Kakstahdille laiha seos on murhaa. Olikos sulla Martti jotain ropleemaa kaasuttimen kiinnityksen, kurkun tms kanssa vai muistanko väärin? Sieltä se salakavala "väärä ilma" helposti hiipii koneeseen, kaasuttimen ja sylinterin välillä olevista rakosista 
Harmi juttu, toivottavasti korjaantuu uusilla männänrenkailla. Männän fiksaukseen joku osaa varmaan kertoa että kannattaako tehdä mitään vai ehkä hiukan pyyhkäistä pahimpia... Toivottavasti sylinteri on kunnossa kuitenkin.
Kyllä se sen verran on naarmua jättänyt, että uusi mäntä ja poraus houkuttelisi. Männänrenkaiden urien tapeista on kaksi kadonnut, enkä niitä mielelläni alkaisi itse väkertelemään, paitsi jos jollakulla on tästä hommasta omakohtaista kokemusta, pelkkää hyvää sanottavaa ja kelpo neuvot miten sen saa tehtyä hyvin.
Oli tuossa kaasuttimen ja kurkun kiinnityksessä pientä ongelmaa, mutta ei se välttämättä ole siitä vuotanut. Muutenkin olen kantapään kautta opetellut tuota tiivisteiden tekoa. Starttisuihkeella olen ruiskutellut koneen ollessa kuumana, eikä sen perusteella ole liitokset vuotaneet.
Tietyt ongelmat ovat jatkuneet jo pitkään, ja olen käynyt aika pitkälti joka paikan läpi. Kuumana ilmestyy ikävää hiukan kolistavaa ääntä. Olen sitä jäljittänyt vaihteistosta, kampurasta, kytkimeltä, imuvuodoista jne. Kesällä päätin kokeilla ajaa tavanomaista suuremmalla keskinopeudella (n. 85 km/h, välitykset suht. harvat eli ei joutunut hirveästi huudattamaan) ja katsoa mitä tapahtuu. Jossain vaiheessa meno alkoi hyytyä, tehot vähenivät selkeästi. Hetkisen jäähdyttelyn jälkeen taas kulki. Järkeilisin, että tällöin tuli mäntään ne kyntöurat.
Olen kahdella IC:n kaasuttimella kokeillut, mutta toisaalta olen tyytynyt niissä olleisiin suuttimiin kun kerran ovat IC:stä olleet kotoisin. Nyt on Dellorto kaapissa odottelemassa. Tuumasin, että pitää siitä katsoa tuo suutinhomma tarkemmin, ettei varmasti käy laihalla. Eiköhän siitä hyvä tule, kun ensin katsoo kampiakselin ja kiertokangen sekä laakeroinnin kuntoon ja sitten keskittyy kaasutinasiaan hartaudella. Se on vaan nyt rahasta kiinni. Epäkiitollista hommaa tämä apurahattoman tutkijan toimi, eilenkin yhdeksisen tuntia käytin aikaani museoalan kehityksen edistämiseen, mutta eipä tuosta mitään kukaan toistaiseksi maksa. Viikon päästä taas Savoon metsätöihin rahanhakuun. Eiköhän tää remonttihomma taas sitten ala liikkua, kuten IC:kin keväämmällä. Eli erittäin nätisti, luotettavasti, kauniilta kuulostaen ja sinisen pilven peräänsä jättäen.