Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4512855 kertaa)

Maaliskuu 25, 2015, 16:50:02 ip
Vastaus #4920

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Appelsiinit maksavat 2e  2 kilon pussukka tuossa lidlissa, omenoita saa k-kaupasta alle euron kilo, banaanit 1,2 e kilo lidlissa, porsaan ulkofile 6,95 kilo, possun sisafile 10-11 e kg, kunnon siikli-potut 1,3 e kg, porkkanat euron pussi, rapsioljy 2 e pullo, broilerin koivet 1,5 e kg, broilerin maustamattomat suikaleet tarjouksesta 2e 400 g rasia  (muulloin en niita osta kuin tarjouksesta, pakastin kun on keksitty..) ..... jne.. mika noista on epaterveellista ?, koskapa kalliita ne eivat ole......
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 25, 2015, 17:07:14 ip
Vastaus #4921

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Appelsiinit maksavat 2e  2 kilon pussukka tuossa lidlissa, omenoita saa k-kaupasta alle euron kilo, banaanit 1,2 e kilo lidlissa, porsaan ulkofile 6,95 kilo, possun sisafile 10-11 e kg, kunnon siikli-potut 1,3 e kg, porkkanat euron pussi, rapsioljy 2 e pullo, broilerin koivet 1,5 e kg, broilerin maustamattomat suikaleet tarjouksesta 2e 400 g rasia  (muulloin en niita osta kuin tarjouksesta, pakastin kun on keksitty..) ..... jne.. mika noista on epaterveellista ?, koskapa kalliita ne eivat ole......

Minä kyllä nostan hattua sille teidän ruokabudjetille,sitä ei käy kiistäminen.
Mutta siinä ei sitten ole kaljoja eikä tupakoita saati saippuoita,ne taas sisältyy n.s normituikseen.On jokaisin oma häpeä ja tinkiminen jostakin muusta ellei ilman alkoholia tai huumeita voi olla.Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kasvattaa/keitellä itse tai muuten halvalla niitä tuottaa.

Ja posssuahan pitää saada mielellään siihen 4€ hintaan tosin sillä saa vaan pitkään haudutettavia osia.
Rapsiöljy on se vihoviimeinen öljy,palmun ja auringonkukan jälkeen(mutta niitäpä ei kotona pidetäkkään vaan isommissa ruokavalmistamoissa).Silti täällä on vanha pullo sitä kun poika joskus tykkää paistaa sillä koska tietää että se on epäterveellistä mutta hän on masokisti sekä hirmu Kiina-fani ;D

Muuten oliivia,avokadoa,kookosta ynnämuita kantsii käyttää.Kookos myös kestää parhaiten kuumuutta ja on herkkua sellaisenaankin.Ja hyvät ravintoarvot.Rasvojahan pitäs käyttää aika reippasti nykysin.Ja vuorisuolaa.
Ennen oltiin tiedolta pimennossa ja pidettiin juuri niitä lihottavina ja sydän-ja verisuonitauteja aiheuttavina.
Vieläkin sitä kyllä kuulee jopa teeveessä,huvittavaa sinänsä.Ja prosessoitu suola on myrkkyä yhä.

Epäterveellisiä tai vähemmän suositeltavia ruoka-aineita eli ns. Fogelholmin kamaa on mm. perunat.viljat.leipä.omena nyt muutoinkin.Itse kumminkaan en kieltäydy mistään noista mutta sanonpahan vaan ja yritänkin välttää toisinaan ainakin.Ei sitä aina jaksa nipottaa..

Noi sun hinnat on aika ok-toivottavasti niillä nyt sitten on se LIDLi siellä Hangossa  ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 17:11:43 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 25, 2015, 17:22:10 ip
Vastaus #4922

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lautasellinen puuroa aamuin illoin, niin ruokabudjetti on mahdollista pitää alle tonnissa per kuukausi. Ei tule mähkittyä niin paljon sitten lounasaikaan.

Maaliskuu 25, 2015, 17:27:00 ip
Vastaus #4923

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Lautasellinen puuroa aamuin illoin, niin ruokabudjetti on mahdollista pitää alle tonnissa per kuukausi. Ei tule mähkittyä niin paljon sitten lounasaikaan.

Odotetaas vaan kun Rexa Suurperheellinen kohta julkistaa laskelman siitä miten ison ryhmän donalla ruokkii  ;)
Tai tuo oli varmasti Vitsi-mutta kun ei siinä ollunna hymiötä  perässä  ::)

Maaliskuu 25, 2015, 17:27:51 ip
Vastaus #4924

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Minä pruukaan syyä aamulla, rikotuista ohrasuurimoista keitettyä mössöä ( ns, puuroa..)  johon pistän tekovaiheessa sekaan omenanpaloja, rusinoita ja taatelia jos on, sekä pikkasen hunajaa, sitä sitte lämmitän aamulla mikrossa isommasta satsista jääkaapista.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 17:38:36 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Maaliskuu 25, 2015, 17:30:02 ip
Vastaus #4925

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Sitähän ei tiijä jos tuollakii esmerkkiperheellä on muitakii pakollisija mänöjä kun pelekkä ruoka ja asuminen?

Niinkun nyt vaekka nuokii jutussa jo maenitut osamaksuvelat.
Oun lisäks kuullu että joellae työttömilläkii on jopa auto,  ja vielä lisäks joetakii muita semmosia sittoumuksija joesta tulloo aena sillontällön tae joka kuukaus laskuja, ja jotkut vielä lisäks saerastellookii.
Ja pittää kae niille hyeenoelle ja itellesäkkii joskus ostoo jottae, esmes tennarit tae joku muu vuatekappale.

Eli jos ei tunne tarkkaan toesten elämäntilanteita, nii turha kae se sillon on männä sanomaan että millä rahasummalla kenennii perheen pitäs ellee.  ::)

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 17:31:35 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Maaliskuu 25, 2015, 17:32:51 ip
Vastaus #4926

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Enpäs tiiä mistä ruokatarpeenne ostatte, mutta kovasti kalliille tuntuu tuo yli 1000 € / kk neljän hengen eväistä, mutta minä kun en osta tupakkia enkä olutta koskaan, jos joka päivä ostaa tupakkiaskin ja mäyräkoiran niin kyllähän se ruokalasku nousee sitte, mutta ovatko tupakka ja olut oikeesti ruokia ?

Maaliskuu 25, 2015, 17:34:14 ip
Vastaus #4927

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllä puuro sillon tällön on ihan hyvä lähtölaskenta aamusta ja pärjää pitkään.Ohra onkin sieltä paremmasta päästä,itse käytin ennen sitä vallan.Sitten siirryin hirssiin ja neljänviljan oli kauan suosikki mut sitä en kuulemma enää saa käyttää  ::)
Käskettiin syyvvä tommosta,omalta pihalta kerättyä suurin osa-siis villikasveja paitsi ei tomaatti,se on kaupan.
Muniahan saa taas syödä vapaasti nykysin.

Maaliskuu 25, 2015, 17:35:27 ip
Vastaus #4928

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Sitähän ei tiijä jos tuollakii esmerkkiperheellä on muitakii pakollisija mänöjä kun pelekkä ruoka ja asuminen?

Niinkun nyt vaekka nuokii jutussa jo maenitut osamaksuvelat.
Oun lisäks kuullu että joellae työttömilläkii on jopa auto,  ja vielä lisäks joetakii muita semmosia sittoumuksija joesta tulloo aena sillontällön tae joka kuukaus laskuja, ja jotkut vielä lisäks saerastellookii.
Ja pittää kae niille hyeenoelle ja itellesäkkii joskus ostoo jottae, esmes tennarit tae joku muu vuatekappale.

Eli jos ei tunne tarkkaan toesten elämäntilanteita, nii turha kae se sillon on männä sanomaan että millä rahasummalla kenennii perheen pitäs ellee.  ::)
Sitä minä vaan että noilla samoilla tuloilla joku toinen 2 lapsen elättäjä ruokkii ja vaatettaa perheen akkoineen päivinen ja ylläpitää autonsa, ja vielä maksaa asuntovelkaakin...

Maaliskuu 25, 2015, 17:38:01 ip
Vastaus #4929

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kyllä puuro sillon tällön on ihan hyvä lähtölaskenta aamusta ja pärjää pitkään.Ohra onkin sieltä paremmasta päästä,itse käytin ennen sitä vallan.Sitten siirryin hirssiin ja neljänviljan oli kauan suosikki mut sitä en kuulemma enää saa käyttää  ::)
Käskettiin syyvvä tommosta,omalta pihalta kerättyä suurin osa-siis villikasveja paitsi ei tomaatti,se on kaupan.
Muniahan saa taas syödä vapaasti nykysin.

Asiaa !!  Minä en sitä hirssiä ole vielä oppinut syömään... harjoitteluvaihe menossa.. :-)

Munia olen aina syönyt en enempiä varomatta, vaikka ne yhteen aikaan olivat liki arsenikkiin verrattavaa myrkkyä ravintotieteilijöiden mielestä.

Maaliskuu 25, 2015, 17:39:47 ip
Vastaus #4930

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Enpäs tiiä mistä ruokatarpeenne ostatte, mutta kovasti kalliille tuntuu tuo yli 1000 € / kk neljän hengen eväistä, mutta minä kun en osta tupakkia enkä olutta koskaan, jos joka päivä ostaa tupakkiaskin ja mäyräkoiran niin kyllähän se ruokalasku nousee sitte,

mutta ovatko tupakka ja olut oikeesti ruokia ?

Eikö,ne pittää panna sinne virman piikkiin  ;)

Ent.slougani oli  "Pannaan sinne autokorjaamon laskuun" (speden leffat)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 17:41:28 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 25, 2015, 17:50:59 ip
Vastaus #4931

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Asiaa !!  Minä en sitä hirssiä ole vielä oppinut syömään... harjoitteluvaihe menossa.. :-)

Hirssihän on kuin taivaan mannaa,sitä mitä Isossa kirjassa luvattiin jonakin päivänä maan päälle satavaksi ja siitä riittäisi kaikille maailman kansoille  ;D

Kandii aloittaa tutustuminen niin että keittää sen rauhassa vähässä vedessä lähes kypsäksi sitten maitoa niin peevelisti että tulee lopulta sopivan paksua.Mut siihen menee tunti tai pari helposti.
Minä oon saanu pikku kakaratkin sitä syömään ja ne oli ihan hulluna siihen tosin sekoitin vähän sitä sun tätä muutakin,ohraa,mannaa,leseitä,vehnänalkioita ym.Ollu joskus kesäsiirtolassa noita pentuja enemmänkin. ohjattavana.

Tietenkin hirssiä suurimmaksi osaksi käytetään lisäkkeenä ja euroopassa aina veteen keitettynä.Hiljattain ostin kalakaupalta uutta Puolalaista sorttia 3€ kilon säkki,mutten ole avannut kun ei nyt oo semmonen kausi.Oli Isokaurakausi tässä kun sain paketin lahjaksi.Sitä myös pitää hauduttaa kauan.mut ihan erilailla hyvää kun nää kaupan pikapuurot.Päälle laitan voita tai savukalaa.Kurpitsan siemeniä,avokadoöljyä tai hunajaa milloin mitäkin,marjoja jos sattuu köyhällä olemaan  ;) Nehän unohdinkin sanoa että on kalliita talvella mut pitäs syödä todella paljon!! Pakasteena ostan silti kun on pakko joskus.

Maaliskuu 25, 2015, 17:51:33 ip
Vastaus #4932

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle lekuri sano että kalaa pitäs syödä joka toinen päivä jossain muodossa
ja kaninruokaa sekä hedelmiä n.500g. päivässä, kanaa usein.

Löysin tollasen syöntivalmiin kalapalan ihan ok kilohintaan 15.90kg
Yleensä reilusti yli 2kymppii kilo

paketissa 720g. hintaan 11,45€
söin mitä oli syötävää, punnitsin jäljelle jääneen
720g-178=542g.  11,45/542X1000
= 21,12€/kg syötävän osuus

Täytyy vaan rakentaa se savustus laitos,
lohta on saanu parhaimmillaan viis-kuus ekee kilo

sitte tietenkin ne itte ongitut kolmenkilon ahvenet ::)

Tämä nyt ei niinkään, mutta porsaan grillikylki
muistelen että paistamisen jälkeen hurjin oli luokkaa 20% painosta syötävää
sekin tutkimustulos on kyllä...jossain hmm...

prk,taasonnälkä...

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 18:06:59 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Maaliskuu 25, 2015, 17:58:12 ip
Vastaus #4933

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mulle lekuri sano että kalaa pitäs syödä joka toinen päivä jossain muodossa
ja kaninruokaa sekä hedelmiä n.500g. päivässä, kanaa usein.

Tämä nyt ei niinkään, mutta porsaan grillikylki
muistelen että paistamisen jälkeen hurjin oli luokkaa 20% painosta oli syötävää
sekin tutkimustulos on kyllä...jossain hmm...

Kimmo tekee kyllä aivan uskomattomia tutkimuksia(muutenkin)mutta hyviä minusta.Nuo on ihan mainiota tietää ja ite oon tuuminu joskus samaa ja ehkä hiukan kananluita punninnutkin ;)

Joo toi on totta-kalaa ja jänönruokaa suurin osa olis hyvä vaihtoehto.

Meinasin laittaa pari kuvaa mutta eipä onnistu enää.Ubuntu alko taas omat metkunsa  ;D

Maaliskuu 25, 2015, 18:01:42 ip
Vastaus #4934

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Löysin tollasen syöntivalmiin kalapalan ihan ok kilohintaan 15.90kg
Yleensä reilusti yli 2kymppii kilo

paketissa 720g. hintaan 11,45€
söin mitä oli syötävää, punnitsin jäljelle jääneen
720g-178=542g.  11,45/542X1000
= 21,12€/kg syötävän osuus

Katos vaan toihan on meiän Henrikssonin pyytämää kalaa,jopas sattui.Saako sitä jo Porvoostakin?
Ei välttämättä paha hinta,Kalastajalta itseltään ostan yleensä ja on halvempaa mut pikkukaupssa toi pala on helpolla yli 20€/kg.

ps- Niinno voinhan minä tässä paljastaa että oikea jälleenmyyntihinta on n. kympin luokkaa ko. tuotteelle.Toki sen pätkiminen vakuumiin nostaa hinta.Pyöreänä kalana se on kympin molemmin puolin ja arkihinta-ei seili.Tuore forelli on 3,90 tällähaavaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 18:06:52 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »