Kirjoittaja Aihe: Uunin muuraus  (Luettu 56138 kertaa)

Helmikuu 17, 2012, 20:48:04 ip
Vastaus #30

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko kukaan kuulut juttua et jos muurarista tuntuu ettei savuviinoja tule hormiin muurataan lasilevy joka rikotaan kun savuviinat on saatu.

Joo ensimmäisen sadannen kerran kun ton jutun kuulin niin alko jo vähän kyllästyttää
Jos muuten haluatte puhdistaa hormit tai uunin vaikka puu kattilan niin polttakaa kuivaa haapaa
Olen " muutaman " tukkoon menneen hormin ja uunin korjannut haapaa polttamalla

Helmikuu 17, 2012, 20:50:08 ip
Vastaus #31

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Onko kukaan kuulut juttua et jos muurarista tuntuu ettei savuviinoja tule hormiin muurataan lasilevy joka rikotaan kun savuviinat on saatu.

Jo ensimmäisen sadannen kerran kun ton jutun kuulin niin alko jo vähän kyllästyttää
Jos muuten haluatte puhdistaa hormit tai uunin vaikka puu kattilan niin polttakaa kuivaa haapaa

Mikä siinä on se juju?

-pena-

Helmikuu 17, 2012, 21:16:39 ip
Vastaus #32

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Jo ensimmäisen sadannen kerran kun ton jutun kuulin niin alko jo vähän kyllästyttää

Mikä siinä on se juju?

En tiedä vaikka pitäisi
Luulen että vaikka haavan lämpöarvo on pienempi kun kovien puiden niin kuivana se palaa kuumempana ja nopeammin kuin kovat puu lajit ja kova nopea kuumuus polttaa pien ja noen pois
Tosin erästäkin uunia polttelin haapapuulla muutaman pesällisen eikä se meinannut vetää juuri mitään, mutta seuraavana päivänä kun katsoin piipun nokiluukuun niin sain kerätä piipusta pudonneita pikisiä nokilevyjä

Helmikuu 17, 2012, 21:26:36 ip
Vastaus #33

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mun fajja teki todella paljon  takkoja ja aika paljon savuviinoja kaappiin kertyi kun itte vaan otti kun joskus horonkylän tannsseihin meni,,, no minä kyllä hoidin ne pois viikonloppuisin ennen kapakanmenoa;) Juu kuvasta vaan että parempaa lämmityspuuta kyllä saa ettiä joka rakennusjätepuuta voittaa! vain 4 tommasta tiililetkan trallia riittää pitämään takan lämpimänä vuorokaudessa. Mun mielestä lämmittää paremmin kuin vaikka koivunklapit,,,, ne trallit palaa niin helskutin intensiivisesti että takan edessä oikeen hehkuu kuumaa mitä tavallisella klapeilla ei saa aikaan. Negatiivinen juttu sitten noista on se määrä nauloja mitä siihen tuhkaan kertyy.

Havupuu yleensäkin tuntuu palavan kuumempana ja nopeammin. Polttelin yhden talven havuklapeja, paloivat nopeasti, tuhkaa ei jäänyt juuri mitään, ja tuntui että uuni lämpeni äkemmin myös. Koivussahan on enempi energiaa per motti, mutta per kilo energiamäärä on sama, kunhan on kuivaa puuta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 17, 2012, 21:49:05 ip
Vastaus #34

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kevennys näin perjantain kunniaksi tähän, asuttiin nuorena vanhassa talossa jossa huoneet 3.5m korkeet alakerrassa ja lämmityskausi alkoi niin keittiön pikkufiiun konen hella savutti niin otin alaluukun auki ja poltin paperia ja lisää savua. Mitääm muuta palavaa ei ollut kuin asetooni tai tinneri pellipurkissa ja mytty talouspaperia ja sitä sitten ja sytytin luukun suljin heti, jysästi ja veto meinas imeä puutkin pesästä. Ulos katsomaan kun piipusta tuli tulta ja kipinää, tais palaa noet veke ja syttyjä ei tarvinnut kulaittoi puut pesää ja tulitikun imas ja sytty heti.

Helmikuu 17, 2012, 21:53:41 ip
Vastaus #35

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Naapurikunnassa, nykyään kirkonkylällä, oli ollut semmoinen muurari että kun oli tullut hyvän urakan jälkeen kotiin etelästä, oli ajanut kahdella taksilla kylän halki. Ensimmäisessä taksissa oli mestari itse ja toisessa hänen työkalunsa  ;D V. Salmu saattaa tietääkin henkilön, minulla syrjäkyläläisellä on vaan toisen käden tietoa.

Oisko ollut kyseessä se... joku... nimi ei nyt tuu mieleen... Hurija muurari?
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 17, 2012, 22:06:56 ip
Vastaus #36

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Mun fajja teki todella paljon  takkoja ja aika paljon savuviinoja kaappiin kertyi kun itte vaan otti kun joskus horonkylän tannsseihin meni,,, no minä kyllä hoidin ne pois viikonloppuisin ennen kapakanmenoa;) Juu kuvasta vaan että parempaa lämmityspuuta kyllä saa ettiä joka rakennusjätepuuta voittaa! vain 4 tommasta tiililetkan trallia riittää pitämään takan lämpimänä vuorokaudessa. Mun mielestä lämmittää paremmin kuin vaikka koivunklapit,,,, ne trallit palaa niin helskutin intensiivisesti että takan edessä oikeen hehkuu kuumaa mitä tavallisella klapeilla ei saa aikaan. Negatiivinen juttu sitten noista on se määrä nauloja mitä siihen tuhkaan kertyy.

Olisko se tämä Horonkylä kun faija tansseihin meni?

Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 17, 2012, 22:14:32 ip
Vastaus #37

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kattooppa vaan horonkylänkyltti  8) Jos oot ollu teuvan  lähyttivillä (pauli nevala, kepin heittäjä)  niin on se! Oli muuten tosi suosittu tanssipaikka toi horonkylä 70 luvulla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2012, 22:18:38 ip kirjoittanut lasse roholm »

Helmikuu 17, 2012, 22:16:09 ip
Vastaus #38

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mä oon nuorena asunu vuokralla hurjan muurarin talooas, kerran tuli haulikon kanssa ulos ja ampu pulun ränniltä niin et rännikin hajos niin kysyin miksi. Sillä oli lintukoira ja meinas ettei koiran tarvi turhaan seistä, sama persoona oksensi taksiin ja kuski valitti niin otti etuoven auki ja niskaperseotteella heitti kuskin naapurin aidan yli ja sanoi olevansa turviikin kuningas jolle kuskit ei vittuile ja pani akan siivoamaan, oli onneksi oli talvi ja putos pehmoseen mutta oli hiljaista poikaa kun akka siivos. Kerran yksi kysyi siinä ulkona et mitä maksaa takan muuraus niin ämpäri viinaa ja satasen tunti, kysyjä lähti luikkimaan. Osaa muuten muurata kun teki kaverille joka asuu ihan siinä vieressä ja homma ei lähtenyt käyntiin ennenkuin kunnon radio tuotiin työmaalle ja olin hupulaisena tiiliä kantamassa myllyä pyörittämässä erehdyttiin kysymään onko sementti hyvää niin murahti tuskin kelvollista ja just sen ohjeiden mukaan tehty, komea muuri kumminki tuli.

Helmikuu 17, 2012, 22:27:52 ip
Vastaus #39

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Kattooppa vaan horonkylänkyltti  8) Jos oot ollu teuvan  lähyttivillä (pauli nevala, kepin heittäjä)  niin on se! Oli muuten tosi suosittu tanssipaikka toi horonkylä 70 luvulla.

Harmi, ei ole tämä sitten aito Horonkylän viitta. :embarassed: Tämä on Keiteleen ja Vesannon tienoilla Pohjois-Savossa.
Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 17, 2012, 22:56:24 ip
Vastaus #40

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mullakin oli aiemmin toimiva tapa nuohota korsteeni. Kun noilta raksatyömailta jäi yli paljon vanhaa kutterinpurua niin mihkäs sen tunkee? Mulla oli keskuslämmityskattila ja kolmen kerroksen verran piippua. Kun kattilassa oli kunnon hiillos, niin purua päälle. Joskus tuli laitettua liikaakin, että tuli tukahtui. Sitten kun sitä valkoista sauhua oli varmasti koko piippu täysi, varovasti raottamaan yläluukkua. Se kaasusatsi kun leimahti, piti olla tukeva ote luukunkahvasta, että sai luukun heti kiinni. Muuten oli koko pannuhuone täynnä savua ja tuhkaa. Kertovat naapurit, että välillä lieska löi piipunpäästä näkyviin. Nokitörkyä oli kuitenkin aina tommoisen leikin jälkeen piha täynnä.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Helmikuu 18, 2012, 12:51:46 ip
Vastaus #41

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Persoonia olivat ennenaikaan muurarit.
Legendaarinen Aaro Vakkala muurasi enemmät puolet Punkalaitumen ja Alastaron tiilitaloista ja tulisijoista.
Hänestä on juttuja paljon,yksi hänen omista kertomuksistaan kuului näin."Selvisin Kuru-laivan haaksirikosta pelkällä säikähryksellä,.......
olin isän kans Alastarolla muuraamasa."

Jonkun henkilön kysyessä,että mikäs se muuraamisessa on tärkeintä,Vakkala vastasi että"Ei saa mennä muuraamaan semmoseen taloon johon ei o pyyretty ja täytyy muistaa pistää kurraa ja tiiliä vuaromperrään."

Tuo edellinen johtui siitä,kun Punkalaitumella 70-luvun puolivälissä rakennettiin uutta omakotialuetta jossa oli kymmenkunta taloa rakenteilla samaan aikaan,niin Vakkala erehtyi tontista ja meni väärään taloon.

Yhdessä huushollissa isäntä oli tunnetusti erittäin kohtelias,ensimmäisen muurauspäivän aamupuolella hän antoi tiiliä Vakkalalle ja sanoi joka kerta"ole hyvä",Vakkala vastasi että "kiitos".
Puolenpäivän syömisen jälkeen Vakkala sanoi isännälle"sovitaanko sillai ettei tartte ennää sannoo joka tiilen kohralla ole hyvä ja kiitos".

Eräällä maatilalla tehtiin sikalaa Siporex tiilistä,Vakkala muurasi ja talon emäntä katseli vieressä.Illalla emäntä kysyi paljonko siihenastinen työ maksaa.Kuultuaan hinnan,emäntä totesi että "ei sitten tartte tulla ennää huamena,mää muuraan itte loput,kunnei se ton vaikeempaa näytä olevan".

Helmikuu 18, 2012, 15:19:50 ip
Vastaus #42

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Persoonia on uunimuurarit mutta tavallin muurari vain muuraa ja uunimuurarin pitää tietää mitä tekee ja mitä se vaikuttaa mihinkin
Kerran olin rivari työmaalla kiviuunia tekemässä ja aamun kahvitunnilla kävi seinämuurarit vinoilemssa mulle kaikenlaista
No ruokatunnilla kun olivat poissa kävin lorauttamassa siihen niiden vesipyttyyn mistä otettin vettä myllyyn niin muutaman litran vesilasia
Illtapäivällä pojat ihmetteli kun laasti kovettui melkein hetkessä ei ehtinyt edes tiiltä paikalleen laittaa
Iltapäivän kahvitunnilla minä lähdin kohti seuraavaa paikkaa
Niin se vesilasi reagoi sementin kanssa niin että jämähtää heti

Maaliskuu 02, 2012, 15:16:26 ip
Vastaus #43

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin!

Muurari kävi ja kas pakanaa-uunihan se siinä!
Aikaa meni vajaat 7 tuntia ja nyt ollaan tämmösessä
vaiheessa-pinnan slammaus sitten jonkun ajan päästä
ja valmista on.

Oli ilo seurata ammattimiehen työtä!

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 02, 2012, 15:17:06 ip
Vastaus #44

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...lisää kuvia...