Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS männänrenkaiden sirinä  (Luettu 13924 kertaa)

Elokuu 16, 2012, 10:26:32 ap
Luettu 13924 kertaa

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kun sain tuon Tunturi Super Sportin kuntoon, ihmetyttää se, että miksi moottorista sylinterin seudusta kuuluu sellaista sirinää, jollaista yleensä kuuluu silloin kuin männänrenkaat tai niiden urat ovat kuluneet. Minulla on kuitenkin mäntä ihan uusi. Eikä kiertokangessa ole klappia.

Ääni on sellainen aika korkea sirinä, kuuluu hyvin tyhjäkäynnilläkin, ikäänkuin jonkinlainen resonanssi olisi, mutta ei kuulu aina, aina välillä häviää hetkeksi.

Otin nyt vielä sylinterin aukikin uudestaan, männänrenkaat ja mäntä ovat ehjät ja siistit, samoin kuin sylinteri.

Vai onko oletettavissa, että tuo sirinä häviää männän sisäänajon myötä? Liittyyköhän uusiotuotantomäntien "korkeaan" laatuun?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2013, 22:05:51 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Elokuu 16, 2012, 13:12:29 ip
Vastaus #1

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ihan vain selvyydeksi ajattelin jotta onhan aukkojen ylä- ja alareunat pyöristetty? Joissain koneissa aika herkästi aiheuttaa ko ilmiötä.

Silmiinnähden ehkä vain aivan aavistuksen? Ehkäpä pitäisi pyöristää lisää? Ja voisikohann männänrenkaiden reunojakin hiukan hienolla viilalla pyöristää, terävä kulma pois?
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Elokuu 16, 2012, 14:58:58 ip
Vastaus #2

Kari Vähäkainu

• Vieras
Luulen että ainakin osa sirinästä johtuu sylinteriripojen resonoinnista, alumiinia kun ovat. SuperSportithan sirittivät jo uutenakin. Joissakin mopoissa on ripojen välissä kumieristeet, ehkä sellaisilla saisi tuntsan koneestakin sirinän vähenemään?

Sirinä ei ole vika vaan ominaisuus.

Elokuu 16, 2012, 15:44:17 ip
Vastaus #3

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kyllä superin pytty on hiljainen alkuperäisellä männällä.steptvo männällä sirisee niin,että aivan hermoon ottaa.

Elokuu 16, 2012, 19:24:16 ip
Vastaus #4

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kyllä superin pytty on hiljainen alkuperäisellä männällä.steptvo männällä sirisee niin,että aivan hermoon ottaa.

Step two näyttää olevan tuo ostamani  >:(

Elokuu 17, 2012, 12:36:54 ip
Vastaus #5

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla on niitä 1 renkaisia,mutta ei ole kun 38 ja 38,5.noilla kyllä käy nätisti

Tammikuu 05, 2013, 22:05:33 ip
Vastaus #6

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mopo-sportilta nyt saisi ilman postikuluja.

Mikähän mahtaa olla mopo-sportin Tunturi super sportin männän
http://www.moposport.fi/fi/mantasarja-sol-tomos-tun-puch-h.38-50-12t/110-760-050/dp?closeGroup=1109#.UOiG2XfHwpc
merkki ja laatu, kun nykyinen Step Two -merkkinen sirisee ärsyttäbästi jo uutena? Ei olisi ainakaan kallis tuo.

Tai onko mielipiteitä/kokemuksia tästä L-profilli männästä http://www.moposport.fi/fi/mantasarja-sol-tomos-tun-puch-h.38-50-12t-l-profiili/110-767-050/dp?closeGroup=1109#.UOiHUHfHwpc

Tammikuu 05, 2013, 22:56:11 ip
Vastaus #7

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Kuten aiemmin todettiin, sirinä on ominaisuus, itsellänikin kaikissa kolmessa tigerissä renkaat sirisee, yhdessä uusi mäntä, yhdessä orkkismäntä ja muut orkkishilut ja yhden tekniikasta en tiedä, vakiomäntä kuitenkin, mutta erilaisia ne männät on. (korkeudet vaihtelee) Tällä hetkellä ajussa olevassa -87 normitigerissä mäntä alkaa sirisemään niillä kierroksilla kun painelaakeri lopettaa ulinansa.
-Jari
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 06, 2013, 10:03:31 ap
Vastaus #8

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
se on ominaisuus kuten on sanottu. olen itse ajanut 9000km dx:llä sama mäntä(elko 2rengasta), renkaat, pytty, ei mitään ongelmia
älkää ihmiset murehtiko ei se ole vaarallista ;D (ellei aja 250km päivässä jolloin jää päähän soimaan)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2013, 10:05:15 ap kirjoittanut lassi paavola »

Tammikuu 06, 2013, 21:25:55 ip
Vastaus #9

Anssi Lindahl

• *
  • Jäsentiedot Poissa
eihän sylinterin putkessa ole pykälää jos on niin pyhkäse ylä renkaasta vähän viilalla pyöristystä,jos laskematon kansi niin ei niillä puristuksilla pitäs kyllä sirittää jos mäntä suinkaan on sallituissa toleransseissa ollut tehtaalta lähtiessä ;D

Tammikuu 06, 2013, 22:48:33 ip
Vastaus #10

Jyri-Pekka Schildt

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä siritys onkin mielenkiintoinen aihe. Olen asiaa ihmetellyt jo pidemmän aikaa näissä 2T-vehkeissä. Sanokaas mikä on äänen syntymekanismi? Tuleeko ääni männän renkaan uran ja renkaan välisestä välyksestä vai aiheutuuko se sylinterin aukkoista ja männänrenkaasta?  Oletteko koskaan kuulleet että nelitahtinen esim. Monkeyn kone sirittäisi samoin kuin 2-tahtiset? Onko joku onnistunut pääsemään äänestä eroon? Vai pitäisikö siitä edes päästä?

T: J-P

Tammikuu 06, 2013, 23:12:57 ip
Vastaus #11

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mainittakoon, että minulla sirinä kuuluu lähinnä tyhjäkäynnillä, sitten kun antaa kierroksia, lakkaa kuulumasta.

Tammikuu 07, 2013, 00:42:01 ap
Vastaus #12

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tämä siritys onkin mielenkiintoinen aihe. Olen asiaa ihmetellyt jo pidemmän aikaa näissä 2T-vehkeissä. Sanokaas mikä on äänen syntymekanismi? Tuleeko ääni männän renkaan uran ja renkaan välisestä välyksestä vai aiheutuuko se sylinterin aukkoista ja männänrenkaasta?  Oletteko koskaan kuulleet että nelitahtinen esim. Monkeyn kone sirittäisi samoin kuin 2-tahtiset? Onko joku onnistunut pääsemään äänestä eroon? Vai pitäisikö siitä edes päästä?

T: J-P

Kannattaisi varmaan ensin vertailla valurautaisilla ja alumiinisilla jäähdytysrivoilla olevien pyttyjen siritystä. Veikkaan ettei valurautaisissa kuulu juuri mitään siritystä. Puchin pytyissä (4-vaihteiset) pitkät alumiinirivat, ne saattavat resonoida tuottaen sirittävää ääntä. Joissakin mopoissa on tätä ehkäisemään laitettu kumipaloja ripojen väliin (Suzuki PV?).

Tammikuu 08, 2013, 18:16:12 ip
Vastaus #13

Anssi Lindahl

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu kyllä vakio pyttyjen rivat resonoi itellä 55 ja 70 kuutioiset koneet tohon suppanaan 70 kuutioinen airsalin pytyllä oleva käy sievemmin tyhjäkäyntiä ja kummassakin 10 pintaan puristuspaineet mutta pikkukone käy kans sievästi kun paksuilla hanskoilla pitää motin ympäriltä kiini ;D

Tammikuu 08, 2013, 18:33:11 ip
Vastaus #14

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen myös huomannut että männän valmistajasta aika paljon ainakin papan koneissa riippuu tuo sirinä.