Kirjoittaja Aihe: Husqvarna mopon malli ja alkava projekti?  (Luettu 26969 kertaa)

Lokakuu 21, 2012, 14:59:39 ip
Vastaus #15

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

...
Rainer, kannattaako lähteä vaihtamaan kiertokangen "neulalaakeria"? Tuntuu liian riskaabelilta lähteä purkamaan....
Kampuran pedin laakerit vaihdan jokatapauksessa.

Lupaan, en käytä puukiiloja tällä kertaa... :D

-Ville-

Voihan sen akselin käyttää auki ja tarkastaa laakerin kunnon. Jos näyttää hyvältä niin laittaa takaisin kiinni, jos huono niin vaihtaa laakeroinnin/veivin. Jos sinulla on kone levällään, niin nyt se olisi helpoin tarkastaa. Ikävämpi avata konetta uudelleen, jos se porsii hetkenkuluttua remontista.  Ei kampiakselin purkaminen/kasaaminen kummoisia maksane koneistamollakaan, jos itsellä ei ole sopivia laitteita.

Lokakuu 21, 2012, 21:03:22 ip
Vastaus #16

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kannattaako lähteä vaihtamaan kiertokangen "neulalaakeria"?

Jos kiertokangen alapäässä tuntuu ylä-alasuunnassa yhtään klappia, niin kyllä. Jos ei ole klappia, niin ei tarvitse.

Omassa oli aivan hitusen vain klappia mutta kyllä vain kolisi kun käymään laitoin ja jouduin avaamaa koneen uudestaan ja vaihdoin koko kampiakselin.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Lokakuu 21, 2012, 21:37:49 ip
Vastaus #17

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
< -83 Raisu
     Samoha

Lokakuu 21, 2012, 22:31:43 ip
Vastaus #18

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Hyvä Rainer!!! Veit sanat suustani noiden runkojen osalta  :P

Räjäytyskuva olisi hyvä. Olen löytänyt jo muutamia, mutta kaikki hieman poikkeaa minun koneesta.
Sain koneen palasteltua ilman väkivaltaa osiin. Uudet stefat, laakerit, tiivisteet, hammashihna ja mäntä on hankittu.

Rainer, kannattaako lähteä vaihtamaan kiertokangen "neulalaakeria"? Tuntuu liian riskaabelilta lähteä purkamaan....
Kampuran pedin laakerit vaihdan jokatapauksessa.

Lupaan, en käytä puukiiloja tällä kertaa... :D

-Ville-

Hienoa kun on yhteinen sävel!

Kampuran alapäästä tuli jo hyviä ehdotuksia, voisin lisätä että jos se on ollut puhdas ja öljyssä eikä siloin lähde ympäri pyöritettäessä lainkaan limppuihin kiinni niin se on terve ja pelittää ehkä kesän.kaks.

Mutta jos se on likainen, ruosteessa tai kampikammio täynnä hiirenkarvoja, hiekkaa jne niin testi ei päde, se pitää vaihtaa. Toki sitä voi elvytellä ja suorittaa testin uudelleen kun on varmistettu ettei siellä enää likaa, hiekkaa tms.

Hyvin tuli tuossa tietoa äskeisistä linkeistä, omat kuvani ovat tietääkseni käsivaihteisesta, sellainenhan tuo omasi on?

Huudossa myös näitä kaupan, parikin paperimyyjää näitä kaupittoo, olikos foorni ja jklmnopqrs tai jotain siihen suuntaan tunnukset. Näillä kummallakin hyvää suomalaista alkuperäistä rosyyriä reproina.

-rg-

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Helmikuu 12, 2015, 22:50:56 ip
Vastaus #19

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvissa näkyy lisää.
Kuuluukohan tämä kone tähän mopoon?
Hussen D-kone?
Onko tämä miten erilainen kuin C-kone?
Mihin nämä 2 osaa?

[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 13, 2015, 16:45:12 ip
Vastaus #20

Juha Keski-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
C-koneessa on kaasutin kiinni lohkossa ja kampiakselilla luistilevy.
D-koneessa imuaukko suoraan sylinterin kyljessä.
Päällepäin muuten samanlainen "muna" kone.

Roope KP
Roope KP

Helmikuu 13, 2015, 23:42:27 ip
Vastaus #21

perttikalevi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko kellään C-munakoneen, jossa ketju hihnan tilalla, räjäytyskuvia?
Onko ko. konetta olemassakaan muualla kuin minulla?
Jos on niin mihin hussen malliin se kuuluu 4012, 4242 vai joku muu?
Kuinka paljon näiden mallien rungoissa on eroja vai ovatko samanlaisia keskenään, siis -60, -61 ja -62 mallit, mitä lie mallinumeroiltaan sitten ovatkaan?
Joku jossain kirjoittaa että ketju ja hihnakone pyörivät erisuuntaan onko asia näin?
Jos nyt alkuun saisi vastauksia näihin kysymyksiin, niin katsotaan sitten mitä muuta tässä voisi vielä kysellä.
Kiitos vastaajille etukäteen, vaikka en kyllä tiedä sitäkään minkälainen käsi on etukäsi oikean- ja vasemmankäden kyllä tiedän.

Helmikuu 14, 2015, 17:48:15 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

• Vieras
Vastaanpa tähän omia muistikuvia; takuuta tietojen oikeellisuudesta en anna.  Isäni noihin aikoihin mopoja omassa korjaamossaan korjaili, ja vierestä jonkin verran sain tai jouduin seuraamaan.

Noissa tuon ajan Husqvarnan mopon koneissa oli ensiöveto toteutettu hihnalla.  Hihna oli kait halvempi ja äänettömämpi kuin ketju.  Alkuperäinen - olisiko ollut väriltään punainen? - hihna oli kohtuullisen kestävä, toki niitäkin joskus petti.  Tarvikkeena niihin myytiin kait italialaista - muistaakseni mustaa - hihnaa.  Ne tarvikehihnat olivat sitten varsin kertakäyttöisiä; yksikin huolimaton pienelle vaihto tai äkkilähtö ja hihnasta hampaat katosivat!  Kun tehdas sitten tuon ongelman tiedosti, alkoivat tehdä tilalle sellaista sarjaa, jossa tuli ketjuratas kampiakselin päähän, iso kytkinpyörä, jossa oli ketjuratas hihnahammastuksen tilalla ja ketju.  Kyllä niitä ainakin isän korjaamossa aika lailla vaihdettiin hihnavedon tilalle, vaikka tuo sarja olikin varsin kallis sen ajan mittapuun mukaan.  Se, tapahtuuko ensiöveto ketjulla vai hihnalla, ei kyllä koneen pyörimissuuntaa muuta...

Myöhemmissä malleissa tehdas sitten paneutui asiaan uudelleen, ja muutti ensiövedon rattaille.  Silloin tietysti kytkimen ja vaihteiston pyörimissuunta muuttuu, mikä sitten korjattiin kääntämällä kone pyörimään toisin päin.

Tälläisiä muisteli jaakkovaakko

Helmikuu 15, 2015, 12:21:54 ip
Vastaus #23

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Husqvarna, jossa on tuo tyypiklipi 01024, on vuonna vuonna 1961 tyypitetty Husqvarna 4262.
Tyyppikilven mukaan tuohon kuuluu moottori mallia C. Mutta erikoista on se, että on huomattava, että olen saanut aiemmin tiedon, että joihinkin Husqvarnoihin, joihin tyypikilven mukaan kuuluisi moottori C, kuuluukin moottori D, koska tyyppikilvessä on virhe.

En tiedä, kumpi moottori tuohon 4262 mallin kuuluu. Epäilen, että kuuluu jo D-moottori. Mietin myös, että onkohan tuo harvinainenkin malli, en ole siihen koskaan ennen tömännyt muuta kuin veteraanimopedit -kirjan tyyppikilpiluettelossa. Samana vuonna tyypitetty Husqvarna 4242 (tyyppikilven numero 01021) on tutumpi.

Saisko kuvia tuosta 4262 -moposta?

Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Helmikuu 15, 2015, 23:27:57 ip
Vastaus #24

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä pari kuvaa moposta.Itse olen myös katsonut tuon tyypityksen. C-mootoria olin etsimässä ja tämä D-moottori tuli yllärinä tämän mopon mukana. No,jos tämän koneen saan toimivaksi,niin eiköhän sekin riitä minulle.
Nyt tämä muu osa moposta on jo nostettu kattoon,joten kuvien saanti on hiukan huonompaa  ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 16, 2015, 01:08:26 ap
Vastaus #25

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä pari kuvaa moposta.Itse olen myös katsonut tuon tyypityksen. C-mootoria olin etsimässä ja tämä D-moottori tuli yllärinä tämän mopon mukana. No,jos tämän koneen saan toimivaksi,niin eiköhän sekin riitä minulle.
Nyt tämä muu osa moposta on jo nostettu kattoon,joten kuvien saanti on hiukan huonompaa  ;)
Ja niin kuin yleensä,nyt tästäkin moottori/ vanteet/ renkaat/ takavalo poistettu,kun TOIVOTTAVASTI sopii omaan mopoon.
Seuraavaksi sitten taas joku etsii moottoria, vanteita,valoja,ketjusuojia ,jotka kuuluu kuvassa näkyvään mopoon.
Eikös se näin mene  :(
Missä ne kaikki nuo osat sitten kohta on?
No kyselyissä,että mihin kuuluu tämä moottori,vanne,ketjusuoja,takavalo,etuvalo,kun ei ne osat esim.minun mopoon käyneetkään. >:(
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2015, 01:42:09 ap kirjoittanut Jari Vanhanen »
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 16, 2015, 09:19:01 ap
Vastaus #26

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ahaa, kuvan perusteella tuo onkin Husqvarna Cornette.

Helmikuu 16, 2015, 18:52:30 ip
Vastaus #27

perttikalevi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jatketaan kyselyä.
Löytyisikö keltään 4012 husseen kuuluvaa sähköpohjaa ja vauhtipyörää (magneettoa)?
Mahtaisiko onnistua laittaa sähkölaitokseksi Srefan magneetto, pohja sopii n. 85mm paikalle ja kiinnitys on 2 ruuvilla ja reijät käy, mutta vauhtipyörän pyörimissuunta on väärä eli nuoli näyttää vauhtipyörässä vastapäivään kun sen pitäisi  hussessa pyöriä myötäpäivään?

Helmikuu 17, 2015, 16:29:02 ip
Vastaus #28

perttikalevi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Edellisessä kirjoituksessa kirjoitin että, Srefa magneetto, pitää tietysti olla Stefa magneetto.

Helmikuu 17, 2015, 18:11:52 ip
Vastaus #29

Kari Vähäkainu

• Vieras
Puchin moottoreissa vauhtipyörä näyttää samalta riippumatta pyörimissuunnasta mutta on niissä silti eroa, katkojan kärjet avaava nokka on eri kohdassa verrattuna kiilauraan eli aukoo kärkiä väärällä hetkellä jos laittaa toisinpäin pyörivään koneseen. Näin muistelisin, varmaan Stefassa sama juttu?