Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4511736 kertaa)

Toukokuu 05, 2016, 19:17:18 ip
Vastaus #6735

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa olla nyky akut harvassa joihin voi tislattuavettä lisäillä. Ovat suljettuja.
Raskaassa kalustossa toki on vielä noita korkillisia akkuja.

Itse olen hapotellut paljon akkuja,eikö tosiaan tullut Yasassa happo patruunaa mukana?

Omassa pyörässä on Euroglobe toista vuotta. Ainakin vielä toimii. Kyllä sekin oli kuiva ostettaessa ja oli itse hapotettava.

Ainakin jos itse hapottelee kuivan akun jossa ei siis ole tullut happopatruunaa mukana.
Vaikka akkuun liruttelee happoa ylämerkkiin,on jo 15 minsan päästä kaadettava lisää.
Voi joutua jopa kolmannen kerran lisämään.

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 05, 2016, 19:54:12 ip
Vastaus #6736

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Auringon paahteesssa istuskelin eukkokullan ja kaverin kanssa. Puolitoista litraa olutta meni kitusiin. Kyllä vei mehut, ja vielä pitäisi parit lasilevyt kehittää. En ole ikinä pitänyt iltapäiväkaljoittelusta muuten kuin ihan pienissä määrin. Joko pullo tai kaksi tai sitten enemmän, ja enemmän mieluummin ilta-aikaan. Tällainen välimallin iltapäivänautiskelu vie jaksamisen koko loppupäivältä. No joo, on se itse kaljoittelu kivaa, mutta tämä laskuvaihe on ikävä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 20:00:14 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 05, 2016, 20:00:37 ip
Vastaus #6737

Harri Kauranen

• Vieras
Ton asuntomersun jarruja tässä on tullu laiteltua koko päivä.

Toukokuu 05, 2016, 20:48:32 ip
Vastaus #6738

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Taitaa olla nyky akut harvassa joihin voi tislattuavettä lisäillä. Ovat suljettuja.
Raskaassa kalustossa toki on vielä noita korkillisia akkuja.

Itse olen hapotellut paljon akkuja,eikö tosiaan tullut Yasassa happo patruunaa mukana?

Omassa pyörässä on Euroglobe toista vuotta. Ainakin vielä toimii. Kyllä sekin oli kuiva ostettaessa ja oli itse hapotettava.

Ainakin jos itse hapottelee kuivan akun jossa ei siis ole tullut happopatruunaa mukana.
Vaikka akkuun liruttelee happoa ylämerkkiin,on jo 15 minsan päästä kaadettava lisää.
Voi joutua jopa kolmannen kerran lisämään.

Ei ollu patruunaa tai muutakaan astiaa, ihmettelin kyllä. Onneksi paketissa luki "no acid" niin tiesin ostaa pullon. Tosiaan pinta laski, osittain ehkä imeytymisen(?) takia ja aika paljon ilmakupliakin kennoihin jäi. Melkoinen pulina kävi kun akkua kalistelin. Laitoin kuitenkin hapot ylämerkkiin ennen latausta eikä se siitä enää pudonnut. Tuossa akussa on kyllä ihan korkit eli ilmeisesti vettä voi/pitää lisätä. Kävin tänään parin tunnin lenkin, pitää tarkastaa tilanne huomenissa.

Se mun edellinen Euroglobe oli kaupassa kuivana patruunan kera mutta kauppias sen minulle ystävällisesti hapotti.

Tänään tosiaan parin tunnin lenkki, tankin merkeistä toinen oli tippunut jo syksyllä, nyt meinasi toinenkin hukkua. Toinen sivukopan "350" merkkikin melkein irtosi, toinen kiinnitystappi oli siitä väsynyt poikki. Niitä tossa äsken liimailin, kun alkuperäiset klipsut ja tapit olivat niin kuluneet ettei pitoa ollut. Vuorokauden ajotauko edessä että ehtii liima kuivua  :-\
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 05, 2016, 22:01:49 ip
Vastaus #6739

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olet aivan oikeassa,jos akussa on kierteillä olevat korkit niihin tulee lisätä silloin tällöin "akkuvettä"
Ovat vielä melko yleisiä raskaan kaluston akuissa.
Kuorma-autot,Pyöräkoneet,muu raskas kalusto.
Voi mennä 0,5-1 litraan akkuvettä isoon 180A akkuun,kerran pari vuodessa. Jopa paljon enemmän.

Nyky auton ja MP:n akut taitavat olla suljettuja joihin ei pysty lisäämään vettä.
Suljetut auton akut ovat kai yleensä asiakkaalle valmiiksi hapotettu. Kun asiakas niitä menee ostamaan,on akku jo suljettu ja hapot sisällä.

MP:n akut ovat yleensä kuiva varattuja ja mukana tulee happopatruuna joka on lyötävä akun päälle ja odoteltava että akku täyttyy.
Sen jälkeen kansi lyötävä kiinni ja siitä tulee suljettu akku.

Yasat tosiaan olivat ja taitaa olla nykyään vielä kuivia joihin on laitettava happo sisälle.
Varaosa liikkessä joku käy laittamassa 20-30l pänikästä hapon 1 litran pulloon josta akku hapotetaan.
Motonetillä taitaa puuttua tuo "varaosa" myyjä joka käy henk.kohtasesti hapottamassa akun.
Siksi siihen kierrekorkilliseen Yasaan ei happopatruunaa kuulu.

On itse hapotettava ja senkin jälkeen vuosien kuluessa itse akkuvettä lisättävä.

Olen noita työn puolesta hapotellut aikanaan.

Myös 2-3 kertaa vuodessa "tislatunveden" lisääminen on jo rutiinia. Akkuihin joissa on kierre korkit,Taisi olla 30-40 litran tonkka missä sitä taloon hankittiin.

Akkukäyttöiset trukit ne vasta kaipaavatkin "vesitystä" 

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 05, 2016, 22:30:51 ip
Vastaus #6740

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Nyky auton ja MP:n akut taitavat olla suljettuja joihin ei pysty lisäämään vettä.

Yasat tosiaan olivat ja taitaa olla nykyään vielä kuivia joihin on laitettava happo sisälle.
Varaosa liikkessä joku käy laittamassa 20-30l pänikästä hapon 1 litran pulloon josta akku hapotetaan.

He heh  :)
Minulla ei ole kuin kaksi akkua jossa ei ole korkkeja.Korkillisia arviolta käytössä 5 kpl.
Kai ne vaan on niin vanhoja..

Yuasan ostin Loviisan autotarv.liikkestä Hondaan.Mukana oli kutistemuovikalvoon pakattu happopullo,on tallessa vieläkin kun sitä jäi vähän yli.Ehkä paras akkumerkki koko- ja hintaluokassaan.
Nyt ajattelin laittaa sen puutarhatraktoriin huomenna,koska Honda ei nyt tule käyttöön vielä.
Toinen juttu miten sa jaksaa veivata 1 pyttyistä..  :-\

ps.Veneeseen laitoin tänään laturin kiinni,niin paskat mitään virtaa tullu ulos.
Koko talven ja kovillakin pakkasilla on akku toiminut ja nyt aivan kuollut.Laturi vain vilkuttaa 4 lediä yhtäaikaa.Ja pitäs muka olla elvytystoiminnolla..
Tais mennä ikivanha korkillinen Bilteman 70 Ah vapaa-ajan akku pilalle käyttämättömyyden takia.
Mutta miettikää sitä että vene on laskettu vesille 2000 ja akku varmaan hankittu silloin.

Vene on jo vanha,1980 Pellingissä rakennettu sikarivene.Näitä on 2 kappaletta olemassa.
Pitäskö jo laittaa myyntiin,välillä käy mielessä..pari kesää nyt olla kuivalla maalla,silläpä se akkukin paskana.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 22:46:17 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 06, 2016, 10:30:00 ap
Vastaus #6741

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vapaa ajan akku ei oikein sovellu startti akuksi, suunniteltu antamaan vähän virtaa pitkään.

Toukokuu 06, 2016, 11:17:51 ap
Vastaus #6742

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä niin rakastan automatiikkaa ja kaikkea muuta sellaista tekemistä helpottavaa laitteiston älykkyyttä. Skannailen kirjastolla lasilevyjä. Koska skanneri voi skannata vain 6cm leveää filminpätkää, pitää 9x12cm kokoinen lasilevy skannata kahdessa osassa. Jonkin aikaa sai rämpätä, että pääsi filmintunnistusautomatiikan ohi, ja ohjelma suostui hyväksymään, että ei ole nyt standardikoon filmi koneessa. Sen jälkeen sitten valotus. Kaksi eri puoliskoa pitäisi saada samalla valotuksella skannattua. Tämä kävi yllättävän helposti. Onhan nuo automatiikat ihan käteviä silloin kun toimitaan sen mukaan miten laitetta on suunniteltu käytettävän. Sitten taas näissä alkuperäisestä käytöstä hiukan ohi menevissä jutuissa kätevä automatiikka pahimmillaan tekee yksinkertaisen toimituksen jopa mahdottomaksi.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 06, 2016, 11:26:20 ap
Vastaus #6743

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vapaa ajan akku ei oikein sovellu startti akuksi, suunniteltu antamaan vähän virtaa pitkään.
No niinhän se on vaan veneen startti ei ota paljoa virtaa ja sensijaan sähköä jatkuvasti kuluttavia laitteita on mm jääkaappi,radio ja valotkin jossain määrin.Ja tuo vapaa-ajan akku oli todella edullinen siihen aikaan.Ja ainoa tyyppi 70 Ah kapasiteetilla 60 Ah kuorissa-auton akuissa ei ollut vielä silloin tuota kokoa tarjolla.
Bilteman akut on kai olleet melko hyviä hintaisekseen kautta aikojen.Nyt näyttää olevan 70 Ah AGM akku tarjouksessa 139 euroa jos muistan oikein,roskiin menneestä mainoslehtisestä lukeneeni.

Taas katselin sitä veneen akun latausta,nyt palaa vain valmius led että enää eivät vilku.Mitään latausohjelmaa ei saa kännistettyä vielä ainakaan.Pitäs katsoa volttimittarilla onko siinä yhtään eloa,ainakaan mitkään sähkölaitteet ei enää toimi.Selkä on siinä kunnossa että en nyt lähde rymyämään takaruumaan akkua irroittamaan.Fysioterapeutti soitti äsken ja ehdotti että tavataan ensi perjantaina.

Kyllähän se on selvä että jos asuisin rannalla,vene ois jo vesillä.Nyt on aivan paksussa pölyssä ja matkaa trailerin kanssa 20 km lähimpään rantaan missä saa moottorilla ajaa.Joko Pyhäjärvi pohjoisessa tai Itämeri etelässä.

Toukokuu 06, 2016, 16:45:20 ip
Vastaus #6744

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tana, kummipoika katkoi sivuleikkureilla vanhan kaiun johdot ja nyt on bläkout sitten sähköissä, kaikki sulakkeet olen vaihtanut eikä mistään löydy virtaa. Itse konepuolella on automaatti sulakkeet mutta naville ja uudelle kaiulle ei plussaa löydy mistään, ei toimi navikaattori eikä valot ja kaikuun pitäisi saada virtaa silloinki kun kone ei käy. On entinen omistaja tehnyt melkoisen käärmeen pesän pulpetin alle ja nyt paistaa aurinko niin ettei näe mitään. 4 sulaketta vaihtanut enkä löydä enempiä, kone puolella automaatti sulakkeet. Aattelin repiä kaikki kotikutoiset johdot pois ja vetää akulta sulaketauluun suoran johdon, maata saa pelliveneessä helpolla. Taas ollaan tilanteessa että ite pitää kaikki tehdä eikä päästää ketään koskemaan, arvatkaa sanoinko että ota päärirta ensin pois, no ei ottanut.

Toukokuu 06, 2016, 17:58:22 ip
Vastaus #6745

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tana, kummipoika katkoi sivuleikkureilla vanhan kaiun johdot ja nyt on bläkout sitten sähköissä, kaikki sulakkeet olen vaihtanut eikä mistään löydy virtaa.
Taas ollaan tilanteessa että ite pitää kaikki tehdä eikä päästää ketään koskemaan, arvatkaa sanoinko että ota päärirta ensin pois, no ei ottanut.

Ei voi olla mahdollista..missä sulla on päävirtakatkaisija ?
Minulla on takapenkin alareunassa ja se on päällä nyt koska muuten ei akkulaturi toimi.Muuten pakko pitää pois päältä koska vanhoista johdoista ei ikinä tiedä ja onhan niitä aika vyyhti kojelaudan alla.Muovieristeiset johdot on ikuisia mutta kumipäällysteiset ei.Kaikki mikä menee moottorille on kumisia.7 napaa yhteensä kahdessa kaapelissa.

Sain akun herämään siten että ränksytin aikani MODE nappulaa laturissa ja välillä annoin olla.Sitten hain toisen laturin(Carstech) ja sillä alkoi jännite pikkuhiljaa nousta päälle 5 voltin pohjista.Nyt on jo 13,5 volttia ja nousemaan päin.Se eka laturi ei taida elvyttää jos napajännite alle 6 volttia,en tiedä..kunpa pääsis kattomaan onko akussa vettäkään tarpeeksi.Ihme on jos tuon vanhuksen saa vielä henkiin  :o

Kuvassa alkuperäinen 60 luvun termostaattti koneesta,on koekeitetty ja asteet pitää vieläkin kutinsa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 06, 2016, 18:25:18 ip
Vastaus #6746

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Päävirta katkaisia on akkulaatikon kyljessä, mutta nämä nuoret ei kuule kun vanha sanoo. Minen en enään näe yhtäkään sulaketta. Tulkaa apuun veljet.

Korvaus isompi kuin IC pullo.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2016, 18:31:06 ip kirjoittanut Henry Eklund »

Toukokuu 06, 2016, 19:43:45 ip
Vastaus #6747

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Päävirta katkaisia on akkulaatikon kyljessä, mutta nämä nuoret ei kuule kun vanha sanoo. Minen en enään näe yhtäkään sulaketta. Tulkaa apuun veljet.

Korvaus isompi kuin IC pullo.

Lähtisin oitis rantaan jos ois lähempänä  :D

Nimittäin könysin nyt kumminkin sinne takaruumaan ja kyllä sai pinnistellä pitkään selkä kumarassa että sain akun korkit kieputeltua auki ja kiinni.Työkalut oli otettu veneestä pois mutta GWS purkinavaajalla lähti hyvin.Ja sitä ennen akku piti irrottaa kiinnityspannasta ja hilata vähän eteenpäin.Reilu puolisen litraa sain vettä lisättyä.
Ihan kunnolla en nähnyt kirkasmuovisen akkukotelon läpi kun käsivalaisimesta oli akut niin lopussa.Otin nyt lataukseen sen talven hämärähommien jäljiltä.Samalla vaihdoin uudenaikasemman älylaturin ja pukkaa virtaa jälleen.Kaikka kennot oli alarajalla tai vähän allekkin varmaan.

Yleismittari mukaan sinne Henkka.kyllä se sähkö jostain aina löytyy,kato vaan ettei oo akku sökö sullakin  ;D

Selkä ei tuon jälkeen tunnu vihoittelevan yhtään,tais tehä venytys vaan hyvää.Ja kyllä siinä fysioterapeutin jumppaohjeessakin on venytystä.Nyt saunaan tän päälle.

Toukokuu 06, 2016, 20:24:17 ip
Vastaus #6748

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänhänki oli aivan tavallinen päivä. Isäntä kaato puita ja mie hoijin lehmiä. Lehmä pukkas sarvela kylkiluun poikki. Henki kulkee kuite, niin eipä siinä ko puranaa vain ja vähempi riehuntaa. Sen perkelhen nimi on Irina. Se on pikkunen ja sillon kauheita mielialanvaihteluita. Kaikinpuolin kurja kanttura, pistän authon ko lakkaa lypsämästä.
Semmonen synkkä päivä, mikhän ei tunnu onnistuvan, kläpikki tappellee ko vappaapäivä koulusta.

Toukokuu 07, 2016, 12:00:14 ip
Vastaus #6749

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei uusi akku ole sökö kun starttaa hyvin ja volttimittari näyttää heti hieman yli 14v, menen nyt purkamaan sen käärmeen pesän jonka nippusiteillä olen laittanut pois retajamasta ja sielä voi olla putki sulake, toivottavasti on. En ymmärrä miksi naviin ja kaikuun on pitänyt laittaa kilometri johtoa, mitään muuta ylimääräistä ei ole. Sielä on ollut ruuvin reikien perusteella auto radio mutta ei muuta. Selkä niin vihoittelee että kun makaan seljalla ja nostan kädet ylös niin kylmä hiki tulee otsalle ja kädet lakkaa toimimasta, patja on alla mutta nyt otan myös tyynyn ja pari temgesikkiä kielen alle.