Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4512015 kertaa)

Maaliskuu 22, 2020, 16:47:58 ip
Vastaus #9615

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin vanhaks piti elää, että tämänkin näki.  Komee oli kokko, mutta ois saanu jäädä palamatta ja näkemättäkin.
 Tais mennä ihan perustusta myöden. Saas nähdä ylittääkö uutiskynnyksen. Paikallisen nyt ainakin.
 Ohikulkija oli tehnyt hälytyksen ja paikalla ei talonväkeä. Se on kiva kotiinpaluu.   :'(
 Met olimma menossa ulkoilureitille Vanhankylänniemeen ja suunnistettiin paloauton perässä kohti savupatsasta.
 Porukkaa oli jo paljon paikalla ja muidenkin kuin minun kamera rapsahteli. Tossa on junarata välissä, kun eivät päästäneet ihan pihaan kuvaamaan.  :P
 Otan osaa...

Laitoin toisenkin, kun tuolla Gimpillä joutuu pienentämään, niin menee kovin suttuiseksi.
 Ai ku ois toisenlainen softa täällä, mikä itse sovittas kuvan ku kuvan sopivaks tänne.
 Oisko tuo mahoton rasti ? Ihan asialliseen sävyyn kysyn, kun en itse tiedä / osaa / pysty jne.  :-[

Tilannehuoneen raport.

Tuota tapahtumaa kutsutaan muuttotappiokunnassa lottovoitoksi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 22, 2020, 17:20:34 ip
Vastaus #9616

Jaakko Latvanen

• Vieras
Lainaus Eerolta:  " Laitoin toisenkin, kun tuolla Gimpillä joutuu pienentämään, niin menee kovin suttuiseksi.
 Ai ku ois toisenlainen softa täällä, mikä itse sovittas kuvan ku kuvan sopivaks tänne.
 Oisko tuo mahoton rasti ? Ihan asialliseen sävyyn kysyn, kun en itse tiedä / osaa / pysty jne.  "

En oo varma, ymmärränkö tätä oikein (vaikka melkonen nörtti oonkin...).  Mutta kun kuvan tuo vmpk:n palvelimelle, se vie siellä tilaa.  Sellasia kuvapalvelimia taas on olemassa, missä se kuva on ja pyssyy.  Ite käytän ulkomaalasta flickr-sivustoa.  Miulla on maksullinen, sitä ei ehkä kannata ottaa käyttöön jos ei varsinaisesti harrasta asiaa.  Miulla se palvelee myös kuvien säilytyspaikkana, mitä en heti suoraan voi ite tupeksia turmiolle.

Kun mie otan sieltä kuvan esimerkiks tänne vmpk:n palstalle, mie vien vmpk:n serveriltä tilaa vain sen kuvan osotteen verran, eli tekstiä pätkä.  Voin tuoda sen linkkinä, millon katsoja halutessaan nähä kuvan joutuu likkaamaan linkkiä, tai url-osotteena, millon kuva aukeaa ruutuun suoraan.  Eli kun Eero erehtyy kattomaan miun sepustusta, se kuva lävähtää suoraan ruutuun, ikäänkuin se olisi vmpk:n palvelimella, vaan ei oo, kun kone hakkee sen sieltä miun käyttämältä palvelimelta siihen.  Ja mie voin sen kuvan pikselileveyden määritellä haluamaksein, resoja eli tarkkuutta saap taatusti tarpeeks mukkaan, jos on onnistunu alunperin siihen kuvaan tallentamaan tarkkuutta, taikatemppuja ei sielläkään paljon synny, vähän syntyy.

Picasa on yks kuvapalvelin, en tunne, suomalainen kuvat.fi on toinen.  Kuvat on maksullinen, mutta ei kovin kallis.  Miun käyttämä flickr on nykysin muistaaksein maksuton tuhannelle kuvalle, siitä enemmän niin maksaa.  Tuhat kuvaa on jo aika monta, miulla on nyt flickrissä jotain 2400 kuvaa, ja aika ahkerasti oon harrastanu, niiko ootte ehkä huomannukkin.

Ei tuo flickr ihan itestään oo hallinnassa, mutta ei mahottoman vaikeekaan, kun mie oon sen jotensakin oppinu.  Muutamalla likkasulla sieltä saap sen osotteen kopioiduks, mikä sitte laitetaan tänne kirjotetun tekstin sekkaan, ja sitten tekstiin tullee joko likattava osote tai suoraan aukeeva kuva.  Esikatselulla voip kattoo kuvan koon, että muistiko oikein, ja muuttaa tarvittaessa.

Vähän on sellanen epäilys miulla, että tuollanen täysin automaattinen juttu ei skulaa, kun originaalikuvat on kovasti formaatiltaan ja kooltaan erilaisia, vaan en tätä tiedä.

Jos en ymmärtäny ollenkaan Eeron ongelmaa ja selvitin jottain puuta heinää, ni ei se mittään, ei tätä oo kenenkään pakko lukkee...

Jaakko

PS.  Käytänpäs tätä kysymisseen.  Miten palstan lukijat ja kokijat tämän miun käyttämän kuvasysteemin kokee?  Tuleeko klikkauksen takana olevia kuvia katotuks, ja miten kivuttomasti ne aukee?  Meille tullee nykysin netti kuitulinjaa pitkin, vaikka perifeeriassa asutaankin, ja täällä kuva aukee hetkessä, mites muilla?  Entäs nuo suoraan tekstin väliin aukeevat kuvat, joutuuko niiden muodostumista odottamaan?  Nyt kun kuvauksesta on itelle tullu aikamoinen harrastus, niin haluan laittaa kuvat melko täysillä resoilla esille, mutta onko se katsojalle joko kiusallista tai ainakin täysin hyödytöntä?  Vmpk:n serveriä en halua käyttää kuvien varastona, varsinkin kun ne eivät useinkaan liity asiaan.  Mihinkään asiaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 17:32:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 22, 2020, 18:05:18 ip
Vastaus #9617

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun bitti kulukoo jottain piuhoo pitkin, niin ei ongelmia kuvissa.

Ilimatietä kulukeva bitti takkuuaa silloin kun on ruuhkaa, mutta muuten ei eroa huomaa.

Nyt kun poikkeusolot, eli kuningatar etätöissä kotona ja kaksi teiniä etäkoulussa kotona, niin  30/10 kaapelinetti on osoittanut tehokkuutensa.
Varsinaiseen kaapelipurkkiin on liitetty piuhalla kaksi meleko jytäkkää wifi-purkkia, joilla on taloon tehty wifi-verkko.
Kaksi wifi-purkkia sen takia, koska täystiilitalo ja tiiliseinät vaimentaa bittien liikettä tehokkaasti.
PöytäPC ja TV on vielä omalla piuhalla kaapelipurkista.

Molemmat teinit tekee koulujuttaja (katsoo Netflixiä) omilla läppäreillä ja siinä sivussa pädeillä hoidetaan somehommat.
Kuningatar vääntää duunia läppärillä ja pädillä.
Jos olen itse kotona, niin käytän pöytäkonetta.
Eli parhaimmillaan verkossa seitsemän laitetta ja missään vaiheessa ei ole netti kyykännyt.

Maaliskuu 22, 2020, 18:05:33 ip
Vastaus #9618

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kyllä minä ainakin Jaakkovaakon kuvia olen välillä avannut. Juuselan kuvissa tilanne vaihtelee että näkyykö kuva vai pelkkä iso kehys ja keskellä kielletty ajosuunta niinkuin esim nyt noiden ilmeisesti koskikuvien kanssa. Useimmat muut vissiinkin liittävät kuvan suoraan foorumille, jolloin se on mössöä ja häviää melko pian.

Minä käytän yleensä aijaa.com:ia, sieltä saapi kuvan liitettyä niin että se näkyy täällä suurehkona ja kohtuuhyvällä resolla, näin ikään:

Taikka sitten voi laittaa näin että näkyy pieni kuva joka on samalla linkki jota klikaten saa auki ison kuvan:

Aijaan käyttö on maksutonta, rekisteröityä voi ja kannattaa, se ei maksa mitään myöskään. Kuten aina pilvisysteemien kanssa, kuva voi hävitä tai palvelu tulla maksulliseksi tms, joten en käyttäisi sitä varsinaiseen arkistointiin, mutta näihin foorumihommiin se on oiva systeemi.

Niin, näkyykö muuten tämän viestin kuvat teillä muilla?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 18:13:45 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 22, 2020, 18:16:38 ip
Vastaus #9619

Jaakko Latvanen

• Vieras
Muuten näkyy, mutta näpsiikö tuo aijaa ikäänkuin maksuks palveluksistaan osia noista kuvista?  Hampaita esmerkiks...
jv

PS.  Miulla on pöytäkonneen kovolla noin 17 000 kuvaa, Lightroomin, mitä käytän käsittelyssä, arkistossa, siinä on aika kätevät hakutoiminnot.  Siis kätevät, jos tullee laitettuu ne hakusanat kuviin...  Siitä pöytäkoneen kovosta teen noin kuukausittain varmuuskopion ulkoselle kovalevylle.  Ja niiko sanoin, tuolla pilvessä on "vain" 2400 kuvaa...  Tämmösessä harrastuksessa on tärkeetä, ettei mitään vaan häviä; ajatelkaapas, jos talitintin kuvista vaikka yks häviäis, eikä ennää ois niitä samannäkösiä tintinkuvia ko 499 kappaletta tallella!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2020, 13:20:35 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 22, 2020, 19:37:57 ip
Vastaus #9620

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mullon toi maksuton Googlen Kuvat,aina teen samalla lailla ton kuvan liittämisen,en tiedä miksi joskus ei näy kuva,eikö näy kaikilla vai vaan joillain.Eihän nämä mun kuvat tärkeitä ole mutta harmi jos luulen että näkyy mutta ei kuitenkaan.

Kyllä mä olen noi Jaakon kuvat yleensä katsonut,mukavia otoksia,jatka valitsemallasi tiellä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Maaliskuu 22, 2020, 19:57:40 ip
Vastaus #9621

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siitä pöytäkoneen kovosta teen noin kuukausittain varmuuskopion ulkoselle kovalevylle. 

Suosittelen.
Miulta poksahti syksyllä ensin pöytäkoneesta mekaaninen kiintolevy.
Varmuuskopio laahasi, joten menetyksiä oli.

Talvella poksahti talliläppäristä mekaaninen kovalevy ja silloin hävisi n. 80% erään pyöräprojektin kuvista. Onneksi paljon tärkeitä kuvia oli FB:ssä, kameran mustikortilla ja tikulla.
Talliläppärin varmuuskopiointi laahasi vielä enemmän kuin pöytäkoneen... >:(
Iso osa niistä kadonneista kuvista oli semmoisia "kolmannesta kuvakulmasta" kuvattuja ja kun projekti on jo valmis, niin uudet kuvat saa, kun purkaa pyörän jälleen palasiksi... ;D

Nyt on molemmissa tietsikoissa uudet 500Gt SSD-levyt ja tieto liikkuu rivakasti.
Vamuudeksi ostin toisen 1Tt ulkoisen kiintolevyn ja siirsin siihen vanhemmasta 1Tt ulkoiselta kovalevyltä sisällön.
Nyt on kaksi ulkoista kiintolevyä ja varmuuskopiointitahti on tarvittaessa päivittäistä.

Maaliskuu 25, 2020, 10:17:01 ap
Vastaus #9622

Taito Nuutinen

• Vieras
Kait tämäkin nyt kuuluu "topiikkiin" mitä tänään....Aamupäivän funtsinu mikä olis paras ratkaisu majoittumiseen siis teltta sellaiseen.Olen joka vuosi pitänyt muksuille eräänlaisen "survivol" leirin metsässä max 4 päivää ilman mitään sähköisiä härpäkkeita..Viime syksyinen reissu meinas päättyä katastroofiin just ku sain houkuteltua emännän mukaan(tais olla viimeinen kerta :o :o).Nimittäin tuli sellanen trompi ja sade että päällimmäinen telttakangas(n.10 v vanha) repesi ja vettä tuli sisään..Noh aamun valjettua emännän pyynnöstä keskeytimme reissun.Nyt pitäisi hommata uusi teltta vaan ostaako nyt 3 kpl yhden hengen telttoja vai 1 kpl 3 hengen telttoja(emäntä ei tule mukaan).Yhden hengen teltoissa se hyvä puoli että asujan oma lämpö nostaa aikas nopeasti myös teltan sisälämpötilan..Hintaero noiden kahden vaihtoehdon välillä marginaalinen.

Maaliskuu 25, 2020, 10:33:37 ap
Vastaus #9623

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kait tämäkin nyt kuuluu "topiikkiin" mitä tänään....Aamupäivän funtsinu mikä olis paras ratkaisu majoittumiseen siis teltta sellaiseen.Olen joka vuosi pitänyt muksuille eräänlaisen "survivol" leirin metsässä max 4 päivää ilman mitään sähköisiä härpäkkeita..Viime syksyinen reissu meinas päättyä katastroofiin just ku sain houkuteltua emännän mukaan(tais olla viimeinen kerta :o :o).Nimittäin tuli sellanen trompi ja sade että päällimmäinen telttakangas(n.10 v vanha) repesi ja vettä tuli sisään..Noh aamun valjettua emännän pyynnöstä keskeytimme reissun.Nyt pitäisi hommata uusi teltta vaan ostaako nyt 3 kpl yhden hengen telttoja vai 1 kpl 3 hengen telttoja(emäntä ei tule mukaan).Yhden hengen teltoissa se hyvä puoli että asujan oma lämpö nostaa aikas nopeasti myös teltan sisälämpötilan..Hintaero noiden kahden vaihtoehdon välillä marginaalinen.
Suosittelisin 3 kpl yhden hengen telttoja. Ensinnäkin tuon lämmön takia, ja toisekseen, jos telttamatkalaisia ei ole aina 3 kpl, niin on mukavampi viedä pikkutelttaa muiden romppeiden kanssa siellä jotoksella kuin yhtä isoa. Pienelle teltalle löytää luonnon helmasta helpommin kasaus paikan kuin isolle.
 Itse raahasin joskus sellaista 1 hengen telttaa mukana noilla päämäärättömillä mp-reissuilla, jos ei majapaikkaa ollut ennakkoon hankittu. Mutta eipä siinä tullut nukuttua kuin max 10 yötä. Eikä se ole ollut viime vuosina enää ees matkassa, lähinnä käytön vähäisyydestä ja sitäkin enempi mukavuuden halusta johtuen. Vanhemmiten oon tullut herkkuperseeksi? Vois toki olla ihan mukava tehdä taas sellainenkin nostalgiareissu, sopivalla kesäkelillä.

Eli en ole mikään telttailun asiantuntija, mutta tuli vaan mieleen.

Maaliskuu 25, 2020, 10:42:21 ap
Vastaus #9624

Taito Nuutinen

• Vieras
Oli muuten hyvä huomio tuo kasauspaikka(ikinä en tuolta kantilta ole funts..)Kiitos vinkistä Tuomolle.Kyllä täällä näköjään kannattaa keskustella muistakin asioista kuin "rasvaisista ketjuista",vaikka ei tää nyt taas millään lailla tänne kuulu..

Maaliskuu 25, 2020, 11:43:41 ap
Vastaus #9625

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Täytyy tässä oikein toppuutella ihteänsä ja välillä kahvitella ja samalla vilkasta että mitä tällä voorumilla äijät on taas keksineet.
Ite tossa aamusella laitoin ajoleikkurin akun lataukseen ja siinä välissä aloittelin auton kevät sisäsiivousta,ikkunanpesut ja pölyjen pyyhinnät.Akku kerkes lataantua ehkä tunnin ja hyvin läks vanha leikkuri käymään,perään kärry ja puunajoa tuolta"venetallista" tänne lähemmäs välivarastoon ens talven varalle.Puut on siellä perällä mitkä vielä on jäljellä n. kymmenen vuotta vanhoja että pitäs olla kuivia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2020, 12:34:53 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Maaliskuu 25, 2020, 12:09:13 ip
Vastaus #9626

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Oli muuten hyvä huomio tuo kasauspaikka(ikinä en tuolta kantilta ole funts..)Kiitos vinkistä Tuomolle.Kyllä täällä näköjään kannattaa keskustella muistakin asioista kuin "rasvaisista ketjuista",vaikka ei tää nyt taas millään lailla tänne kuulu..
Vitut minä mikään viisas ole vaan tahdon elää niinkuin teltta ihminen. Siis tahtoisin.
 Joo ja eipä kestä, sekä kiitos itsellesi vinkistä. Niin että pitäisiköhän välillä itsekin telttailla, kesällä.

Ja mitä on tullut touhuttua. No tällä viikolla ei juuri mitään. Ihmisten ilmoilla ei voi nyt oikein juoksennella, ei työasioissa eikä oikein muutakaan. Eikä viitsi lähteä oikein pelkkää hupiakaan ajeleen.
 Kotona olis rästihommia vino pino, vaan kun tuli taas telottua tuo käsi, niin aika rajoitettuja on nekin asiat.

Niin että interlettiä, tv:tä, sekä pikku kävelylenkkejä. Nyt joutaa vaikka visioimaan kaikenlaisia reissuja, esim niitä telttareissuja. Saahan nähä jääkö ne pelkiksi suunnitelmiksi?  :(

Joo ja Juuselan Markulle. Ajoleikkuria voi käyttää näinkin, jopa kaksi päällä. Kyllä sopu sijaa antaa. 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2020, 12:24:42 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Maaliskuu 25, 2020, 12:43:59 ip
Vastaus #9627

Jaakko Latvanen

• Vieras
Puut on siellä perällä mitkä vielä on jäljellä n. kymmenen vuotta vanhoja että pitäs olla kuivia.

Mie muutama vuos sitte puuvajaan tein tolpat keskelle, nyt on puut kahessa erillisessä osastossa, pinottuna tolpparivin kahta puolta.  Just sitä varten ettei ois perällä olevat liian kuivia... tuo toinen eläjä ko tässä itekseen asusti, ni tilas aina syksysin kylän puukauppiaalta uutta puuta, tämä toi paikalle ja pinos vajan täyteen.  Ja samat oli siellä takana ollu jo varmaan 20 vuotta.  Jossain vaiheessa alkaa lämpöarvo kuitenkin hupeneen edullisissakin säilytysolosuhteissa.

Nyt meillä aina kun toinen puol mennee tyhjäks, sinne hommataan uutta, ja toiselta puolelta tukitolppia käytetään.  Mikkään ei oo niin viisas kuin iihminen.  Paitsi...

jaakkovaakko

Maaliskuu 25, 2020, 13:14:00 ip
Vastaus #9628

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tää on ollu aikasemminkii esillä, jo vuosia sitten, mutta muistutukseks:

https://www.youtube.com/watch?v=dq5xvBq84b4

Jos joku täyden palvelun rengasliike on sallitulla liikunta-alueella, ni suosittelen!  Aika monta jalkakyykkyä tai muuta noukkimisliikettä jääp tarpeettomaks, kun ei joka iskun jälkeen tarvi maasta noukkia tai lähistöltä ettiä pölkyn kappaleita.  Ite kirveen toimintaan ei rengaskonsti niinkään vaikuta, mutta jos meet ostamaan uuven kirveen, ni kiinnitä erityistä huomiota sen osumatarkkuuteen.

jaakkovaakko

PS. Testasin, että linkki toimii.  Ni tuli samalla mieleen Kovasiinin karteroopi.  Eilen käytiin emännän kanssa kaheksan kilometrin kävelylenkki tuolla metsän suunnassa, ni kaikki muut kamppeet oli samat ko tässä videossa, paitsi lippiksen tilalla oli pipo... ko sijottaa kerralla kunnon kamppeisiin, niiko erätukun alennusmyynnistä esimerkiks hommaa, ni tarvia yhtennää olla uusimassa!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2020, 13:21:59 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 25, 2020, 13:20:35 ip
Vastaus #9629

Taito Nuutinen

• Vieras
No niin..Nyt on tarvikkeet hommattu "sissi-leiritykseen",motonetistä sain kaikki nokipannusta lähtien(edellisen joku kähmy oli lainannut vakionuotiopaikalta >:( >:( >:(),hiukka alle 500 € tuli kustantaa,teltat on 3:n vuoden ajan telttoja,kesää kohti mennään joten eiköhän noilla pärjätä.Aseistus olikin jo valmiina.

Pitänee vähän juksata mukuloita että tietoliikenne-yhteydet toimii ku Forsbackin Lassen verstas..hitaasti mutta ennen pitkää(ei siellä mikään toimi ja milläs ne lataa niitä "älykköjään"?

Pitäskö nyt kuitenkin toppuutella vähän ja nukkua vielä yks yö lämpimässä?

Ja Eero on kyllä oikeassa siinä että teltassa nukkuu makoisat unet mikäli ei oo kauhea kankkunen ja hillitön hiki..