Kirjoittaja Aihe: Pakkasta nyt  (Luettu 111240 kertaa)

Tammikuu 24, 2014, 09:51:35 ap
Vastaus #360

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Pölläytä Ossi jäätä myöten siitä Äimäraution takkaa kohti Säikkärantaa niin ei suolau pyörä.

Ei välttämätä tarttis olla ihan nuita Leskisen lukemia talavirallissa. Meikäläisen verenkierrolla alakaa olla -15 jo rajolla. Viime talaven rallissa oli lähtiessä tuo n. -15 ja ekan kerran piti pysähtyä tilikittemmään kauluria tuossa Ossin tienhaarassa (n.60m täältä). No täksi talaveksi olen hommannu semmosia katalyyttilämmittimiä niin saa kamiinan puseron alle tai kaks. Vielä pitäs ostaa Pukkiin uus kettinki ja hitsata viimetalvinen keskitukivaurio. Kettinki on viimeksi vaihettu joskus 70-luvun alussa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2014, 11:12:57 ap kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 24, 2014, 10:48:50 ap
Vastaus #361

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Voihan sitä tosiaan jäätä pitkinki ajjaa. Ruskostahan menneeki suora tie Limingantulliin ja siitä sitte jäälle. Toisinnaan oon pölläyttäny mutkan kauttaa suoraan ja lähtenyt ekaks vanahalle Ylikiimingintielle ja sitte pikku pätkä uutta tietä ja sen jäläkeen kääntyny Hiukkavaaran takamaille. Sieltä Hiukkavaaran takkaa oon ajellu Sanginjoentielle, jota pitkin Loppullaan ja siitä Miehonseläntietä Majekoskelle. Siitähän sitte päässee parin mutkan kautta Kempelleesseen ja pellon poikki Oulunsalloon.

Näin talavisaikkaan vaan ei viihti lähtiä koittammaan, kun ei oo lumen määrästä tietua. Viime talavena ajelin kerran Hiukkavaaran takkaa ja sielähän olin ainaki seihtämän kilometriä aurraamatonta tietä. Täyttyy sanua, että oli voimat loppu, suu kuivana ja kaikki paijat märkänä, kun pääsi Sanginjoentielle. Majekosken kioski oli oikia pelastava enkeli, kun pääsi ostaan pullon vissyä. Pikkusen liiian iso rohojake tuo mun pyörä tuommoseen umpisen ajeluun.

Kyllä mulle alakaa olla -10 aika maksimi, kun ei oo oikeita talavivarusteita. Meinnaa tulla vilu pirttin vaikka on kaks alupaitaa ja kaks päällipaitaa takin alla. Kovemmalla pakkasella on pitäny laittaa telttapatjaa takin alle viimaa pitämään. Pitäs käy ostamassa kelekka-/pilikkihaalari tms. ja semmonen kelekkakypärä, jossa on lämmitettävä vissiiri, niin ei tarttis talostella nuitten kesäkamppeitten kanssa.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2014, 11:22:47 ap
Vastaus #362

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli ajokamppeina vissiin kahet pitkät kalsarit, joista toiset fliissiä. Niitten päällä toppahousut ja sitten vielä xxxl ajohousut topalla. Yläosassa kaks alupaitaa, fliissi, villapusero, softsellitakki ja pitkä untuvatakki. päässä ylikoko kypärä ja kaks kypärämyssyä, ajolasit ja kypärän vissiiri eessä. Käsissä nahkapäällysteiset ajokinttaat ja sarvissa muhuvit. Kenkinä neliseiskat armeijan saappaat johon soppii kolomet villasukat ja jalaka.

Eniten paleli varpaita ja eniten ajua haittas jäätyvä vissiiri. Raahessa ajon kahesti ohi viimesestä risteyksestä kun ei nähny mittään. Viimenen veto Olokijoelta RMK:lle veti ukon meleko tönköksi. Hyvä kun suju pyörän päältä omin voimin pois

Nyt tosissaan tilasin varustelekasta semmosia pensalämmittimiä. Ei maksa ku kympin ja mitä oon juttuja kuullu nii on hyvä värkki. Jos laittas toisen riekkumaan kaulasta tuohon keohkojen kohalle ja toisen lämmittämmään munia.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 24, 2014, 18:46:49 ip
Vastaus #363

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
No onhan tuota sullaki kampetta niskassa. Tahtoo tulla semmonen miseliini-ukko viilinki, ku laittaa koko vaatekaapin päälle. Kumma ku ei poika oo puhunu tuommosista lämmittimistä mittään. Sehän on innokas partiolainen ja nehän ruukaa ulukoilla kelistä välittämättä. Sen lisäks sen ainua vaatekauppa tuntuu olevan Varusteleka. Pittääpä vähän vinkata sille nuista lämmittimistä, ku ne meinaa käyä ens kuussa jossain lentokentän ja Salonpään välillä retkeilemässä teltan kanssa. Viime vuonna sattu melekein kolomenkympin pakkaset, ku olivat retkellä lentokentän päässä.

Tahtoo olla tuon kypärän kanssa niin, että mulla ainakin alakaa vissiiri jäätymmään sisältä yli -10 asteen pakkasessa, vaikka mulla on se pinlokki sisävissiiri. Pitäs olla vielä joku kuonokoppa tai semmonen nahkanaamari vetskarilla, joka on tuttu vähän raisummista promovilimeistä. Nuilla sais ohojattua hengitysiliman kypärästä ulos. Suunnittelin mää semmosta sisätilanlämmitintäkin kanttaalilangasta, mutta se ois vaatinu jonkunlaista kerraamista pijikettä, ku lämpeni niin maan perusteellisesti.

Kaiken paras olis oikia kelekkakypärä. Siinä saa säättää sissään tulevan iliman määrän, siinon kuonokoppa joka ohojaa hönkäsyt pihalle ja siihen saa sähkövissiirin. Tuo sähkövissiiri olis aivan ykkönen, jos sattuu tulemmaan alijäähtynyttä vettä tai sattaa lunta nollakelillä. Molemmat kelit on semmosia, että vissiri mennee ulukopuolelta ihan tukkoon.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2014, 18:53:54 ip
Vastaus #364

Harri Kauranen

• Vieras
No mulla on jossakin sellanen liivi,minkä saa lämpöseks 12 voltin virralla,samoten semmoset rukkaset.Pieni mp:n akku vaan selkään.Missähän nekin vaan lienee,on meinaan pitkälti toistakytä vuotta kun ne olen viimeksi nähnyt.Niitä liivejä on ntkin myynnissä ja kai noita hanskojakin.

Tammikuu 24, 2014, 19:07:48 ip
Vastaus #365

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näky olevan sähköliivit ja hanskat saatavana muutamalla satasella. Vois kai semmosen omatekopatentin tehä sillainki, että panis jonkun tarvike istunlämmittimen takin alle ja mp-akun reppuun. Pukin kanssahan tarttee akun kun ei oo tarjolla kun 6V sähkyä ja sitäkin hyvin rajallisesti.

Sähkövissiiri ois varmaan hyvä. Se lankahommahan ois voinu sujua sillainki, että ois askarrellu jännityksen alentimen lämmitysvirralle. Vähän tuota talavikypäräasiaa itekkin miettiny kun ois kypärän osto eessä. Vilikasinkin semmosta Lazeria motonetissä, mutta jätin hyllyyn. Ei ollu viittä satasta lakkarissa sillon(kaan).

Tammikuu 24, 2014, 20:58:58 ip
Vastaus #366

Pasi Tapola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aina kun on tätä pakkasta sinne 25-30 asteen pintaan käyn aina katsomassa että miten sitä Siperiessa ja heti tuntuu lämpimältä.

http://www.foreca.fi/Russia/Verkhoyansk/tenday

Tammikuu 24, 2014, 21:06:54 ip
Vastaus #367

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Oishan sen langan jännitteen saanu simmattua jollain regulaattorilla, zenerillä tai tehovastuksella ja tietysti tulleehan siihen sopiva teho, kun laittaa sopivan pätkän lankaa. Muistaakseni tuota lankaa mitä mää testailin olis pitäny laitta jottain 1,5-2 metriä, niin teho ois passannu suoraan. Siinä on vaan sovittamista, että saa mahtummaan pari metriä lankaa nokan ja vissiirin välliin silleen, että langan kiepit ei ota toisiinsa kiinni, eikä nokka pala. Pystyshän tuosta langasta tekemmään sähkövaatteetkin. Senkun neulois sitä jonku fleesen sissään sopivan pätkän ja töpseli seinään.

Motormannissa oli nuita kelekkakypäriä n. 350 € hintaan sähkövissiirin kanssa, mutta ne ei oikkein passannu mun kupoliin. Velipoika osti Wandamotorista Nivalasta jonku kelekkakypärän ja se makso vähän päälle kahensaan, mutta siinä ei ollu sähkövissiiriä. Pikkusen nuo kelekkamallit on semmosia rimpulan olosia verrattuna oikiaan kypärään, jotta se olis ehkä vaan sitten talavikäyttöön. Se vaan tuo mun uskonto kieltää ostamasta joka hommaan omat ryysyt ja vehkeet, jotta kai sitä sitten on vaan kärvisteltävä ja värkättävä omia patentteja. Katottaan nyt.

Ja tosiaan se voi olla Pukin laturi aika tiukoilla nuitten sähkövempeleitten kanssa vaikka ne virittäskin kuuvelle voltille. Nuissa nykyaikasissa hömpötyksissähän ei niin oo sähköstä uupelo. Ja onpahan se semmonenkin asia nuitten sähkövermeitten kanssa, että aina pitäs olla niin palijo ryysyä niskassa, että seleviää johonki lämpimmään, jos sattuu tulemmaan teknisiä ongelmia.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2014, 21:55:12 ip
Vastaus #368

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo. Minä jo kokkeilin ottaa siitä laturista tehua ulos ja siitä suli kaks akkua ja yks roottori.

Tammikuu 25, 2014, 08:45:28 ap
Vastaus #369

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta!

No nythän on pakkanen mukavasti pudonnut-enää -12C...kun
eilen oli aamulla -27...

Naapurissa tekevät remonttia ja talo vissiin viileänä ollut-eilen aamulla kävi
siellä melkoinen sutina-vissiin vesiputket halki kun vesilaitoksen äijät veivasivat
kauheella kiireellä pääsulkua kiinni...Ja liikettä piisasi sisään ja ulos ...

Tänään ja huomenna on lintujen pihabongaus-täytyypä inventoida tintit ja
tirpat-harakoita unohtamatta.Häntäperseistä ei nyt ole niin suurta väliä...

t. Markku

Tammikuu 25, 2014, 09:05:59 ap
Vastaus #370

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nyt on Kuopijon liepeilläkkii jo senverran lievä pakkanen, alle miinus 7, jotta on lähettävä talavipalatsille ruokkimaan elossa selevinneet titityyt, ja kerreemään kylymään kuolleihin ruumiit poes.

Otan varalta kolome putelillista ( Lidl, Saskia Plus, aprikuusi-jasmiini 1.5 l. ) raanavettä mukkaan, jos hyvinnii on tullu siellä vesjohtoon tukkeuma.
Suapipahan sitten aenakii kahvit keittee ja kukat kastella. Ja jos olosuhteet on otolliset, niin meinattiin ihan yökunsiin sinne jiähä.  :-\
-pena-

Tammikuu 31, 2014, 06:44:19 ap
Vastaus #371

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
kakskymmentä pakkasta ja tuulee, ku siperiassa. Oikein perinteinen Oulu-keli. Aivan sama palijoko on pakkasta, niin silti on liput suorana. Voi persiinsuti, että voi olla kylymän tuntusta.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 29, 2014, 21:10:47 ip
Vastaus #372

Ismo Hakamäki

• Vieras
Utsjoki, Nuorgam -13C, aamulla oli -26C, mutta valonpuutteessa ei oikein tiedä, koska yö loppui ja aamu alkoi. Lumityöt kun sain tehtyä, ei olekan muuta tekemistä kuin ladata. Ja syödä. Ja juoda. Ja..

Joulukuu 30, 2014, 09:20:01 ap
Vastaus #373

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Aamulla Tuusulassa -24C, mutta nyt vaan -22C enää, mut nehän lupaski, että lauhtuu... hrrr....

Ku ei o tottunu.

... ps. Asuuko joku Hirvensalmi-Joutsa välimailla ?   Mikähän siellä on jäätilanne, että uskaltaako lähteä saareen jalkamiehenä.
Kouvolan Lake Lappalalla olivat lehden mukaan mitanneet 13cm,eiköhän Hirvensalmi-Joutsassa ole enempi.
Eilen -19,tänään -3,just alkoi puhaltamaan lunta :P
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2014, 10:38:28 ap kirjoittanut Risto Sollo »

Joulukuu 30, 2014, 10:25:36 ap
Vastaus #374

Antti Jokinen

• Vieras
Eilen oli -19o ja tänään -0,8o (Loviisa)