Auoin IC:n koneen ja asiat alkoivat selvitä.
Stefat näyttivät olevan täydessä iskussa. Ovat keväällä laitetut, läntistä laatukamaa. Luulen, että öljy on tullut kampikammioon lohkojen välisen tiivisteen kautta. Siinä oli halavasta motonetin tiivistepaperista liian ohut tiiviste. 0,25mm paperin olin siihen keväällä näköjään laittanut jostain syystä. Kampikammion ja vaihteiston välistä oli lähtenyt tiivistemönjät menemään. Tässä siis oli paperi + Hylomar. Kone vuoti öljyä pohjastaankin hiukan, vaikka tiiviste oli aivan hyvässä kunnossa. Eiköhän tämä ongelma hoidu paksummalla ja laadukkaammalla tiivisteella. Kuvassa näkyy, mitä kampikammiossa oli kun purin sen. Ei ihme, että savutti ja tulppa öljyyntyi.
Laakeriasiakin selvisi. Kummassakin kampiakselin runkolaakerissa on selvä käsin tuntuva välys. Kampikammiosta sormella pyyhkäistessä pääsi diskon tunnelmiin, niin kovasti alkoi säkenöidä sormen päässä. Laakereissa tuntui kuin olisi hiekkaa ollut. Vilkaisu kampiakseliin ja kampikammion seinään paljasti syyn. Kuvat liitteenä. Kuten joku saattaa muistaa, kyselin täällä alkukesästä kampiakselin sivuttaisvälyksestä. Minulla puuttui sieltä muutama prikka välistä ja välystä riitti. Se, liian ohut tiiviste lohkojen välissä sekä toisen kampiakselin limpun lievä sivuttaisheitto ovat aiheuttaneet hankautumista. Yhdessä tai erikseen. Tästä on syntynyt metallipölyä, joka on päätynyt laakereihin.
Eihän siinä, uudet laakerit ja parempi tiiviste koneeseen ja ajamaan. Näillä uskoisin sen tokenevan. Ainakin siihen saakka kunnes taas hajoaa.
[ylläpito on poistanut liitteen]