Kirjoittaja Aihe: Rainakuvat  (Luettu 11102 kertaa)

Elokuu 31, 2012, 11:19:45 ap
Luettu 11102 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
Seurakunnan arkistosta löytyi laatikollinen rainakuvia, mutta ei projektoria niitten katseluun. Olisko kellään vinkkiä?
Valokuvaliikkeet kyllä skannaa noita, mutta hinnat ovat tosi suolaiset, eikä noista kuvista näin osaa sanoa, onko niillä mitään arvoa.

Elokuu 31, 2012, 11:42:57 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi Antti!

Käy ensiksi vaikka koululta kysymässä,onko rainakonetta jäänty varastoon.

On noita ollut aina sillointällöin kirppareillakin-olisko jokunen viikko kun
näin Lahdessa yhden...

t. Markku

Elokuu 31, 2012, 13:14:51 ip
Vastaus #2

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Rahtikuluja vastaan saat multa König USB Film and Slide skannerin kyllä. Ostin diojen skannaamiseen mutta surkee on dioissa, negat menee ihan OK.
Eli käytetty vehjes, 5 diaa skannattu... Myyjäliike alan tunnetuin suuruus, HongKong tavaratalol.

Diojen densitettiskaala on liikaa tolle vempaimelle, diahan voi olla D 0,10 - D 4.00 tai jopa enemmänkin. Rainat (vanhat) on yleensä välillä 0,30 - 1,20 ja se pelaa tässä vehjeksessä jotakaun hyvinkin. En ole koettanut mutta järjellisesti menis näin.

Elokuu 31, 2012, 14:20:51 ip
Vastaus #3

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Joo, oli minunkin pakko lopettaa negojen skannauttaminen liikkeessä. Muutaman filmirullan skannauksien hinnalla saa oman skannerin. Viimeksi kun skannautin 6x6 negoja maksoi rulla (12 kuvaa) 19,90 ja kolme rullaa siis kuutisen kymppiä.... Pitää kuvata joku kymmenkunta rullaa ja ostaa sitten skanneri.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Elokuu 31, 2012, 17:33:23 ip
Vastaus #4

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on scanneri, jossa on lisävaruste, jolla negoja saa scannattua.
Valikosta myös voi valita negatiivin/ positiivin (dia).
Toimi ihan tyydyttävästi negojenkanssa, positiiveja on ole kokeillut.
Olen reissussa, enkä muista scannerin nimeä, mutta hinnaltaan oli jotain satoja.

Elokuu 31, 2012, 20:08:07 ip
Vastaus #5

Antti Jokinen

• Vieras
Minä olin ymmärtänyt ettei tavallisella tasoskannerilla kannata yrittää skannata dioja tai negatiiveja, mutta minä yritin silti.
Täysi tarkkuus (2400x2400) päälle ja vähän värien korjausta sekä filmin kääntö Gimpillä:

Ihan siedettävä lopputulos, josta näkyy kaikki naarmutkin filmissä.

Elokuu 31, 2012, 20:39:03 ip
Vastaus #6

Ilkka Sihvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Todella hyvin tuokin konsti näköjään toimii :o . Täytyy minunkin testata tuo juttu.Ostin filmiskannerin mutta sillä ei pysty vanhoja isompia negoja skannaamaan.Muuten todella hyvä laite :)
Hattu päähän ja hyvästi.

Elokuu 31, 2012, 21:09:53 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minä olin ymmärtänyt ettei tavallisella tasoskannerilla kannata yrittää skannata dioja tai negatiiveja, mutta minä yritin silti.
Täysi tarkkuus (2400x2400) päälle ja vähän värien korjausta sekä filmin kääntö Gimpillä:

Ihan siedettävä lopputulos, josta näkyy kaikki naarmutkin filmissä.

Tosi vanhoja rainoja, kuvista päätellen ajalta ennen ajanlaskumme alkua :o
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 31, 2012, 22:17:23 ip
Vastaus #8

Antti Jokinen

• Vieras
Hyvä havainto, juuri tuohon ajankohtaan liittyy tämä raina.  ;D

Syyskuu 01, 2012, 07:58:56 ap
Vastaus #9

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Onko tuo mummo kuvassa Maria "Matka-Leena" ?

t. Markku

Syyskuu 01, 2012, 08:29:53 ap
Vastaus #10

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Varmaan on,silloin ei tainnut olla partapuukkoa tai muuten ei näy kuvissa nuorempaa väkeä kovinkaan paljon vain eläkeläisiä. ::)

Syyskuu 01, 2012, 23:01:52 ip
Vastaus #11

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Varmaan on,silloin ei tainnut olla partapuukkoa tai muuten ei näy kuvissa nuorempaa väkeä kovinkaan paljon vain eläkeläisiä. ::)

Noi ekat kuvat oli varmaan siltä reissulta kun Moosekselta tippu sekeli hiekkaan ja sitä porukalla etittiin 40 vuotta... Eikä löytyny, ja eksyttiinkin kai jossain vaiheessa. Ei siinä keriinny partaa ajelemaan kun piti välillä valaa vasikka kullasta ja vaikka mitä muutakin hommaa siinä oli. Hyvä kun on oli kameramiehet paikalla, ei tiedettäis siitäkään reissusta mitään muuten.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 02, 2012, 21:42:40 ip
Vastaus #12

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Kokeilin mi näkin jossain vaiheessa tasoskannerilla negaa, mutta siitä tuli vaan ihan musta tulos. En kyllä hokannut että jotain sille oisi voinut tehä. Vissiin koitettava jonain päivänä uusiksi.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 03, 2012, 06:22:31 ap
Vastaus #13

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Nyt muistinkin,että mullahan on se vanha yleisradion
vehe,jolla dioja on muuteltu TV-lähetyksiin sopiviksi.

Oikein Zeiss-optiikkakin siinä.Mutta ei hajuakaan
laitoksen kytkentätavasta.Mutta se on semmonen
ikäänkuin nurinpäin oleva kamera-valoa dian läpi
kameran linssiin ja kai se siin tohinassa muuttuu sähköpulsseiksi tai
joksikin.Ei ole edes kovin iso vekotin-jotain vajaata puoli metriä pitkä
ja n. 20x15cm poikkileikkaukseltaan.

Joutilas vehe mulle.

t. Markku

Joulukuu 21, 2012, 10:19:44 ap
Vastaus #14

Antti Jokinen

• Vieras

Hyvää joulua itsekullekin säädylle.

Sain toveri Rautiaiselta diaskannerin, sellaisen Lidlistä hankitun kiinalaisen. (Kiitos viel kerran, Rautzi)
Skanneri toimi hyvin, jouduin tosin hieman modifioimaan sitä, koska nämä vanhat raidat olivat outoa formaattia. Irrotin skannerin pohjan, käänsin sitä 90o ja teippasin kiinni. Lasitusliikkeestä sain mittojen mukaan leikatut lasiliuskat, joiden väliin syötin sitten filmit.

Johtojen pituus ei riittänyt käännöksen jälkeen, joten juotin vähän lisää pituutta.

Ja eikun skannaamaan.

Koostin ensimmäisestä filmistä videon, jossa seurakunnan kirkkokuoro laulaa taustalla ja yksi kuorolaisista lukee tekstit.
Mielestäni aika mukava tunnelma syntyi kun laulun sanat ja videon kuvat osuivat hämmästyttvän hyvin yhteen.
Oikke mää ittekin ihmettelin kui kauhiast hämmästyny mää olin!

Jos sinulla on aikaa 15 minuuttia hiljentyä, niin käy tsekkaamassa YouTubessa

Den första julen