No joo, häpeällistä ja anteeksiantamatonta on se kuinka punaisia kohdeltiin veljessodan jälkeen leireillä esim. helsingissä. Että miten sattukin että leireillä punaisia kuoli enemmän kuin itse veljessodassa. Miten sattukin että iso joukko valkosia vaati muutosta leirillä olijoitten olosuhteisiin... veljien.
Tuosta olen samaa mieltä. Sodassa taistellaan, mutta sodan päättymisen jälkeen on rauhan ja sovinnon aika. Näin ei valkoisten johto toiminut punavankien suhteen.
Sisällisota/kapina on mielestäni täysin eri asia kuin valtioiden väliset sodat.
Mikähän olisi tilanne ollut ja olisi nyt, jos taisteluiden tulos olisi ollut toisinpäin?
Paljonko oman maan kansalaisia on murhattu ja kidutettu näissä rautaesiripuin varustetuissa ”maanpäällisissä paratiiseissa”? Yksin Venäjällä arvioidaan uhrien määrän nousevan kymmeneen miljoonaan, josta osa tosin kuollut nälkään (vankileirit).
Historia ei ole kovin mairitteleva noissa kommunistimaissa, eikä ole sitä tänä päivänä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Naiset+valkoisissa+-toisinajattelijoita+pid%C3%A4tettiin+Kuubassa/a1305558100414
Ne murhat on niitä johtajien mielipuolisuutta, kuka olisi ollut johtaja suomessa? Kuusinen? Jos näin niin olisi varmasti tullut iso kasa ruumiita.
Kommunismista on ihmisillä hyvin väärä käsitys koska maapallossa ei ole kommunistivaltioita ollut ja minun mielestä kun aatteista puhutaan niin pitää mennä alkuperäisen periaatteen mukaan. Tässä tapauksessa puhutaan Marxin ja Engelsin teoksista ja ajatuksista joiden alkuperäisiin aatoksiin ei väkivalta kuulu. Se on minun mielestä oikeaa sosialismia ja kommunismia. Tätä ei kuitenkaan ole missään ns. kommunistivaltiossa ollut tai toteutettu, toisinsanoen kommunismivaltioita ei ole ollut.
Stalinismi jonka tosiaan luokittelen lähinnä fasismiksi taas on toinen juttu. Stalin tapatti suuren määrän ihmisiä ja ajatustapa oli täysin sosialismin vastainen.
Epäluuloja ja tietämättömyyttä on ihmisillä tätä aatetta kohtaan. Tosin jos henkilö on sellainen joka ei ajattele muuta kun omaa taskua ja nahkaansa niin ymmärrän vihan kommunisteja kohtaan. Jos taas näin ei ole niin henkilö ei yksinkertaisesti tiedä mitä kommunismi on.
Vastavallankumous lienee suurin syy ja pelko minkätakia näitä ihmisiä esim. Stalinkin tapatti. Loput menee täyden hulluuden piikkiin, jossei jo noi ensimmäisetkin. Tottakai tilanne olisi täysin eri jos ympärillä olisi muitakin sosialistisia valtioita.