Kirjoittaja Aihe: Gulf-huoltoasemat  (Luettu 35606 kertaa)

Syyskuu 29, 2013, 10:38:26 ap
Vastaus #15

martti.kaisamatti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siellä taittaa olla ainoa huoltoasemakäytössä oleva muovi-Gulf. Nykysellään asema on ST1. Asema on just samanalainen, kuin tuo Kemin asemakin.

Mua vaan kiinnostaa, että onko tuo Kemissä oleva ainoa Oulun ja Kemin välillä oleva muovi-Gulf. Mulla on jostain jääny päähän, että lähempänä Ouluakin olis ollu tuommonen. Saatta hyvinkin olla, että se mitä mää muistelen onkin tuo Kemin asema.

Se vanhan nelostien varressa oleva Kemin Muovi-Gulf ei ole koskaan nykyisessä ( Ruonasuun Jopen kotipaikan lähellä...)  sijaintipaikassaan  toiminut huoltoasemana, siinä tehtävässsä se palveli Täikönpuistossa, keskellä Kemin kaupunkia, monet kahvit siellä tuli juotua, ja välillä ostettiin pensaakin....

Enpäs muista että Kemi-Oulu välillä olisi samanlaista ollut, ja senverran paljon sitä väliä on tullut sahattua että pitäisi minun se muistaa...
Ei ole Kemin-Oulun välillä kuvan Gulf-asemaa ollut, kuten Reijo kertoikin. Täikönpuistosta siirretty rakennus oli ainakin jossakin välissä kerho/säilytystilana euroautoilijoilla, tarkaa nimeä kerholle en nyt muista, joku varmaaan tietää nimen paremmin?
Täikönpuiston Gulf oli loppuajat Kesoil,"Saarisen Kesoilina" minä se opin tuntemaan 80-luvun alussa.Täikönpuiston toinen huoltis oli Täikönpuiston Esso, jonka pitkäaikaisena dealerina oli Mikko Keloneva.

Syyskuu 29, 2013, 12:25:41 ip
Vastaus #16

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Siellä taittaa olla ainoa huoltoasemakäytössä oleva muovi-Gulf. Nykysellään asema on ST1. Asema on just samanalainen, kuin tuo Kemin asemakin.

Mua vaan kiinnostaa, että onko tuo Kemissä oleva ainoa Oulun ja Kemin välillä oleva muovi-Gulf. Mulla on jostain jääny päähän, että lähempänä Ouluakin olis ollu tuommonen. Saatta hyvinkin olla, että se mitä mää muistelen onkin tuo Kemin asema.

Se vanhan nelostien varressa oleva Kemin Muovi-Gulf ei ole koskaan nykyisessä ( Ruonasuun Jopen kotipaikan lähellä...)  sijaintipaikassaan  toiminut huoltoasemana, siinä tehtävässsä se palveli Täikönpuistossa, keskellä Kemin kaupunkia, monet kahvit siellä tuli juotua, ja välillä ostettiin pensaakin....

Enpäs muista että Kemi-Oulu välillä olisi samanlaista ollut, ja senverran paljon sitä väliä on tullut sahattua että pitäisi minun se muistaa...
Ei ole Kemin-Oulun välillä kuvan Gulf-asemaa ollut, kuten Reijo kertoikin. Täikönpuistosta siirretty rakennus oli ainakin jossakin välissä kerho/säilytystilana euroautoilijoilla, tarkaa nimeä kerholle en nyt muista, joku varmaaan tietää nimen paremmin?
Täikönpuiston Gulf oli loppuajat Kesoil,"Saarisen Kesoilina" minä se opin tuntemaan 80-luvun alussa.Täikönpuiston toinen huoltis oli Täikönpuiston Esso, jonka pitkäaikaisena dealerina oli Mikko Keloneva.

Minä taas muistelen että se olisi ollut kemin jenkkiautoharrastajien tallitiloina, mutta voin muistaa väärinkin, kun muutin Kemistä pois v -90 tänne "etelään" ( Ouluun.....)

Kelonevan Mikko pisti aikoinaan Keminmaan kunnavaltuuston hälytystilaan ostamalla kunnalta huoltamotontin pilkkahinnalla,  ja möi tontin liki samantien monikertaisella hinnalla nykyisen Tupasvillan tontiksi, valtuusto yritti kuumeisesti hakea purkua Mikon kanssa tekemälleen kaupalle siinä kuitenkaan onnistumatta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2013, 12:27:46 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 29, 2013, 12:44:27 ip
Vastaus #17

martti.kaisamatti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Kelonevan Mikko pisti aikoinaan Keminmaan kunnavaltuuston hälytystilaan ostamalla kunnalta huoltamotontin pilkkahinnalla,  ja möi tontin liki samantien monikertaisella hinnalla nykyisen Tupasvillan tontiksi, valtuusto yritti kuumeisesti hakea purkua Mikon kanssa tekemälleen kaupalle siinä kuitenkaan onnistumatta.
Näin oli. Mikon hyvin tuntien,saattoi olla, että Mikon bisnesvainulla oli merkitystä kun hän tontin möi pois. Tuleva Tornio-Kemi moottoritie pienensi Keminmaan huoltoasemien asiakasmääriä aika tavalla. Itse muutin"etelään" loppuvuodesta -83.

Syyskuu 29, 2013, 13:07:33 ip
Vastaus #18

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla kuvassa on Vantaan Simonkylän St1, selvästi samaa tyyliä. En tiedä, onko tuo koskaan ollut Gulf, mutta joskus 25 vuotta sitten siinä oli muistaakseni Kesoil.

http://www.panoramio.com/photo/68914800

Syyskuu 29, 2013, 13:38:42 ip
Vastaus #19

martti.kaisamatti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Tuolla kuvassa on Vantaan Simonkylän St1, selvästi samaa tyyliä. En tiedä, onko tuo koskaan ollut Gulf, mutta joskus 25 vuotta sitten siinä oli muistaakseni Kesoil.

Eiköhän ne kaikki olleet alunperin Gulffeja; Arkkitehti M Suuronen suunnitteli 1960-70-luvun taitteessa  sarjan Casa Finlandia CF -muovirakennuksia. Pienehkö CF-100 ja tätä isompi CF-200 oli tarkoitettu huoltoasemiksi. Autoistuvassa Suomessa niille oli kysyntää. Muovirakenteisillekin ennen öljykriisiä.

CF-sarjojen huoltoasemiksi tarkoitettuja rakennuksia hankki hieman yllättävä taho, Gulf. Yllättävä siksi, että Gulf oli 1960-luvun lopulle tultaessa onnistunut profiloitumaan kaikella muulla kuin arkkitehtuurilla. Kun eri huoltoasemaketjut teettivät tyyppiasemansa, jotkut nimekkäilläkin arkkitehdeillä, Gulf erottautui kilpailijoistaan muita huonolaatuisemmalla ja nopeammin rapistuvalla rakennustavalla. Ehkä maineensa parantamiseksi yhtiö päätyi 1960-luvun lopussa hankkimaan näyttävintä, mitä tarjolle oli tullut. Jotkut historiallisista huoltoasemista, tai ainakin Gulf-sellaisista, pitävät sanovat, että Suurosen CF-100 ja CF-200-sarjat ovat Suomen sodanjälkeisen ajan parasta huoltoasema-arkkitehtuuria. Joku muu voisi ehdottaa 1950-luvun puhdaslinjaisia Teboileita, toinen Ilosen arkkitehtipariskunnan Essoja ja kolmas kuulujen Sirénien piirtämiä Shellejä.

Gulf-ketju lopetti Suomessa vuonna 1973 Nesteen ostettua sen ja jaettua asemaverkoston osaomistamiensa Kesoilin ja E-Öljyjen kesken.

Syyskuu 29, 2013, 16:26:31 ip
Vastaus #20

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhoista huoltsikoista puheenollen, Oulussakin on ollut hieno funkkishuoltsikka Pokkitörmällä, siinä Tuiran siltojen päässä, aivan Kolmiotalon kupeessa. Tuossa pari valokuvaa todisteeksi jos että muuten usko.

Isäukko kerto, en ois muuten tienny. Harmi että on purettu.

Tämän muistan sitten minäkin, torinrannasta...

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2013, 16:32:52 ip kirjoittanut Petteri Heinonen »

Syyskuu 29, 2013, 17:57:26 ip
Vastaus #21

Leo Salmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Moro..

Kari...Tampereella oli muovi Gulffi teiskontiellä golfkenttää vastapäätä....
Nykyisin kyseistä asemaa saa ihailla Kaanaan moottoriurheilukeskuksessa

Syyskuu 30, 2013, 13:59:20 ip
Vastaus #22

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Petterin linkkaamaan Oulun torin kulmalla olleen funkkis-aseman purkuun liittyi joku spesiaali juttu – muistaakseni.

Se piti nimittäin hajottaa jossain taideperformanssissa muun muassa panssarivaunulla mylläämällä. Homma jäi kuitenkin sikseen, kun turva-alue Rantakadun toisella puolella oleviin taloihin ei ollut riittävä.

Vai miten se oli – muistaisko joku paremmin?
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Syyskuu 30, 2013, 14:46:14 ip
Vastaus #23

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Vanhoista huoltsikoista puheenollen, Oulussakin on ollut hieno funkkishuoltsikka Pokkitörmällä, siinä Tuiran siltojen päässä, aivan Kolmiotalon kupeessa. Tuossa pari valokuvaa todisteeksi jos että muuten usko.

Mulla on tuosta alimmassa kuvassa näkyvästä, Oulun torilla olleesta Standard ( Esso ) huoltamosta jossain määrin ikävä muisto, olin silloin pikkupoika ja oltiin Oulussa käymässä meidän F7 Ifalla, kävelin torilla olevaa jäätelökoppia kohti ja yhtäkkiä lokki teki syöksyn kohdallani,  ja osui vielä löysällä ammuksellaan keskelle allekirjoittaneen naamataulua.....  :P  Kyllä se korpesi, jäi hyvin mieleen vaikka olin silloin tuskin kymmenvuotias .

Ifa F7 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 17:52:06 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 30, 2013, 17:20:05 ip
Vastaus #24

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka Erkki

Kuvassa oleva vesitorni on Hiekkaharjun vesitorni. Olen tankannut autoani työmatkallani Kannelmäestä Koivukylään jonkun kerran 60\70 luvlla tossa edesä olevalla huoltsikalla
Sanoisin et kulffi ja sen jlkeen kesoili.

Hessu

Kyllä vaan, vesitorni on helppo tunnistaa ja on siellä edelleen. Itse muutin tuohon lähettyville kesällä -87. Huoltsikka näkyi meidän ikkunoihin kaukaa puiden välistä ja kun se pimeinä syysiltoina futuristisine muotoineen kylpi mainosvalojensa vihertävässä loisteessa, se oli aika epätodellinen näky, kuin mikäkin ulkoavaruudesta metsän taakse laskeutunut UFO. Siitä vihreästä valostakin voi päätellä, että Kesoil sen täytyi olla, vaikka en sitä muuten enää niin varmasti muistakaan.

Lokakuu 01, 2013, 14:48:59 ip
Vastaus #25

Jari Eronen

• Vieras
Funkkishuoltoasemia muistan olleen Jyväskylässä, ihan keskustassa ja Lahdessa Vesijärvenkadulla. Jyväskylän asema on hiljan purettu, Lahen funkkisasemalla toimi Riku Motors (miten kirjoitetaan) ihan viime vuosiin.

Mitä tulee Gulf-asemiin, olisiko kenelläkään valokuvaa Mukkulankadun Gulf-asemasta Lahest, toimi 70-luvun alkupuolella vielä, saattoi toki vaihtua E-jäteöljyasemaksi tuonnemmin?

Ja jottei jäisi asia ihan puolivillaiseksi, joku saattaa muistaa Mukkulankadun Gulffin yrmeän ystävällisen vahtikoiran nimen, olikohan terrieri rodultaan.

Lokakuu 01, 2013, 15:02:38 ip
Vastaus #26

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Funkkishuoltoasemia muistan olleen Jyväskylässä, ihan keskustassa ja Lahdessa Vesijärvenkadulla. Jyväskylän asema on hiljan purettu.

Niin menivät, pannahinen soikoon, tekemään. Kovasti taisi olla kiire, että on uuden konserttitalon alta saatava se pois. Edelleen on tontti tyhjillään. Ja konserttitalo kaavoitettu jo muualle. Reilu kymmenen vuotta sitten suunnilteen taisi tämä tapahtua.

Kuva:
http://www.jukkajoutsi.com/aarre165.jpg
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2013, 15:04:54 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 01, 2013, 16:21:18 ip
Vastaus #27

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Heikin Kievaria Kuopion Pitkässälahessa ei ou vielä purettu, tiloissa on nyt ämyritehas.

Eikä Jannen ja Elinan "parturi-baari-texaco-taksi" Unionia Alapitkällä, se taetaa olla vuan silleen tilapäesesti käytöstäpoestettu. :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Lokakuu 01, 2013, 17:47:30 ip
Vastaus #28

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täällä asti ollaan jo menossa, eikä kukaan ole hoksauttanut Mobilian kuva-arkistosta

Sieltä löytyy melkoinen määrä otoksia, ei kun penkomaan.

Ketjun aloittajan mainitsemalla Vuoksenniska hakusanalla löytyy ainakin E-huoltamo

...ja menneitten vuosien huoltoasematunnelman ystäville paljon muuta...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2013, 17:49:27 ip kirjoittanut Pauli Ylikoski »
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Lokakuu 02, 2013, 11:15:45 ap
Vastaus #29

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka Martti

Oliko toi jysklän selli Vapauden kadun ja Kilpisen kadun kulmassa?

Hessu