huomaanivani että nastat pyryy paremmin kun eturenkaat pysyy eturankaina ja takaset takarenkaina, sitten voi ostaa aina kaksi kerrallaan eikä tarttee niin paljoo pääomaa äkkiseltään olla

Sama täällä. Just pyöräytin Hakkapeliitat Volovon alle, paremmat tietysti edessä, enkä vaihtele akseleitten kesken. Kesärenkaissa saatan nuukailla, mutta talvirenkaat valitsen paremmasta päästä.

Huonoilla talvirenkailla oppii tietysti auton hallintaa talvikelissä, mutta ovat tosissaan hengenvaaralliset. On tullut joskus huonoilla renkailla, kevyellä Corollalla ajeltua, ja kyllä täytyi kyllä ajoissa alkaa risteykseen hidastelemaan.. Oli aika jänniä tilanteita silloin, piti olla aivan uskomattoman tarkkana.

Lokakuu 26, 2012, 20:01:45 ip
Vastaus #13

Arvo Luopakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen tykästynyt kitkarenkaisiin, ainakin testivoittajissa on yllättävän hyvä pito. Parikymmentä vuotta olen ostanut vain kitkarenkaita autooni. Muutama vuosi sitten auton vaihdon yhteydessä tuli nastarenkaat mukaan, ei niillä montaa viikkoa viitsiny ajaa, kun oli tottunut mukaviin kitkakumeihin. Uutena nastarenkaissa on kyllä jääpito parempi kuin kitkarenkaissa mutta paljaalla asvaltilla ajettaessa nastojen nykyinen lainsallima ulkonema häviää nopeasti ja kärki pyöristyy, josta seuraa nopea jääpidon heikkeneminen.
Ei ole yhtään onnettemuutta minulle sattunut parin kymmenen vuoden aikana, kun kitoilla olen ajanut.

Lokakuu 26, 2012, 20:55:21 ip
Vastaus #14

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Parhaat renkaat autoon ovat 15 vuotta vanhat kovettuneet talvikummit mistä nastat nypitty pois. Irtoaa tiestä jopa kävelyvauhdissakin oikealla kelillä, sellasilla kun luistelee talvella oppii yllättävän paljon auton käyttäytymisestä. Itse olen sellaisilla ajellut monet talvet, jopa poliisit ovat lähteneet perään "liian urheilullisen" ajotyylin vuoksi mutta ei tullut sakkoja kun kyllä renkaat täyttivät lain kirjaimen vaikka käytännössä olivatkin hengenvaaralliset. Ei ole normaalia että takarenkaat alkavat lyödä tyhjää vitosvaihteella kahdeksankympin nopeudessa kun lähtee ohitukseen, tosin autona oli väkivahva Volvo sataheppaisella koneella, ihmekös tuo kun renkaissa ei pito riitä. ;D

Toivottavasti kattastus on kesällä ko vahvojen huhupuheitten mukaan nyttemmin raakkaavat yli 10 vuotta vanhat renkaat konttorilla